Nowy rozkład jazdy PKP 2023/2024 na Opolszczyźnie. Nowe połączenia, ale także likwidacja pociągów na trasie Nysa - Wrocław

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Od niedzieli pasażerów z Opolszczyzny czekają zmiany. W życie wchodzi nowy rozkład jazdy.
Od niedzieli pasażerów z Opolszczyzny czekają zmiany. W życie wchodzi nowy rozkład jazdy.
Od najbliższej niedzieli (10 grudnia) zmienia się rozkład jazdy pociągów. Polregio oraz PKP Intercity przygotowali sporo zmian. Między innymi zmieniają się godziny przyjazdów i odjazdów pociągów, będą nowe połączenia, z Nysy nie dojedziemy już bezpośrednio do Wrocławia. Ale na tym nie koniec. Sprawdziliśmy najważniejsze zmiany.

Znikają bezpośrednie pociągi z Nysy do Wrocławia

W niedzielę 10 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Jeśli chodzi o połączenia lokalne, realizowane przez Polregio to największa zmiana jest taka, że zlikwidowane zostają bezpośrednie połączenia na trasie Nysa - Wrocław - Nysa.

Teraz pasażerowie jeżdżący na tej trasie będą musieli przesiadać się w Brzegu. Powód? Połączenia Nysa - Wrocław wykonywane są spalinowymi szynobusami. Na trasie Nysa - Brzeg nie ma bowiem trakcji elektrycznej, ale od Brzegu do Wrocławia już jest.

I tu jest pies pogrzebany, bo według Polregio szynobusy są potrzebne na niezelektryfikowanych trasach. Dzięki rozdzieleniu relacji, pojazdy spalinowe zmniejszą swoją pracę, bo nie będą obsługiwały tras, które mogą obsługiwać składy elektryczne.

Kolejny argument to wielkość szynobusów.

- Tabor spalinowy jest mały a pomiędzy Brzegiem a Wrocławiem są duże potoki pasażerów i ludzie nie mieszczą się w małych szynobusach - informuje Sylwester Brząkała, dyrektor opolskiego Polregio. - Natomiast od Brzegu do Nysy ta frekwencja jest już nieporównywalnie mniejsza.

Pod uwagę wzięto również aspekt ekologiczny.

- Nie chcemy jeździć pojazdami spalinowymi pod trakcją elektryczną, bo to mogą robić bezemisyjne składy elektryczne - mówi Sylwester Brząkała.

Co ciekawe, z tych samych powodów weekendowe połączenie Gliwice - Kłodzko zostanie skrócone do Kędzierzyna-Koźla.

Więcej miejsc w pociągach

Dobra wiadomość jest natomiast dla pasażerów jeżdżących trasą Opole - Wrocław - Opole. Pojawi się tam nowy tabor z większą liczbą miejsc, a część kursów realizowana będzie składami złożonymi z dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Pasażerowie będą mieli do dyspozycji ponad 400 miejsc siedzących - mówi Sylwester Brząkała.

Chodzi o kursy:

  • Opole 6:39 - Wrocław 7:46
  • Opole 17:07 - Wrocław 18:24
  • Wrocław 5:17 - Opole 6:25
  • Wrocław 15:47 - Opole 16:55

Remonty nie pomagają

Zła wiadomość jest taka, że do marca 2024 roku pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim, ze względu na remont linii, pociągi wciąż będą jeździły po jednym torze. A to powoduje opóźnienia na trasie do i z Wrocławia.

A od marca ruszy natomiast budowa przystanku Oława Zachodnia i remont torów od Oławy do Św. Katarzyny. To również będzie powodowało utrudnienia w kursowaniu pociągów na trasie Opole - Wrocław.

Dzienne pociągi do Wiednia i Berlina

Sporo zmian od 10 grudnia do swojej oferty wprowadza PKP Intercity. Wraz z nowym rozkładem jazdy do i z Opola kursować będzie 34 par pociągów (32 całorocznych i 2 sezonowe), czyli o 1 więcej niż dotychczas.

Na dotychczasowym poziomie pozostanie liczba połączeń do Warszawy. Natomiast od 10 grudnia mieszkańcy województwa opolskiego będą mogli skorzystać z jednej dodatkowej pary połączeń do Wrocławia, Krakowa czy Białegostoku.

- Pociąg IC Fredro, kursujący obecnie z Wrocławia do Warszawy przez Opole, w nowym rozkładzie jazdy będzie miał wydłużoną relację do stolicy województwa podlaskiego - mówi Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Wzorem lat poprzednich z Opola będzie można wyruszyć bezpośrednio za granicę. Jednak od 10 grudnia, zamiast pociągu nocnego NightJet relacji Wiedeń – Berlin przez Opole, kursować będą 2 pociągi dzienne: IC Odra pojedzie z Krakowa przez Opole i Wrocław do Berlina, IC Danubius zaś umożliwi podróż do Wiednia.

Więcej połączeń z Kędzierzyna-Koźla

W nowym rozkładzie jazdy 2 dodatkowe połączenia zyska Kędzierzyn-Koźle. Dzięki zmianie trasy pociągu TLK Roztocze mieszkańcy dojadą do Katowic, Krakowa, Rzeszowa i Lublina.

Pociąg na stacji w Głubczycach.

Kolejny krok do reaktywacji połączeń na zamkniętej linii kol...

Zaś uruchomienie nowego codziennego pociągu TLK Szczeliniec relacji Kraków – Jelenia Góra zapewni połączenie do Nysy i Kłodzka.

od 7 lat
Wideo

iPolitycznie - Przemysław Czarnek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska