Na wałach przeciwpowodziowych powstaną ścieżki rowerowe

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Ścieżka na wale prowadzącym z Kędzierzyna do Koźla w praktyce nie nadaje się do jazdy rowerem. Asfaltu tu nie wylano, bo dotąd nie zezwalały na to przepisy.
Ścieżka na wale prowadzącym z Kędzierzyna do Koźla w praktyce nie nadaje się do jazdy rowerem. Asfaltu tu nie wylano, bo dotąd nie zezwalały na to przepisy. Tomasz Kapica
Wchodzą w życie przepisy pozwalające tworzyć ścieżki rowerowe na umocnieniach przeciwpowodziowych. Dla Opolszczyzny to dobra wiadomość, bo takich szlaków jest u nas za mało.

Podobne próby już co prawda podejmowano, ale z nie najlepszym skutkiem. Np. 20 lat temu na wale przeciwpowodziowym zbudowano ścieżkę z Kędzierzyna do Koźla. Była wyłożona płytami betonowymi, które się zapadały. Gdy niedawno remontowano sam wał, mieszkańcy prosili władze miasta, by odtworzyć ową ścieżkę. Prezydent Kędzierzyna-Koźla obiecał, że tak się stanie.

- Niestety, na koniec wysypano tam jakieś grube kamienie.Po tym się nie da jeździć - skarżą się rowerzyści.

Gmina nie ma sobie jednak nic do zarzucenia. - Więcej nie mogliśmy zrobić.Wojewódzki zarząd melioracji nie zgodził się na wylanie asfaltu w tym miejscu - tłumaczyMichał Kuś z Urzędu Miasta K.-Koźla.

Asfaltu nie wylano na wale, bo nie pozwalały na to przepisy. Teraz ma się to zmienić. Prezydent RPpodpisał już nowelizację kilku ustaw (m.in. prawo wodne), które ułatwią wyznaczanie i budowę turystycznych szlaków rowerowych na wałach przeciwpowodziowych i obszarach zagrożonych podtopieniami. Samorządowcy cieszą się z tego rozwiązania.

- Mamy już dokumentację budowy takiej ścieżki nad Odrą w okolicach Landzmierza. Niedługo będziemy mogli przystępować do inwestycji - mówi AlojzyParys, wójt Ciska, gdzie właśnie trwa budowa wałów. - Chcielibyśmy, żeby w przyszłości tego typu szlaki rowerowe na wałach prowadziły aż do granicy z województwem śląskim.

MichałNowak z SekcjiRowerzystów Miejskich w Kędzierzynie-Koźlu podkreśla, że na Zachodzie to standard. - Polscy rowerzyści dobrze znają już Oder-Neisse-Radweg, czyli szlak rowerowy wzdłuż Odry i Nysy Łużyckiej. Takie same ścieżki na nasypach przeciwpowodziowych są wzdłuż Łaby, Sprewy, Dunaju - wylicza Nowak.

Szef SRM dodaje, że sieć traktów rowerowych na Opolszczyźnie w porównaniu z innymi regionami wygląda marnie.

- Choć w Opolu zaczyna się coś dziać, miasto ma już tzw. oficera rowerowego, ale jazda jednośladem po tym mieście wciąż jest trudna. W Brzegu zaczęły powstawać ścieżki, ale to też kropla w morzu potrzeb - podkreśla Michał Nowak.

Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna pracuje nad czesko-polskim projektem zakładającym połączenia tras w jedną całość komunikacyjną.Dziś bowiem często urywają się one nie tylko w granicach państwa, ale i sąsiadujących ze sobą gmin.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

r
rex

Panie starosto Stefański i panie burmistrzu Huczyński z Brzegu,teraz czas się wykazać i zrobić coś dla mieszkańców.

Ł
Łukasz

Fundusz drogowy to fikcja. Fundusz drogowy jest w paliwie, opłatach za autostrady, mandatach - jak nazwa mówi powinien iść na drogi, niestety u nas robi się przesunięcia a to na szpitale, a to na górników itd.

G
Gość
W dniu 20.05.2014 o 13:45, Łukasz napisał:

W polsce brakuje pieniędzy na asfalt na drogach a co dopiero na ścieżkach dla rowerzystów i pieszych.

Im więcej rowerzystów, tym mniej samochodów i mniejsze zużycie dróg.

Poza tym jeśli ruch rowerowy stanowi - powiedzmy - 5% ruchu, to powinno na ścieżki rowerowe iść 5% funduszy przeznaczonych na drogi, a nie wiem czy idzie 0,5%.

Ł
Łukasz

Spójrz zatem na drogi polskie a następnie na niemieckie. Widzisz różnice? W polsce brakuje pieniędzy na asfalt na drogach a co dopiero na ścieżkach dla rowerzystów i pieszych.

 

Później pojawiają się pytania: na co płace podatki? Gdzie są pieniądze z moich podatków? No jak to gdzie - w lesie!

 

P.S. Nie mam nic do asfaltowych ścieżek dla rowerzystów wzdłuż dróg głównych - poprawiają bezpieczeństwo zarówno rowerzystów jak i kierujących pojazdami silnikowymi.

G
Gość
W dniu 19.05.2014 o 14:52, Łukasz napisał:

rowerem raczej w deszczu jeździł nie będziesz

A niby dlaczego nie? Jak np. jeżdżę rowerem codziennie do pracy, to w razie deszczu mam do niej nie iść? :) Rower to jest normalne narzędzie komunikacji, a nie zabawka na weekend.

 

 

niedługo napiszecie, żeby na ścieżkach leśnych asfalt wylać..

Ależ oczywiście, dlaczego nie? Niemieckie ścieżki o których mowa w artykule biegną przez lasy i są w całości asfaltowe.

Ł
Łukasz
W dniu 19.05.2014 o 13:59, obserwator napisał:

Ścieżka z utwardzoną nawierzchnią na koronie wału to nie wszystko, należy jeszcze wykonać zjazdy by nie było tak jak to czynią rowerzyści i piesi. Niszczą darń na skarpach wałów co przy intensywnych opadach lub przepływach wody może mieć fatalne skutki, erozja wody spowoduje miejscowe uszkodzenie wału. Poza tym wielokrotnie widziałem jak od strony Winowa samochodami wjeżdżają na wał by potem zjechać po skarpie. Należy się temu przyjrzeć i ukarać tych pomyleńców. Należy też zwrócić uwagę na kładowców i tych z krosowymi motocyklami. Oni też, kolejni pomyleńcy wielokrotnie jeżdżą po wałach i skarpach.

 


Oczywiście nie zapomnijmy jeszcze o bezpieczeństwie - 500 km barierek wzdłuż wałów oraz wszelkiego rodzaju schodki, poręcze i zjazdy dla niepełnosprawnych (zgodnie z dyrektywą)..

 

No proszę państwa to tylko ścieżka rowerowa, których istnieją już setki - niedługo napiszecie, żeby na ścieżkach leśnych asfalt wylać..

Ł
Łukasz

Bo po drogach jeżdżą ciężkie pojazdy nawet w deszczu a rowerem raczej w deszczu jeździł nie będziesz a nawet jak Ty jeden pojedziesz to ci się koleiny nie porobią  :ph34r:

o
obserwator

Ścieżka z utwardzoną nawierzchnią na koronie wału to nie wszystko, należy jeszcze wykonać zjazdy by nie było tak jak to czynią rowerzyści i piesi. Niszczą darń na skarpach wałów co przy intensywnych opadach lub przepływach wody może mieć fatalne skutki, erozja wody spowoduje miejscowe uszkodzenie wału. Poza tym wielokrotnie widziałem jak od strony Winowa samochodami wjeżdżają na wał by potem zjechać po skarpie. Należy się temu przyjrzeć i ukarać tych pomyleńców. Należy też zwrócić uwagę na kładowców i tych z krosowymi motocyklami. Oni też, kolejni pomyleńcy wielokrotnie jeżdżą po wałach i skarpach.

G
Gość
W dniu 19.05.2014 o 12:48, Łukasz napisał:

A ja pytam po co asfalt na ścieżce?

A po co asfalt na drogach? Przecież gruntową samochód też przejedzie!

Ł
Łukasz

 

"Ścieżka na wale prowadzącym z Kędzierzyna do Koźla w praktyce nie nadaje się do jazdy rowerem. Asfaltu tu nie wylano..."

 

A ja pytam po co asfalt na ścieżce? Żeby firmy za 3 miesiące miały co łatać? U nas na wsi taka nieoficjalna ścieżka funkcjonuje odkąd pamiętam.. po prostu wyjeżdżona do ziemi trawa - super skrót i o dziwo dalej jest - bez zbędnego asfaltu, który przy dobrych wiatrach wytrzyma do pierwszego podniesienia poziomu wód.

R
Robert

Na zachodzie to narmalka Po walach można przejechać dziesiątki kilometrów Fajnie było by po wale pojechać z Opola np. do Naroka czy nawet Mikolina w ciszy i bez strachu przed samochodami .... może kiedyś ?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3