Strategia dla opolskiej strefy ekonomicznej to bubel

Artur Janowski [email protected]
Strategia opolskiej strefy ekonomicznej przypomina szkolne wypracowanie, w którym uczeń, choć popisuje się sporą wiedzą, to nie potrafi przeprowadzić analizy. (fot. archiwum)
Strategia opolskiej strefy ekonomicznej przypomina szkolne wypracowanie, w którym uczeń, choć popisuje się sporą wiedzą, to nie potrafi przeprowadzić analizy. (fot. archiwum)
Urząd miasta przygotował strategię ściągania inwestorów, która przypomina słabe szkolne wypracowanie. Nic dziwnego, że strefa ekonomiczna wciąż jest pusta.

O stworzenie dokumentu poprosili radni PiS. Byli zaniepokojeni, że teren strefy ekonomicznej jest nadal niezagospodarowany, a nowymi inwestorami w Opolu są głównie centra handlowe. Na czwartkowej sesji radni mają dyskutować o strategii, przygotowanej przez urząd miasta. Tymczasem debatować nie ma nad czym.

Zobacz: Opolska strefa ekonomiczna. Zamiast biznesu... wandale i śmieci

Materiał - opracowany przez wydział promocji i gospodarki miasta - to zaledwie kilka kartek. Urzędnicy wyliczają na nich m.in. jakie ulgi przysługują inwestorom, jakie atuty ma nasze miasto. Chwalą się także dobrą współpracą z instytucjami obsługującymi inwestorów i promocją, na którą wydaliśmy kilka milionów złotych. Na końcu są "budujące sukcesy", a wśród nich centra handlowe Tesco, czy Karolinka.

Nie ma słowa o porażkach, nie ma refleksji nad tym, co trzeba zmienić lub poprawić, aby strefa ekonomiczna, w którą miasto wpakowało kilkanaście milionów złotych, nie stała się rajem dla złomiarzy, już dobierających się do stojących tam lamp ulicznych.

Strategia przypomina szkolne wypracowanie, w którym uczeń, choć popisuje się sporą wiedzą, to nie potrafi przeprowadzić analizy.

Tymczasem analiza i wskazanie słabych punktów jest niezbędne. Niedawno Ryszard Wawryniewicz, kiedyś wiceprezydent Świdnicy odpowiedzialny za inwestycje, a dziś wicestarosta świdnicki, opisując działania różnych stref ekonomicznych w Polsce, tak w "Pulsie Biznesu" scharakteryzował nasze miasto: "Opole to kliniczny przypadek. Spełniona jest większość warunków: świetna infrastruktura, wykształceni mieszkańcy, natomiast władze miasta są beznadziejnie zadufane w sobie. Im się wydaje, że są tak świetni, że nie muszą starać się o inwestora. Nie ma żadnych terenów inwestycyjnych w ofercie, a plany zagospodarowania powstają kilka lat".

Zobacz: Opolszczyzna. Region mało atrakcyjny dla inwestorów

Wawryniewicz - który ma na koncie ściągnięcie wielu inwestycji - mówi o czymś, co powinno znaleźć się w strategii. Po pierwsze Opolu brakuje terenów inwestycyjnych, a strefa też nie jest perłą w koronie, gdyż ma aż trzech właścicieli, a to odstrasza potencjalnych inwestorów. Po drugie - jeśli ktoś chce budować poza strefą - to najczęściej natrafia na teren bez planu zagospodarowania, a to utrudnia życie inwestorów i czasem nawet uniemożliwia inwestycję.

Wreszcie po trzecie Opole dopiero niedawno zdecydowało, że preferowane branże to np. żywność, technologie informatyczne czy elektromechanika. Problem w tym, że ze strategii nie sposób się dowiedzieć, w jaki sposób mamy skutecznie o takie firmy zabiegać, a nie tylko czekać w ratuszu aż inwestor zapyta, czy Opole ma teren pod fabrykę.

Strategia powinna wskazywać kierunki, pokazać coś na czym mamy się skupić i przede wszystkim czym się wyróżnić. Bo stref ekonomicznych na Opolszczyźnie przybywa i wygląda na to, że będzie ich coraz więcej. Miejskie działki przy ulicy Północnej będą one przebijać na pewno niższą ceną gruntu i wyższym bezrobociem, które zachęca do inwestycji.

Dlatego dobrej strategii - ale opracowanej przez zespół ekspertów - na pewno Opole potrzebuje. Oby powstała jeszcze w tym roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska