Kolej wstrzymuje remonty

Artur Janowski [email protected] 0 77 44 32 601
Kolej też dosięgnął kryzys. (fot. archiwum)
Kolej też dosięgnął kryzys. (fot. archiwum)
PKP nie rozpocznie w tym roku przebudowy linii Opole – Katowice. Jeśli inwestycja ruszy, to dopiero po 2012 roku.

A jeszcze w ubiegłym roku PKP przekonywała, że modernizacja akurat tej linii jest jednym z jej priorytetów. Miała być częścią przygotowań Polski do piłkarskiego Euro 2012. W tym roku mieliśmy poznać wykonawcę przebudowy.

- Niestety trudna sytuacja finansowa kolei i wzrost kosztów inwestycji spowodował, że będzie ona przesunięta w czasie - mówi Tadeusz Siwek,  dyrektor ds. technicznych w opolskim oddziale Polskich Linii Kolejowych PKP. - Decyzja jest taka, że przebudowa linii Opole - Katowice i dalej do Krakowa rozpocznie się po Euro 2012. Taki los spotkał także inne inwestycje na terenie całego kraju.

Zobacz: Opinia Dr Witold Potwora, prorektor Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji

To fatalna informacja. Oznacza, że jeszcze wiele lat poczekamy m.in. na  przebudowę dworca głównego.

Przypomnijmy, że planowano tam wydłużenie peronów do 400 metrów, a po południowej stronie dworca - gdzie teraz jest peron pierwszy i drugi - miały powstać dwa kolejne. Decyzja zarządu PKP spowodowała również, że nie ma szans na szybkie powstanie drogi średnicowej, która połączyłaby centrum miasta z  Zaodrzem.

Miejski Zarząd Dróg od kilku miesięcy rozmawia na ten temat z koleją. Zlecono już wykonanie  wstępnej koncepcji trasy, która mogła powstać dzięki modernizacji mostu kolejowego. Droga miałaby 6-7 metrów szerokości. Byłaby uzupełniona o chodnik i ścieżkę rowerową, ekrany dźwiękochłonne i oświetlenie.

Ale to nie koniec złych wieści. Nieoficjalnie wiemy, że kolej rozważa takie ograniczenie projektu, który miał sprawić, że pociągi będę jeździć z prędkością 200  km na godzinę. Wcześniej podkreślano, że dzięki zwiększeniu prędkości z  Opola do  Katowic będzie można dojechać w 40 minut, (dziś potrzeba na to 90 minut).

- Większa prędkość oznacza większe koszty, bo trzeba  likwidować przejazdy kolejowe i budować w ich miejsce wiadukty nad torami  - przyznaje dyr. Siwek. - Ta kwestia jest nadal analizowana, na razie nie zapadła  decyzja. Jedyną, która jest ostateczna, to ta o przesunięciu inwestycji.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska