Sprzeciw przeciwko mianowaniu Moniki Ożóg na stanowisko wojewódzkiego konserwatora zabytków. Przypomniano plagiat

Mateusz Majnusz
Mateusz Majnusz
W petycji zwrócono uwagę m.in. na brak wymaganego pięcioletniego stażu pracy w dziedzinie ochrony zabytków, co stanowi wymóg zapisany w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
W petycji zwrócono uwagę m.in. na brak wymaganego pięcioletniego stażu pracy w dziedzinie ochrony zabytków, co stanowi wymóg zapisany w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Trwa spór dotyczący planowanej nominacji Moniki Ożóg na stanowisko Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Joanna Filipczyk, dyrektorka Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu, założyła petycję w której sprzeciwia się tej decyzji.

Kluczowym argumentem, jaki pojawił się w petycji, jest prawomocny wyrok Sądu Okręgowego w Opolu z 2022 roku, w którym dr hab. Monika Ożóg została uznana za winną popełnienia plagiatu. Sprawa ta dotyczyła koncepcji programowej przedłożonej w konkursie na stanowisko dyrektora Muzeum Śląska Opolskiego, gdzie część koncepcji została zaczerpnięta z pracy Jarosława Suchana, dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi.

Chociaż postępowanie sądowe zakończyło się warunkowym umorzeniem, to zdaniem sygnatariuszy petycji fakt ten podważa moralne kwalifikacje Ożóg do objęcia wysokiego stanowiska publicznego.

Dyrektorka chce interwencji ministra kultury

Ponadto, Joanna Filipczyk zwraca uwagę na brak wymaganego pięcioletniego stażu pracy w dziedzinie ochrony zabytków, co stanowi wymóg zapisany w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Podkreślono też, że doświadczenie zawodowe i zainteresowania badawcze Moniki Ożóg koncentrują się na okresach historycznych niezwiązanych bezpośrednio z działalnością konserwatora zabytków w województwie opolskim.

- Zwróciliśmy się z prośbą do ministra kultury Bartłomieja Sienkiewicza o rozważenie rezygnacji z tej kandydatury w imię przywracania standardów praworządności. Urząd Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków powinien objąć godny kandydat o nieposzlakowanej opinii, dostatecznym doświadczeniu i rozległej przedmiotowej wiedzy merytorycznej – mówi dr Joanna Filipczyk, dyrektorka Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu.

Zdaniem dyrektorki GSW, należałoby rozważyć zastosowanie bardziej transparentnej procedury obsady ważnych stanowisk w administracji publicznej, najlepiej w trybie konkursowym, z uwzględnieniem głosu opinii publicznej, w tym organizacji społecznych. Pod petycją podpisało się póki co ok. 100 osób.

Wojewoda chciała, aby konserwatorem zabytków został architekt

- Decyzja, kto zostanie opolskim konserwatorem zabytków, jeszcze nie zapadła – wyjaśnia Jarosław Draguć, dyrektor biura wojewody opolskiego.

Co ciekawe, w połowie stycznia wojewoda opolska Monika Jurek poinformowała na konferencji prasowej, że jest już wytypowany kandydat, który najprawdopodobniej obejmie ten urząd.

- To znany architekt z Opola – stwierdziła wówczas wojewoda.

Konkretne nazwisko jednak nie padło. Tego samego dnia media urzędu miasta Opola doniosły, że nowym konserwatorem miał być Zbigniew Bomersbach, który obecnie pełni funkcję architekta miejskiego w Opolu. Jego kandydatura - jak słyszymy - nie uzyskała jednak akceptacji w Warszawie.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska