Projekt nyskiej obwodnicy będzie gotowy do końca 2011 roku

Inf.: Tomek
Inf.: Tomek
Do końca przyszłego roku gotowy będzie projekt nyskiej obwodnicy. Budowa ruszy po roku 2012, gdy rząd "wysupła" 460 milionów złotych.

Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał 2 lipca umowę z Biurem Projektów WPB z Zabrza. Ta firma wygrała wcześniej przetarg na przygotowanie pełnej dokumentacji technicznej nyskiej obwodnicy. Konkurencja była duża, o zlecenie starało się 25 firm z całej Polski, a dwóch oferentów bezskutecznie zaskarżyło przetarg do Krajowej Izby Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Projektant z Zabrza ma do końca przyszłego roku uzyskać dla GDDKiA pozwolenie na budowę. Całość dokumentacji kosztować będzie 4,3 mln zł, ale ponad milion GDDKiA wydała już na przygotowane wcześniej opracowania.

- Kiedy już będziemy pozwolenie na prace, co nastąpi pod koniec przyszłego roku, wojewoda powoła biegłego, który będzie określał odszkodowania dla właścicieli za przejęcie gruntów pod obwodnicą. Całe postępowanie odszkodowawcze poprowadzi urząd wojewódzki - informuje Michał Wandrasz, rzecznik opolskiego GDDKiA.

Koszt budowy samej obwodnicy to szacunkowo 460 mln zł. Obwodnica Nysy jest zapisana w rządowym "Programie Budowy Dróg po roku 2010" w grupie II, jako zadanie przygotowywane do realizacji po roku 2012.

W tej samej grupie znalazło się 50 innych inwestycji drogowych w całym kraju. Nysa jest na pozycji 42. Obecnie trwają starania władz lokalnych i wojewódzkich, aby maksymalnie przyspieszyć moment rozpoczęcia budowy.

- Liczymy na to, że dzięki wsparciu władz województwa, a zwłaszcza marszałka Józefa Sebesty, który szczególnie mocno zaangażował się w tę sprawę, pieniądze na budowę obwodnicy Nysy i Niemodlina zostaną przyznane i roboty budowlane będą mogły ruszyć w 2012 - mówi Bolesław Pustelnik, dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA.

Poczynaniom władz kibicują mieszkańcy i kierowcy. W godzinach szczytu Nysa jest nawet bardziej zakorkowana niż stolica województwa. Dwa mosty w centrum miasta skutecznie blokują całą sieć drogową. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego od strony Prudnika, Opola i Kłodzka na obwodnicę znacznie poprawi warunki jazdy w centrum.

Projektowana obwodnica Nysy będzie miała prawie 16,5 km długości. Na tym odcinku znajdzie się 5 skrzyżowań lub rond. Powstanie na niej 8 wiaduktów, 2 estakady, w tym przejazd nad projektowanym kanałem ulgi z Jeziora Nyskiego oraz most na rzece.

Projektant ma też przewidzieć przejścia i przepusty dołem dla zwierząt i dwa przejazdy gospodarcze. Droga będzie dwujezdniowa na odcinku północnym i jednojezdniowa na odcinku wschodnim. Zaprojektowano ją do szybkości projektowej 80 km na godzinę.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska