Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 01dzień
  • 16godz.
  • 45min.
Odwiedź serwis wyborczy 

Którędy pobiegnie nowa trasa przez Odrę w Opolu?

Artur  Janowski
Artur Janowski
Dopiero w przyszłym roku odbędą się konsultacje społeczne w sprawie wyboru nowej trasy przez Odrę w Opolu. Jak słyszymy nieoficjalnie, urzędnicy coraz bardziej skłaniają się do budowy trasy średnicowej przez Pasiekę.

Z decyzją o wyborze wariantu nowej trasy, która ma pomóc rozładować korki w centrum oraz umożliwić szybki przejazd na Zaodrze, urzędnicy zmagają się od wielu lat. W ubiegłym roku postanowiono, że urząd miasta zleci przygotowanie koncepcji tras: przez wyspę Bolko, przez wyspę Pasiekę oraz fragment obwodnicy południowej.

Prezydent Ryszard Zembaczyński zapowiedział także publicznie, że skonsultuje z
opolanami wybór wariantu trasy. To o tyle ważne, że choć nowej drogi domagają się kierowcy, to każdy wariant wzbudzał protesty mieszkańców lub ekologów.

W tym roku jednak konsultacji z mieszkańcami - choć były planowane - nie będzie. I to mimo że aż dziewięć koncepcji (po trzy warianty dla każdej trasy) zostało już przygotowanych i przedstawionych w urzędzie miasta na wewnętrznych naradach. - Z tego wybrano już także po jednym wariancie dla każdej trasy i to te koncepcje będą konsultowane w przyszłym roku - słyszymy nieoficjalnie.

Prezydent zdecydował bowiem, że najpierw koncepcje oceni Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.

- Te koncepcje tras, bez względu na to, jak byśmy je poprowadzili, będą wzbudzać dyskusje, a opinia RDOŚ będzie dla nas bardzo ważna i pomoże wybrać najwłaściwszy wariant - przekonuje Ryszard Zembaczyński.

Czytaj też:**Opole musi mieć nowe drogi i mosty. Inaczej stanie w korkach**

Pierwsza z koncepcji zakłada, że trasa będzie poprowadzona od ulicy Marka z Jemielnicy wzdłuż wyspy Bolko aż do ul. Krapkowickiej.

Druga to fragment obwodnicy południowej, który łączyłby ul. Krapkowicką z ul. Popiełuszki. Trzecia i ostatnia koncepcja proponuje poprowadzenie trasy przez wyspę Pasiekę, a wzdłuż linii kolejowej. Przyjęto wariant, który zaczynałby się od ul. Piastowskiej, a kończył na ul. Krapkowickiej.

- Ten ostatni wariant jest bardzo trudny do budowy, ale zaproponowano ciekawe rozwiązania drogowe i podczas wewnętrznych dyskusji nawet zwolennicy trasy bolkowskiej zaczęli się do średnicówki przekonywać - opowiada anonimowo jeden z urzędników.

Prezydent pytany o tę sprawę nie chce się jednak określać. - Wybraliśmy trzy koncepcje, bo chcemy pokazać opolanom coś, co można zrealizować. Ostateczna decyzja powinna być podjęta w przyszłym roku, ale do budowy jeszcze daleko - nie ukrywa Ryszard Zembaczyński.

Nawet jeśli dojdzie do wyboru jednej koncepcji w 2013 roku, to potem trzeba przygotować projekt techniczny i uzyskać pozwolenie budowlane.

Tymczasem już w przyszłym roku ma być przeprowadzona sprzedaż akcji Energetyki Cieplnej Opolszczyzny, a to właśnie pieniądze z nich miały sfinansować budowę trasy i mostów.

Niedawno prezydent zapowiedział nawet, że trzeba się zastanowić nad przeznaczeniem tych pieniędzy na inny cel.

- Doszło już w tej sprawie do jakiegoś nieporozumienia - zdradza Zbigniew Kubalańca, przewodniczący klubu PO w radzie miasta. - Jeśli faktycznie będzie sprzedaż ECO, to pieniądze albo poczekają na lokacie, albo spłacimy nimi zadłużenie budżetu miasta z myślą o przyszłym kredycie na budowę trasy. Dyskusja może dotyczyć ewentualnej różnicy pomiędzy kosztem trasy a tym, co uzyskamy z akcji ECO. Tyle, że na razie nie mamy o czym dyskutować - twierdzi Zbigniew Kubalańca.

Wideo

Komentarze 34

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zofia

Uważam, że najrozsądniejsza dla całego miasta będzie trasa nr 2.

K
Ksawery X.

Z mojego puktu widzenia najrozsadniejszy byłby wariant 3. Pierwszy i drugi w znaczący sposób zdegradowałby to co Opola w tej chwili ma najlepszego czyli tereny zielone i oaze spokoju i ciszy, oraz zdecydowanie byłyby najdroższe do wykonania (wykup gruntów, skomplikowane technologie muszące wcisnąć trasę między zabudowania). Trasa 3 umożliwi szybsze połączenie Metalchemeu z zaodrzem i autostradą, i może stać się częścią obwodnicy południowej miasta- jeżeli zostanie odpowiednio zaplanowana. Oczywiście musiała by być to droga 4 jezdniowa po 2 pasy w każdym kierunku z takim właśnie mostem. Trasa ta napewno zniwelowała by korki, nie degradowała terenów zielonych, oraz z całą pewnością niosła by za sobą rozwój gospodarczy Opola, przebiegając niedaleko terenów inwestycyjnych miasta. Mając taką obwodnicę miasto naturalnie robudowywałoby się w jej kierunku, co można obserwować w wielu choćby polskich miastach, np. Zielona Góra (rozbudowa miasta w kierunku s3 i trasy polnocnej dk 32), Rzeszów (praktycznie wchlonieta w maisto duża obwodnica- która kiedys przebiegała po jego krańcach) Legnica (rozwój miasta w kieunku a4), Kielce (rozwój maista w kierunku S7). Takie przykłady można mnożyć i mnożyć wystarczy troche zaineresować się polityką regionalną kraju i zobaczyć czemu inni galopują a my pełzamy. Wszystkie te miasta stawiają na Infrstrukturę i wszystkie wymienione drogia sa drogami 4 jezdniowymi!!! Jak my chcemy ściągnąć kogoś na strefę jak prowadzi do niej droga dwujezdniowa, która poza poboczem i wielką nazwą obwodnica, nie różni się niczym od drogi która przebiega przez Niemodlin, Ełk, Bochnie, Piłe itp itd. Ludzie myślcie szerzej. Droga nie ma tylko odkorkować miasta ale nieść dla niego rozwój gospodarczy i społeczny, tak jak się to dzieje w innych polskich miastach.
Pozdrawiam

C
Cyklista z Metalchemu

Pierwszy wariant (trasa średnicowa), będzi chyba połączony z ruchem
wahadłowy po torach, ale przynajmniej naprawią lub wymienią spruchniałe
deski na moście kolejowym, na kanałem ulgi, z którego jako rowerzysta
często korzystam z narażeniem życia omijając te złamane ziejące 10 m
otchłanią dziury w moście.

A
Adam Wier

Pierwszy wariant, to zapewne ułatwienie dojazdu "urzędników"
do urzędów, teoretycznie, bo zatka na 100% centrum "city"
i będziemy mieli największy ruchomu parking w mieście.
Drugi zapewne uczyni z zacisznego zakątka zieleni w centrum
miasta, głośny zaskopcony lasek z widokiem na ZOO z zwierzątkami
schowanymi ze starch w klatkach, z totalnie oblodzoną i zamgloną jezdnią
w zimie (wilgoć z lasu i Odry), ale lobby zakładów pogrzebowych będzie
go zapewne gorąco wspierać, nie licząc ton wysypanej soli, za którą my zabulimy.
To zapewne spowoduje zacieranie z zadowolenia rąk przez właścicieli
warsztatów samochodowych oraz dilerów nowych wózków na czterech kółkach
Trzeci wariant najbardziej perspektywiczny omiący centrum,
moim zdaniem najlepszy, ale urzędnicy raczej go nie poprą
bo daleko do pracy i trochę kosztuje, a w przetargach jak przystało
na "mały rozumek i odwagę oraz deficyt myślenia perspektywicznego,
plus dużą kieszeń urzędników i płytką miasta" wygra najtańszy
bubel, który rozpadnie się po paru latach lub nie zostanie dokończony
bo budowlańcy splajtują (patrz: polisz autobany)

P.S. Bardzo,bardzo chciałby być w błędzie !

j
jas

Czyli spotyka sie towarzystwo herbaciano- adoracyjne i prowadza debate obywatelska, pies szczeka a karawana i zycie biezy dalej.
Tu trzeba ludzi z jajami, a nie nieudacznika z bandą przydupasów

d
daro

Przepraszam ale miasto nie jest wyącznie dla Hipsterów, którzy do pracy chodzą co najwyżej z teczką. Ci co pracują w biurze przy biurku, nie mają dzieci, i nie robią zakupów lepij nie ch sie nie wypowiadają.
Myśicie że nie było by mi wygodniej zostawić auto, podjechać pociągiem( mnieszkam w grotowicach) czy autobusem do miasta i krótkim spacerkiem dojśc do pracy?
Tak się składa, że tych co pracują za biurkiem wspiera cała masa pracowników technicznych hydaulików, elektryków, kurierów, listonoszy, serwisów wszelkiej maści, informatyków - każdy remont w Waszym domu, biurze, każda budowa, wymaga kupy logistyki, wożenia sprzętu, częsci czy zaopatrzenia do tych wszystkich firm i domów co są w centrum. Myślicie że ktoś wam ksero przywiezie na rowerze albo będzie nosił 200m?
Jak zamkniecie centrum to uschniecie poprostu i tyle - tworzenie kolejnego urzędu to kasa w błoto i chaos jak zwykle. Mnóstwo ludzi też ma dzieci, rodziców w podeszłym wieku i co oni też mają sami śmigać rowerem czy autobusem? Czasami trzeba spojrzeć dalej niż swój nos i troche pomyśleć.
I proszę nie rzucać porównań do jakiś miast w EU bo tam wydano już DAWNO miliardy na drogi i mosty a także na porządny transport publiczny - a u nas co? Dymiący Ikarus który truje tyle co 100 samochdów ma być konkurencją dla mnie w nowoczesnym aucie z Euro 4 lub 5? Wocław też nie jest dobrym porównaniem bo poszę wyliczyć jaki jest duży rynek a jaka strefa zakazu ruchu i policzyć to dla Opola i naszego Rynku.
Narazie tyle na szybko

G
Gość
Zdanie inne niż Twoje jest marudzeniem?
Nie. Ale napisanie tego zdania ni z gruszki ni z pietruszki w artykule o zupełnie czymś innym już tak. Jaki to ma związek z obwodnicą?
Wyraziłem swoją opinię, która nie jest odosobniona. Popatrz na dynamikę wzrostu PKB w rozbiciu na województwa, Opolszczyzna jest w ciemnej d....
Widzę, każdy widzi. Ale zastanów się, co by wyszło, gdyby taką Legnicę z przyległościami, albo Wałbrzych wziąć do statystyki? Było by to samo albo i gorzej. To nie jest pocieszenie, ale nie ma co dramatyzować.
PKB w większych województwach pompują głównie duże miasta.
Zresztą nie będę o tym tutaj dyskutował, bo to kompletnie nie na temat.
G
Gandharwa
Ja prześmiewczo zaproponowałem zamknięcie ulic w centrum! Nie porównuj jednak przyjacielu Opole do Krakowa czy Wrocławia! Zupełnie inne warunki i potencjał. To tak jak by ktoś chciał przenosić rozwiązania z Paryża czy Berlina do małego polskiego miasteczka! Widzę, że na tyle z Ciebie świadomy mieszczanin, rozumiejący procesy miastotwórcze, że na zakupy jeździsz pewnie do Karolinki a na lody do miasta...

Mieszkam w ścisłym centrum miasta więc mam na co dzień zarówno ograniczenia (strefa parkowania, zastawiony wjazd etc) jak i całonocne hałasy. Z Berlinem się rzeczywiście trudno porównywać - tam jest 330 pojazdów na 1000 mieszkańców a w Opolu 560 poj/1000 mieszk.

Pytanie więc, kto kogo powinien doganiać. Pora u nas stworzyć taki system, by część osób jednak przesiadła się z samochodu do komunikacji miejskiej czy na rower. Miasto po prostu nie jest z gumy...w Opolu jest ok 60000 pojazdów osobowych oraz 25 tys. publicznych miejsc parkingowych, wliczając nawet przedmieścia.
O
Opolanin
"Miasto umiera"? Nie zgadzam się, ale jeśli tak uważasz, to zrób coś, żeby nie umierało. Na przykład załóż firmę i zatrudnij ludzi.
Jak ja nie znoszę marudzenia...

Zdanie inne niż Twoje jest marudzeniem?
Wyraziłem swoją opinię, która nie jest odosobniona. Popatrz na dynamikę wzrostu PKB w rozbiciu na województwa, Opolszczyzna jest w ciemnej d.... A co do zrobienia czegoś dla regionu to jestem tym, który płaci podatki a nie z nich żyje...
o
osobowy przyspieszony

To byl dobry pomysl, aby bieg czesci pociagow osobowych w godzinach szczytu rannego i popoludniowego przedluzyc do stacji Opole Wschodnie, czyli w rejon Uniwersytetu Opolskiego, centrum handlowego i Okraglaka.

b
bez korkow

Rzeczywiscie, po wybudowaniu jednej z tras korki czesciowo sie zmniejsza, ale za kilka lat bedzie znowu to samo - czyli korki w centrum miasta i poza centrum, z poruszaniem sie w korku z predkoscia cztery do szesciu kilometrow na godzine, czyli tak, jakbysmy przez centrum miasta szli pieszo !!!

Moim zdaniem, potrzebne sa inne rozwiazania, a mianowicie miedzy innymi - zreformowana PROPOZYCJA w zakresie komunikacji zbiorowej ( kolej, autobusy, mikroautobusy ).

z
ze Sluzby Zdrowia

Drzewa to przyroda, a przyroda to zycie.
Wycinanie drzew, to jakby zamach na zycie.

( Kazde wieksze drzewo przyczynia sie w znacznym stopniu do zachowania rownowagi hydrologicznej )
( powodzie, susze, wichury, gradobicia )

M
Mieszczuch
Jest to lepszy pomysł niż np zgoda na parkowanie samochodów na Rynku na całej jego powierzchni. Tak się dzieje na całym świecie - dojazd do ścisłego centrum jest stopniowo utrudniany, tworzy się strefy 30, deptaki, zakazy parkowania, płatne strefy parkowania czy myto miejskie. Podjechać samochodem bliżej niż 300 metrów do rynku we Wrocławiu czy Krakowie to nie lada sztuka, w Opolu też tak będzie

Ja prześmiewczo zaproponowałem zamknięcie ulic w centrum! Nie porównuj jednak przyjacielu Opole do Krakowa czy Wrocławia! Zupełnie inne warunki i potencjał. To tak jak by ktoś chciał przenosić rozwiązania z Paryża czy Berlina do małego polskiego miasteczka! Widzę, że na tyle z Ciebie świadomy mieszczanin, rozumiejący procesy miastotwórcze, że na zakupy jeździsz pewnie do Karolinki a na lody do miasta...
G
Gandharwa
(...)Może zamknijmy część istniejących ulic - wtedy miasto się odkorkuje...

Jest to lepszy pomysł niż np zgoda na parkowanie samochodów na Rynku na całej jego powierzchni. Tak się dzieje na całym świecie - dojazd do ścisłego centrum jest stopniowo utrudniany, tworzy się strefy 30, deptaki, zakazy parkowania, płatne strefy parkowania czy myto miejskie. Podjechać samochodem bliżej niż 300 metrów do rynku we Wrocławiu czy Krakowie to nie lada sztuka, w Opolu też tak będzie
M
Mieszczuch

Trzeba budować trasę Średnicową i nie przejmować się protestami, które zawsze i przy każdym wariancie będą! My Polacy wszystko blokujemy, czy to wiatraki, czy gaz łupkowy, czy budowę drogi! Jak słyszę też argumentacje, że nowa przepraw i nowa droga bardziej zablokują miasto to mi się śmiać chce. Może zamknijmy część istniejących ulic - wtedy miasto się odkorkuje...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3