Samochód Nysa. Historia produkcji popularnych nysek. Te auta eksportowano nie tylko do "demoludów", ale również RFN-u, Norwegii czy Ghany

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Nysy eksportowane były do kilkunastu krajów.
Nysy eksportowane były do kilkunastu krajów. Archiwum nto
Udostępnij:
Nyski przez dziesięciolecia produkowane były w Zakładach Samochodów Dostawczych w Nysie. Ale nie tylko one. Powstawały tu też polonezy trucki i citroeny C 15. Wcześniej natomiast zabudowy ciężarówek lublin i star. Mamy zdjęcia z fabryki i kultowych dostawczaków.

Wszystko zaczęło się w 1952 roku. To właśnie wówczas w Nysie utworzono Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych.

Przedsiębiorstwo powstało na bazie Fabryki Mebli Stalowych „Zachód”, które w latach 1947 - 1951 produkowało łóżka szpitalne, krzesła, biurka, szafki oraz kasy pancerne.

Po przebranżowieniu w zakładzie rozpoczęto wytwarzanie nadwozi specjalnych, którymi zabudowywano podwozia samochodów ciężarowych FSC lublin-51 oraz star 20.

W latach 50. brakowało w Polsce lekkiego samochodu dostawczego

Pracę nad takim pojazdem w 1957 roku rozpoczęło m.in. w biurze konstrukcyjnym w Nysie.

Chodziło o samochód, w którym miały być zastosowane podzespoły (m.in. silnik, skrzynia biegów, tylny most) z produkowanej w FSO warszawy.

Nyscy konstruktorzy nawiązali też współpracę z Fabryką Samochodów Ciężarowych w Lublinie, gdzie trwały już prace nad żukiem.

Do grudnia 1957 roku powstał prototyp nysy N57

W 1959 roku do produkcji wszedł nowy model oznaczony symbolem N59. Zastosowano w nim wiele ulepszeń wynikających z badań i uwag użytkowników.

Z kolei 1960 roku wprowadzono do produkcji samochód towarowo-osobowy (towos) oznaczony symbolem N60-T.

Kolejny przełom nastąpił podczas XXXVII Międzynarodowych Targów Poznańskich w 1968 roku, kiedy to pokazano nysę w nowym nadwoziu o symbolu 521 (do produkcji wszedł też model 522 z podwyższonym nadwoziem).

Był to dziesiąty rok produkcji popularnych nysek, a rocznica ta podkreślona została też przez zmianę nazwy fabryki na Zakład Samochodów Dostawczych.

Nysy powstawały w różnych nadwoziach, jako furgon, towos, mikrobus, sanitarka, kinowóz, izoterma czy radiowóz milicji obywatelskiej. Produkcję auta zakończono 3 lutego 1994. W sumie wyprodukowano 380 575 nys.

Głównymi odbiorcami oprócz Polski były kraje socjalistyczne: Węgry, Rumunia, Bułgaria, Czechosłowacja, ZSRR, Kuba, Kambodża, Korea Północna, Wietnam, ale również Finlandia, RFN, Turcja, Norwegia czy Ghana.

Ciekawostką jest to, że w 1969 roku nysą podróżowała pierwsza powojenna polska wyprawa w Himalaje pod kierownictwem Ryszarda Szafirskiego, na niezdobyty wówczas szczyt Malubiting. Trasa, jaką przejechał samochód wyniosła 18 tysięcy kilometrów.

W latach 1992 - 1997 w nyskich zakładach produkowano dostawczego poloneza - trucka, a pomiędzy 1995 a 2001 rokiem również montowano dostawczego citroën C15.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie