Nowe drogi omijają Opolszczyznę

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Na Opolszczyźnie nie buduje się nowych dróg krajowych tylko remontuje stare. Na zdjęciu prace na odcinku DK 42 i 45 w Gorzowie Śl.
Na Opolszczyźnie nie buduje się nowych dróg krajowych tylko remontuje stare. Na zdjęciu prace na odcinku DK 42 i 45 w Gorzowie Śl. Mirosław Dragon
Nasi drogowcy sporo budują, ale poza regionem. W najbliższych latach na nową ekspresówkę nie ma co liczyć

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zlecił właśnie opolskiemu oddziałowi dokończenie przetargu oraz nadzór nad budową obwodnicy Kłodzka w województwie dolnośląskim. To jedna dwunastu obwodnic, które znalazły się w Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Zakończenie prac zaplanowane jest na drugą połowę 2017 roku.

Ostatnie półtora roku opolski oddział budował też dwujezdniową drogę ekspresową S8 na 45-kilometrowym odcinku Syców - Walichnowy na pograniczu województw dolnośląskiego, wielkopolskiego oraz łódzkiego.

- Mamy doświadczenie wyniesione z budowy autostrady A4, ludzi, którzy znają się na rzeczy, dlatego centrala zleca nam duże inwestycje - wyjaśnia Michał Wandrasz z Opolskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu.

Problem jednak w tym, że na Opolszczyźnie takie drogi nie powstają. Tymczasem na progu sezonu budowlanego rząd zapowiada kolejne przetargi na drogi ekspresowe i autostrady. Za 35,7 mld zł ma powstać 717 km nowych odcinków. Na liście jest m.in. autostrada A1 Częstochowa - Pyrzowice, droga ekspresowa S8 na granicy Mazowsza i Podlasia, S7 z Gdańska do Elbląga i Płońska. Powstać ma też S5 między Bydgoszczą i Grudziądzem, S3 od Legnicy do Bolkowa, czy S19 między Lublinem i Rzeszowem.

- Nie można mówić, że nic się u nas nie dzieje - mówi Michał Wandrasz. - Ogłosiliśmy przecież przetarg na budowę obwodnicy Nysy. Szacowana wartość kontraktu wynosi 468 mln zł, a droga ma być gotowa do 2017 roku. Musimy brać pod uwagę, że jesteśmy małym województwem, a nasza sieć połączeń jest wystarczająca.

Największym atutem Opolszczyzny jest autostrada A4, która pozwala na szybki dojazd na zachód, południe i wschód kraju, ale nie jest ona lekarstwem na wszystkie kłopoty komunikacyjne.

- Nie mamy dogodnego dojazdu do Warszawy. Żeby dostać się na “gierkówkę" w Częstochowie musimy jechać 90 kilometrów zatłoczoną jednojezdniową drogą nr 46 przez kilkadziesiąt wiosek - mówi Andrzej Pomykała, właściciel firmy transportowej z Opola. - Żeby dostać się do Poznania i dalej na Pomorze, trzeba tłuc się jednojezdniową drogą krajową nr 11.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie pozostawia złudzeń. W najbliższym czasie żadna droga ekspresowa w regionie nie powstanie. Wprawdzie Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku z perspektywą do 2030 roku przewiduje przebudowę krajowej “jedenastki" Kołobrzeg - Bytom (przez Olesno, Bąków i Kluczbork) na dwujezdniową drogę ekspresową z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami i dostosowaną do prędkości 120 km/h, ale konkretów w tej sprawie nie ma.

W planach budowy na lata 2011 - 2015 są obwodnice Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla, Bąkowa oraz Myśliny, ale nie wiadomo skąd wziąć na to pieniądze.

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
barbaro

Przez węzeł drogowy Większyce - Reńska Wieś zbiegają się i krzyżują wszystkie główne drogi Opolszczyzny prowadzące z południa na północ i z zachodu na wschód: drogi krajowe 41 i 40, 38 i 45, w szczególności do wielkiego zespołu miejskiego województwa Śląskiego, na autostradę A4 (E40). Mieszkańcy kędzierzyńsko-kozielskich osiedli Piasty, Sławięcice, a także należących do pow. strzeleckiego Ujazdu o stromych i bardzo wąskich uliczkach, oraz Łanów przeżywają codzienny horror związany z przejazdem przez nie STAD wielkich ciężarówek. Spaliny i ciągłe wstrząsy, oraz hałas z natężenia ruchu powodują dewastację tych osiedli, zwłaszcza ich starej zabudowy mieszkaniowej, która nie była projektowo obliczona na wytrzymanie takich czynników środowiskowych. Nie wspomnę już i o tym, że jest to konkretny czynnik zagrażający nie tylko fizycznemu zdrowiu jej mieszkańców. Blachownia jest tu wyjątkiem ponieważ trasa ta biegnie obok, północną jej stroną. Dwa lata temu miała ruszyć budowa ostatniego odcinka północnej obwodnicy tych osiedli i miejscowości. No i niespodziewanie Szanowny Pan Premier łaskawie raczył ją zawiesić!! Pewnie dlatego, że to już wykracza poza strefę Kędzierzyna-Koźla. No bo tu już chodzi o dwa powiaty, które na wspólnej granicy nie zawsze potrafiły się dogadać, gdzie kończą się drogi jednego i zaczynają drugiego, i który ma zadbać o niektóre odcinki, zwłaszcza te bardziej lokalne... W godzinach szczytu na odcinku od Sławięcic, przez Blachownię i Piasty, do skrzyżowania Alei Jana Pawła II i Alei Armii Krajowej korki są normą. Zwłaszcza tam, gdzie zjeżdża się z dwupasmówki na jednopasmówki, w tłoku tirów.   <_<

g
gość
W dniu 06.03.2014 o 12:02, rob napisał:

nie zdziwi mnie jak podziela opolskie pomiedzy slaskie a dolnoslaskie,tylko kwestia czasu jest.....a to dopiero bedziemy mieli drogi i obwodnice troche lepsze od polnych

 


nie zdziwi mnie jak podziela opolskie pomiedzy slaskie a dolnoslaskie,tylko kwestia czasu jest.....a to dopiero bedziemy mieli drogi i obwodnice troche lepsze od polnych

To i tak będzie olbrzymia oszczędność, a po drugie nie dramatyzowałbym, bo dolnośląskie w ostatnim czasie wybudowało 4 nowe mosty na Odrze,  kilka miast ma nowe obwodnice,  załatwiło w warszawce swoje sprawy - chociażby nowy odcinek S8 spowodował, że godzinę krócej jedzie się do stolicy

G
Gość
W dniu 06.03.2014 o 08:38, Gandharwa napisał:

Co by tu mówić - lata sobiepaństwa Zembaczyńskiego, Korzeniowskiego, Jarmuziewicza i Sebesty zrobiły swoje. Promowane są dziwne projekty jak budowy obwodnicy Zaodrza przez cmentarz, przeprawy przez Odrę przez Bolko czy trasy północ-południe z Wołczyna (?) do Prudnika (??) gdy najważniejsze arterie nie są ruszone: 1. Trasa Opole - Gogolin - Zdzieszowice - Racibórz2. Pełna, dwupasmowa obwodnica Kędzierzyna i Blachowni do A43. Trasa Opole - Olesno (s11) - wschodnia obwodnica Częstochowy (a1)4. Trasa Opole - Niemodlin - Nysa - Kłodzko (s46)5. Południowa obwodnica Opola To są najpilniejsze drogi w tym województwie i jest to jasne od 20 lat. Na arenie ogólnopolskiej przegraliśmy batalię o "trasę staropolską" S46 kosztem S8 i S12, co czuć w Niemodlinie oraz przegraliśmy batalię o trasę Wrocław-Praga, która powinna iść przez kotlinę kłodzką i Nachod do Hradca a nie przez Legnicę(?) i Bolków (??). Kto te plany tam układał? Jarmuziewicz czy Nowak, bawiąc się zegarkiem?

obwodnica olesna  wciagu trasy S11 nie powstala wlasnie dzieki ekologom.

w wersji polnocnej przeszkadzalo ekologom ze potrzeba by wyciac duze obszary lasu.#

w wersji poludniowej przeszkadzalo ekologom to ze trasa obwodnicy bedzie przechodzic przez doline stobrawy.

tak wiec obydwie wersji zostaly zablokowane oprzez osoby podajace sie za ekologow

 

S
Slezak s Polska
W dniu 06.03.2014 o 13:48, P. napisał:

Bo Opole to miasto POWIATOWE, a nie wojewódzkie.Pora z tym się pogodzić.Gdyby tak zlikwidowali województwo opolskie - iluż "znajomych królika" straciło by pracę w budżetówce (urząd marszałkowski, urząd wojewódzki, itp.) załatwioną po znajomości :D .


Przez wiele lat współpracowałem z władzami samorządowymi województw. Przede wszystkim były to; Dolnośląskie, Śląskie, Małopolskie i Opolskie. Zdecydowanie, najlepiej współpracowało się ludźmi z Dolnośląskiego: kompetentni, słowni i przede wszystkim ludzie z wyobraźnią. ZDECYDOWANIE NAJGORSI BYLI LUDZIE Z OPOLA!! KOSZAMR! Niekompetentni, zawistni, zakompleksieni. Po prostu mali ludzi z małego "województwa". Od tamtego czasu wiem na pewno, że te województwo, poza wątpliwą gospodarką nie może istnieć z powodu beznadziejnych "elyt"
P
P.

Bo Opole to miasto POWIATOWE, a nie wojewódzkie.

 

Pora z tym się pogodzić.

 

 

 

Gdyby tak zlikwidowali województwo opolskie - iluż "znajomych królika" straciło by pracę w budżetówce (urząd marszałkowski, urząd wojewódzki, itp.) załatwioną po znajomości  :D .

 

S
Slezak s Polska
nie zdziwi mnie jak podziela opolskie pomiedzy slaskie a dolnoslaskie,tylko kwestia czasu jest.....a to dopiero bedziemy mieli drogi i obwodnice troche lepsze od polnych[/

Będą lub nie, a jakie budowane są teraz w tym "województwie"?
r
rob

nie zdziwi mnie jak podziela opolskie pomiedzy slaskie a dolnoslaskie,tylko kwestia czasu jest.....a to dopiero bedziemy mieli drogi i obwodnice troche lepsze od polnych

r
rob

czesi tez staneli z autostrada w kierunku polski przed hradec karlowe,i nie beda jej dlugo jeszcze robic,proritetem sa moze obwodnice miast i wsi,i tak nie powstaja u nas zadne fabryki i miejsca pracy,jesli by sie cos zmienilo to i drogi by powstaly,a tak tylko lataja,kleja cos poprawia i leci rok za rokiem,np.45 tylko do autostrady od strony opola zmodernizowali....i stanelo wszystko

S
Slezak s Polska
W dniu 06.03.2014 o 09:39, były mieszkaniec opolskieg napisał:

Opolski oddział GDDKiA powinien po prostu zostać rozwiązany, sąsiednie regiony w zasadzie nie potrzebują jakiejś opolskiej pomocy. Po drugie wyludniony obszar słaby ekonomicznie i gospodarczo nie potrzebuje nowych dróg, bo bardziej potrzebują je inni. Po trzecie S8 nie będzie przez żadną Legnicę tylko będzie bokiem Świdnicy i Wałbrzycha do Lubawki - dolnośląskie musi sensowną drogą połączyć swoje duże miasta, a nie rozważać co na ten temat sądzi Opole.


Wewnętrzna, główna trasa koniurbacji śląskiej, DTŚka będzię się w przyszłym roku kończyła/zaczynała w Gliwicach 30 km. przed Strzelcami Opolskimi. Na wuj mi Upooole????
S
Slezak s Polska
W dniu 05.03.2014 o 22:37, A napisał:

nie odgrywaj większego deb***a niż jesteś cymbale bez szkoły


Prawdziwie polski, merytoryczny, bez wyzwisk komentarz. No, upulaaanie, macie to, na co zasługujecie: biednie, dziadosko ale za to narodowo-katolicko :)
b
były mieszkaniec opolskieg

Opolski oddział GDDKiA powinien po prostu zostać rozwiązany,  sąsiednie regiony w zasadzie nie potrzebują jakiejś opolskiej pomocy. Po drugie wyludniony obszar słaby ekonomicznie i gospodarczo nie potrzebuje nowych dróg, bo bardziej potrzebują je inni. Po trzecie S8 nie będzie przez żadną Legnicę tylko będzie bokiem Świdnicy i Wałbrzycha do Lubawki - dolnośląskie musi sensowną drogą połączyć swoje duże miasta, a nie rozważać co na ten temat sądzi Opole.

G
Gandharwa

Co by tu mówić - lata sobiepaństwa Zembaczyńskiego, Korzeniowskiego, Jarmuziewicza i Sebesty zrobiły swoje.

 

Promowane są dziwne projekty jak budowy obwodnicy Zaodrza przez cmentarz, przeprawy przez Odrę przez Bolko czy trasy północ-południe z Wołczyna (?) do Prudnika (??) gdy najważniejsze arterie nie są ruszone:

 

1. Trasa Opole - Gogolin - Zdzieszowice - Racibórz

2. Pełna, dwupasmowa obwodnica Kędzierzyna i Blachowni do A4

3. Trasa Opole - Olesno (s11) - wschodnia obwodnica Częstochowy (a1)

4. Trasa Opole - Niemodlin - Nysa - Kłodzko (s46)

5. Południowa obwodnica Opola

 

To są najpilniejsze drogi w tym województwie i jest to jasne od 20 lat.

 

Na arenie ogólnopolskiej przegraliśmy batalię o "trasę staropolską" S46 kosztem S8 i S12, co czuć w Niemodlinie oraz przegraliśmy batalię o trasę Wrocław-Praga, która powinna iść przez kotlinę kłodzką i Nachod do Hradca a nie przez Legnicę(?) i Bolków (??). Kto te plany tam układał? Jarmuziewicz czy Nowak, bawiąc się zegarkiem?

g
gość

Jarmuziewicz na prezydenta! 

G
Gość

podziekujcie Warsiawce ! Dieter mial racje !

A
A
W dniu 05.03.2014 o 21:05, Slezak s Polska napisał:

Wystarczająca sieć dróg???? Wam już całkiem odwaliło. Nadajecie się tylko do kasacji. Amen

nie odgrywaj większego deb***a niż jesteś cymbale bez szkoły

Dodaj ogłoszenie