Garbaczewski i Passini nominowani do Paszportów Polityki

archiwum
Paweł Passini zaprosił do realizacji swego przedstawienia opolskich licealistów i studentów.
Paweł Passini zaprosił do realizacji swego przedstawienia opolskich licealistów i studentów. Archiwum
Krzysztof Garbaczewski i Paweł Passini - reżyserzy współpracujący z Teatrem Kochanowskiego - zostali nominowani do Paszportów Polityki. Laureatów poznamy 17 stycznia.

Paszporty Polityki to jedne z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie kultury, przyznawane twórcom w sześciu kategoriach: literatura, film, teatr, muzyka poważna, plastyka i estrada. Wśród tegorocznych nominowanych artystów teatrów jest dwóch reżyserów, którzy pierwsze kroki stawiali w Opolu i na deskach Teatru Kochanowskiego odnosili pierwsze sukcesy.

Krzysztof Garbaczewski to twórca swoistych instalacji teatralnych, łączących elementy teatru, performansu, koncertu, sztuk wizualnych i wykorzystujących nowe technologie. Jeszcze jako student krakowskiej PWST zadebiutował w naszym teatrze w 2008 "Chórem sportowym" Elfriede Jelinek. W Opolu zrealizował też kontrowersyjną "Odyseję" wg Homera.

Jego najnowszym przedstawieniem jest "Życie seksualne dzikich", inspirowane dziełem antropologa Bronisława Malinowskiego. "W swoich spektaklach inteligentnie renegocjuje: status aktorów, rolę reżysera i dramaturga, funkcję scenografii i muzyki oraz przyzwyczajenia i oczekiwania publiczności" - uzasadniła jedna z nominujących, Joanna Wichowska.

Paweł Passini, absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej, uczestnik Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach, działa na pograniczu teatru instytucjonalnego i offowego, dramatycznego i muzycznego, klasyki i nowoczesności.

Do jego najważniejszych spektakli należą m.in. "Klątwa" Wyspiańskiego i "Ifigenia w Aulidzie" Eurypidesa - oba z Teatru Kochanowskiego. Jego inspirowana operą Pucciniego "Turandot" zdobyła nagrody na festiwalu w Edynburgu.

Najnowszy spektakl "Artaud. Sobowtór i jego teatr" wyreżyserował w warszawskim Teatrze Studio. Nominację do Paszportu otrzymał m.in. "za konsekwentnie i twórczo realizowany pomysł sondowania w teatrze osobowości wielkich wizjonerów sztuki - Wyspiańskiego, Kantora, a ostatnio Artauda, w przekonaniu, że nasz świat potrzebuje proroków", jak uzasadnił Jacek Kopciński.

Trzecią nominację otrzymał dramaturg i reżyser Sebastian Majewski.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie