Badania zleciły Polskie Linie Kolejowe. Prace prowadzone są przy użyciu georadaru w celu dokładnego ustalenia, co zalega pod ziemią, geolodzy planują ponadto przeprowadzić serię odwiertów. Z powodu badań jeden z dwóch torów był wyłączony z użytkowania przez trzy dni. Na trasie pojawiło się ponadto ograniczenie prędkości dla pociągów do 70 km/h, które obowiązuje na odcinku 100 metrów.
Kolejarze przypuszczają, że pod ziemią mogą zalegać szczątki wagonów i szyn. - Prawdopodobnie przed wieloma laty doszło tutaj do katastrofy kolejowej, a rozbite szczątki po prostu pozostawiono pod ziemią - mówi nam jeden z kolejarzy. - Mniej sensacyjna hipoteza jest taka, że stare elementy wagonów po prostu zostały użyte do wzmocnienia gruntu.
Na starych mapach kolejowych nie ma żadnych informacji, by w tym miejscu pod torami znajdowała się jakakolwiek metalowa konstrukcja. Tymczasem w trakcie remontu linii maszyna, która kładła podtorze, nie mogła pracować na tym odcinku z powodu metalowych elementów zalegających na głębokości ok. 120 cm - wtedy kolejarze dowiedzieli się, że pod ziemią coś zalega.
- Na tym etapie nie mogę nic więcej powiedzieć - zastrzega Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK. - Gdy prace zostaną zakończone, powiadomimy, co znajduje się pod ziemią i czy będzie to miało wpływ na ruch kolejowy.
Co ciekawe, to niejedyny tajemniczy przedmiot, który zalega pod ziemią w tej części Opolszczyzny. Pod drogą krajową nr 94 w okolicy Walidróg zakopane jest działo samobieżne z czasów II wojny światowej. Pracownicy GDDKiA natrafili na wojskowy sprzęt kilkanaście lat temu przy okazji zagęszczania gruntu, który w tym miejscu cały czas osiadał.
- Działo jest rozbrojone, a po konsultacji z konserwatorem zabytków podjęta została decyzja o pozostawieniu go w ziemi - mówi Michał Wandrasz, rzecznik GDDKiA w Opolu. - Jego wydobycie wiązałoby się z całkowitym zamknięciem drogi co najmniej na kilka dni.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?