Mamy dane jak nowy taryfikator mandatów działa na kierowców. Polacy w 2022 r. coraz częściej zdejmują nogę z gazu

Tomasz Dereszyński
Tomasz Dereszyński
Nowy taryfikator mandatów działa na kierowców? Polacy w 2022 r. coraz częściej zdejmują nogę z gazu
Nowy taryfikator mandatów działa na kierowców? Polacy w 2022 r. coraz częściej zdejmują nogę z gazu Adam Jankowski
W styczniu 2022 r. o ponad 55 proc. obniżyła się liczba przekroczeń prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 r. Polak coraz częściej zdejmuje nogę z gazu. Zmiana taryfikatora działa.

W styczniu 2022 r. o ponad 55 proc. obniżyła się liczba przekroczeń prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 r. - wynika z danych Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Niestety, Polacy wciąż, mimo poprawy, nie należą do przykładnych kierowców. Liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach w Polsce na milion mieszkańców pozostaje od lat jedną z najwyższych w Unii Europejskiej. Przed pandemią było to 77 osób na milion mieszkańców i dało to Polsce trzecie miejsce w Unii Europejskiej (za Rumunią i Bułgarią) - informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). W Niemczech było to tylko 37 osób na milion mieszkańców.

Przy okazji Niemiec warto wspomnieć, co zresztą wielu z nas potwierdzi, że nasi sąsiedzi przestrzegają przepisów ruchu drogowego jak mało który naród. Jeśli jest gdzieś ograniczenie do 40 km/h, to każdy kierowca, choćby siedział za kółkiem porsche czy ferrari, nie pojedzie szybciej.

Tymczasem u nas wstępne dane Biura Ruchu Drogowego KGP pokazują, iż w styczniu 2022 r. odnotowano taką samą liczbę wypadków, jak w styczniu 2021 roku - 1230. Ale warto podkreślić, że dwa lata temu (styczeń 2020 r.) wypadków było o 678 więcej, czyli 1908.

Polacy zaczynają powoli dostrzegać istotę zmiany przepisów na bardziej rygorystyczne - choćby w kwestii mandatów (od 1 stycznia 2022 r.) czy pierwszeństwa pieszych (od 1 czerwca 2021 r.). Choć nie wszyscy. Poniżej kilka przykładów nałożonych mandatów w styczniu 2022 r.

Wejście w życie nowego taryfikatora mandatów zapadnie w pamięć 58-latkowi z Radzynia Podlaskiego, który został zatrzymany przez policjantów, gdy pijany jechał rowerem. Funkcjonariusze nałożyli na cyklistę mandat karny w wysokości 2,5 tysiąca złotych.

Policja nie ma litości także dla kierowców samochodów. Jeden z nich w Lamborghini ze Środy Wielkopolskiej pędził w terenie zabudowanym 116 km/h. Został ukarany mandatem w wysokości 2,5 tys. złotych. Pirat stracił też prawko na 3 miesiące.

Kierowcy nie są jakoś szczególną grupą, która łapie mandaty w 2022 r. Okazuje się, że wysokie kary mogą też spotkać pieszych. Niedaleko Ełku pijani koledzy próbowali łapać „okazję”. Robili to, wchodząc na środek jezdni i zagrażając bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Zaniepokojeni kierowcy poprosili policjantów o interwencję. Policjanci za to wykroczenie ukarali obu mężczyzn mandatami po 2500 złotych.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że po wprowadzeniu przepisów chroniących pieszych na pasach, liczba wypadków z ich udziałem spadła. - W okresie od 1 czerwca do końca sierpnia 2021 roku było to o 3 procent mniej niż w 2020 r. i o 24 procent mniej niż w 2019 r. - przypomina Piotr Korab, ekspert serwisu autobaza.pl.

Jak dodał, społeczeństwo zaczyna dostrzegać istotę zmiany przepisów na bardziej rygorystyczne – np. w kwestii mandatów czy pierwszeństwa pieszych. Takie regulacje przynoszą pierwsze efekty.

Najnowsza zmiana w taryfikatorze mandatów, z której cieszy się wielu z nas, choć niektórzy pewnie mniej, już jest widoczna na drogach. W styczniu 2022 r. o ponad 55 proc. obniżyła się liczba przekroczeń prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 r.

Policja odnotowała też mniej, o prawie jedną trzecią (29,5 proc), wykroczeń kierowców wobec pieszych. Spadek (15 proc.) zauważono także w przypadku nieustępowania pierwszeństwa innemu pojazdowi. Zanotowano o 9,2 proc. mniej kolizji drogowych.

Oczywiście okres obowiązywania nowych przepisów, wprowadzonych 1 stycznia 2022 r., wydaje się być jeszcze zbyt krótkim czasem do tego, aby dokonywać analiz. Na razie dane są wyrywkowe, choć symptomatyczne.

Jak się okazuje, karanie wysokimi mandatami, to nie jest jedyne rozwiązanie. W Europie od czasu do czasu testuje się alternatywne kary za przekroczenie prędkości. W 2019 r. Estończycy informowali o innym sposobie na niesubordynowanych kierowców. „Piraci drogowi” zamiast mandatów byli zobligowani do odbycia przymusowego postoju na parkingu przez odpowiedni czas.

Czy batem na pijanych kierowców byłaby konfiskata aut? Pomysł taki pojawił się u nas. W 2021 r. roku zapowiadane były sankcje dla pijanych kierowców w formie konfiskaty samochodu. Skończyło się na strachu. Ale i tak trzeba uważać, zwłaszcza w sezonie turystycznym, poruszając się po drogach. W kilku krajach świata do takich konfiskat, dość bolesnych, doszło.

Rekordowe mandaty w Europie (TOP5)

  • Anssi Vanjoki, ówczesny dyrektor firmy Nokia, zapłacił w Finlandii 116 000 euro za jazdę 75 km/h przy ograniczeniu do 50 km/h
  • Jussi Salonoja, jeden z najbogatszych Finów, zapłacił w Finlandii 271 000 dolarów za jazdę 80 km/h przy ograniczeniu do 40 km/h
  • Anonimowy milioner ze Szwajcarii zapłacił w tym kraju mandat w wysokości 290 000 dolarów za jazdę 137 km/h przy ograniczeniu do 55 km/h. Wzięto tu pod uwagę recydywę kierowcy
  • Pewien szwedzki milioner złapany w Szwajcarii zapłacił 650 000 euro za jazdę po autostradzie z prędkością 290 km/h
  • Holender Michel Perridon stracił swoje auto (Bugatti Veyron) o wartości 2 400 000 euro za jazdę 160 km/h przy ograniczeniu do 90 km/h

Taryfikator mandatów od 1 stycznia 2022 r. w Polsce za przekroczenie prędkości

  • Do 10 km/h – kierowca otrzyma mandat 50 zł, tak jak w ubiegłym roku
  • Od 11 km/h do 15 km/h – kierowa otrzyma mandat 100 zł, w 2021 roku zapłaciłby karę od 50 do 100 zł
  • Od 16 km/h do 20 km/h – kierowca otrzyma mandat 200 zł, w 2021 roku zapłaciłby karę od 50 do 100 zł
  • Od 21 km/h do 25 km/h – kierowca otrzyma mandat 300 zł, w 2021 roku zapłaciłby karę od 100 do 200 zł
  • Od 26 km/h do 30 km/h – kierowca otrzyma mandat 400 zł, w 2021 roku zapłaciłby karę od 100 do 200 zł
  • O 30 km/h – kierowca otrzyma mandat 800 zł, w 2021 roku zapłaciłby karę od 200 do 300 zł
  • O ponad 40 km/h – kierowca otrzyma mandat 1000 zł, w 2021 roku zapłaciłby karę od 300 do 400 zł
  • O ponad 50 km/h – kierowca otrzyma mandat 1500 zł, w 2021 roku zapłaciłby karę od 400 do 500 zł
  • O ponad 60 km/h – kierowca otrzyma mandat 2000 zł, w 2021 roku zapłaciłby karę od 400 do 500 zł
  • O ponad 70 km/h – kierowca otrzyma mandat 2500 zł, w 2021 roku zapłaciłby karę od 400 do 500 zł.

Kto zarobi na wyższych mandatach w Polsce. Wpływy z opłaconych przez kierowców kar trafią do budżetu państwa, pod kategorię „opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe”. Prognoza na 2022 r. zakłada, że maksymalny poziom wpływów do budżetu z mandatów może wynieść około 4 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Mamy dane jak nowy taryfikator mandatów działa na kierowców. Polacy w 2022 r. coraz częściej zdejmują nogę z gazu - Portal i.pl

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska