Odbudowa linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śl. Wniosek został zakwalifikowany do realizacji w ramach programu Kolej Plus!

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Dziś linia Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie jest w totalnej ruinie.
Dziś linia Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie jest w totalnej ruinie. Sławomir Draguła
Udostępnij:
Według wyliczeń odbudowa tej kolejowej linii na południu Opolszczyzny może pochłonąć nawet 500 mln złotych. Byłaby to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w regionie od dziesiątek lat.

Rząd ogłosił w środę, 20 kwietnia listę 34 projektów, które zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach programu Kolej Plus. Jest na niej jeden z Opolszczyzny - odbudowa linii kolejowych nr 177 i 294 Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie.

- Ta wielka inwestycja infrastrukturalna dla Opolszczyzny, o wartości ponad 500 mln złotych jest coraz bliżej - mówi Janusz Kowalski, opolski poseł Solidarnej Polski, który od 2 lat koordynuję działania na rzecz odbudowy tego połączenia. - Chcę w tym miejscu kolejny raz zaznaczyć, że ściśle współpracujemy w tym temacie z opolskim urzędem marszałkowskim, a w szczególności z Szymonem Ogłazą. Jeśli teraz nie odbudujemy tej linii, to taka szansa już się nigdy nie powtórzy.

Co może napawać optymizmem, do programu wprowadzono zmiany, które stwarzają możliwość, że samorządy nie będą musiały wykładać na inwestycję astronomicznych kwot.

Przypomnijmy. Program Kolej Plus został tak skonstruowany, że 85 proc. potrzebnej kwoty ma pochodzić z budżetu państwa, a 15 proc. powinny zapewnić samorządy zainteresowane odbudową linii.

Tutaj chodzi o powiaty:

  • raciborski,
  • głubczycki,
  • prudnicki,

oraz gminy:

  • Baborów,
  • Głubczyce,
  • Głogówek,
  • Pietrowice Wielkie,
  • Racibórz.

Samorządy musiałyby dołożyć około 80 mln zł (w ciągu 5 lat) - każdy średnio po 10 mln. Na to ich jednak nie stać.

- Cały czas walczę o to, by wkład naszych samorządów był znacząco niższy, tak by były w stanie włączyć się do projektu - przekonuje Janusz Kowalski.

Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego podtrzymuje, że jeśli uda się odbudować linię, urząd marszałkowski będzie na niej realizował połączenia pasażerskie.

- Powiat głubczycki jest jedynym w naszym województwie bez takich połączeń i trzeba zrobić wszystko, co się da, by to zmienić - mówi.

Dziś linia kolejowa Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie jest w totalnej ruinie. Torowisko praktycznie nie istnieje, podobnie stacje czy nastawnie, nie mówiąc o urządzeniach bezpieczeństwa ruchu.

Plan jest nie tylko taki, by ją odbudować ale również zelektryfikować.

Inwestycje w ramach programu Kolej Plus mają być zrealizowane do 2028 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie