UOKiK: Eurobank ukarany

Tomasz Wróblewski [email protected]
fot. sxc
fot. sxc
Wywoływanie lęku, presji psychicznej i wprowadzenie w błąd – to główne zarzuty prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec działań windykacyjnych Eurobanku.

Bank musi zapłacić 1,2 mln złotych kary.

Urząd zakwestionował wewnętrzną procedurę banku dotyczącą sposobu prowadzenia telefonicznej windykacji należności.

Zobacz: Santander Consumer Bank ukarany przez UOKiK

Jak wynika z ustaleń UOKiK, Eurobank stosował różnorodne formy wywierania presji na konsumentów zalegających ze spłatą należności.

Pracownicy banku, kontaktując się telefonicznie z dłużnikami, informowali:

(…) Skoro w świetle powyższego stanowiska Euro Banku nadal nie chce Pan/i oddać pieniędzy to nie mamy innego wyjścia. Bank jest zmuszony skierować Pana/i akta do Windykacji Ulicznej. Pod podane przez Pana/ią adresy wyślemy jednostkę interwencyjną z naszymi egzekutorami, którzy zajmą się prowadzeniem z Panem/ią negocjacji u Pana/i w domu. Proszę się nie martwić, nasi egzekutorzy są specjalistami w odzyskiwaniu rat, których Klienci nie chcą oddać. Przyjadą do Pana/i do domu w swoich uniformach i jestem przekonany, że po kwadransie negocjacji mimo tych wszystkich problemów życiowych zdecyduje się Pan/i oddać pieniądze do Banku! (…)

Zdaniem Urzędu, informując w ten sposób konsumentów o zaległościach w spłacie, Eurobank chciał zastraszyć i wywrzeć presję psychiczną na dłużnikach.

W opinii UOKiK, takie działanie w efekcie miało zmusić konsumentów do spłaty zadłużenia.

Zobacz: UOKiK: Kara dla Getin Noble Bank

Urząd nie kwestionuje prawa wierzyciela do odzyskiwania należnych kwot. Działania windykacyjne powinny się jednak odbywać z poszanowaniem dobrych obyczajów, godności i prywatności konsumenta. Przedsiębiorca powinien rzetelnie informować o konsekwencjach braku spłaty zadłużenia.

Eurobank, stosując niezgodne z prawem procedury windykacji należności, naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Prezes UOKiK nałożyła na spółkę karę 1 262 761 złotych.

Bank zaprzestał stosowania niezgodnych z prawem działań.

Decyzja jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca nie skorzystał z możliwości odwołania się do sądu i zapłacił karę.

Oceniając praktykę stosowaną przez Eurobank, prezes UOKiK wzięła pod uwagę m.in. zasady dobrych praktyk bankowych rekomendowane przez Związek Banków Polskich oraz Komisję Nadzoru Finansowego.

Dokumenty określają zasady działania instytucji finansowych, które powinny być prowadzone w sposób etyczny, budzący zaufanie, zgodnie z poszanowaniem zasad moralnych i godności klientów.

Zobacz: Ponad 726 tys. zł kary dla Santander Consumer Bank

Urząd przypomina też, że w przypadku problemów ze spłatą kredytu należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem i negocjować rozłożenie zaległości na korzystniejsze raty. Wierzyciel może także zaproponować wydłużenie okresu kredytowania czy umorzenie części odsetek karnych i opłat windykacyjnych. Działania polegające na zastraszaniu, nękaniu, wywieraniu presji psychicznej są niezgodne z prawem i należy je zgłosić na policję.

Konsumenci, którzy mają zastrzeżenia do postępowania przedsiębiorcy w związku z windykacją wierzytelności mogą liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707. Poradnictwo w Polsce jest finansowane m.in. ze środków UOKiK.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska