Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

Vlakiem pojadą do szkoły i pracy?

archiwum
Obecnie przez Głuchołazy przejeżdża dziennie osiem par pociągów z Jesenika do Krnova i Ostravy.
Obecnie przez Głuchołazy przejeżdża dziennie osiem par pociągów z Jesenika do Krnova i Ostravy. Archiwum
Polscy i czescy posłowie chcą nowej umowy w sprawie przejazdu czeskich pociągów przez Głuchołazy.

Wiceministrowie transportu Polski i Czech, parlamentarzyści z obu stron granicy, przedstawiciele polskich i czeskich kolei oraz samorządowcy, rozmawiali dziś w Głuchołazach o możliwości wykorzystania czeskiej linii kolejowej z Krnova do Jesenika do rozwoju turystycznego i gospodarczego pogranicza.

- Chodzi nam m.in. o utworzenie stacji u zbiegu ul. Karłowicza i Powstańców w centrum Głuchołaz oraz w Pokrzywnej - wyjaśnia Edward Szupryczyński, burmistrz Głuchołaz. - Funkcjonowały one przed wojną, mogłyby i teraz.

Teraz czeski pociąg (vlak) zatrzymuje się na przystanku przy ul. Dworcowej. Jest on jednak oddalony o dwa kilometry od centrum miasta, gdzie są szkoły, firmy, sklepy, sanatoria, domy wczasowe, siedziby instytucji, itd.

- A tylko stacja w centrum zagwarantuje, że pasażerowie chętniej będą korzystali z kolei - przekonuje burmistrz.

Władze starają się też o utworzenie przystanku w Pokrzywnej.
- Miejscowi mogliby dojeżdżać wówczas czeskim pociągiem do szkół i pracy w Głuchołazach, natomiast turyści mieliby dojazd do Pokrzywnej czy Jarnołtówka - mówi Edward Szupryczyński.

Wybudowana w XIX wieku linia z Krnova do Jesenika przez Głuchołazy funkcjonuje dzięki umowie o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Czechosłowacji do Czechosłowacji, podpisanej w 1948 roku przez Polskę i Czechosłowację. Zgodnie z nią na terytorium Polski nie można wsiadać ani wysiadać z pociągów. Wyjątkiem jest stacja przy ul. Dworcowej w Głuchołazach, gdzie kilka lat temu otwarto przejście graniczne.

- Tylko że my już jesteśmy w strefie Schengen i granicę możemy przekraczać w każdym miejscu - mówi burmistrz Głuchołaz. - Stare przepisy są nieżyciowe.

Dzisiejsze spotkanie zostało zorganizowane z inicjatywy Janiny Okrągły, posłanki PO oraz czeskiego posła Jiriego Kratky, którzy od lat działają na rzecz zmiany przepisów.

- Do listopada Ministerstwo Spraw Zagranicznych ma ustalić ze swoim czeskim partnerem, jaki kształt powinna mieć nowa umowa - mówi Edward Szupryczyński.

Do rozwiązania pozostała też kwestia finansów. Na podstawie starej umowy strona polska pobiera za przejazd czeskich pociągów opłaty tranzytowe, ok. 3 euro za kilometr. W związku z tym czeskie koleje już zawiesiły na tym odcinku transport towarowy i zastanawiają się nad zawieszeniem połączeń osobowych.

- Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie, a nowa umowa sprawi, że czeskimi pociągami będzie jeździć więcej Polaków - kończy Edward Szupryczyński.

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
osobowy przyspieszony

Osobiscie opowiadam sie za polskimi nazwami pociagow Polskich Kolei Panstwowych: osobowy, pospieszny, ekspresowy ( OSOB, POSP, Ex ).

Pociag "osobowy", bo blisko osoby ludzkiej, blisko czlowieka.

m
michał

Czy nie widzicie, że wszystko polskie ma się nie opłacać i ma być sprzedane obcym wybawcom i jedynie mądrym gospodarzom? U naszych sterów trwa Targowica i niszczenie tego, co polskie. Kiedy nasz Naród to dostrzeże?

g
gość
O tyle bardziej pozyteczne byloby rowniez reaktywowanie linii Nowy Swietow - Glucholazy - Glucholazy Miasto - Glucholazy Zdroj i przedluzenie polaczen bezprzesiadkowych: Brzeg - Glucholazy Zdroj i Opole - Nysa - Glucholazy Zdroj.

Glucholazy to jedyne tej wielkosci miasto w Polsce, ktore posiada az TRZY dworce kolejowe i to w samym miescie i w czesci zdrojowej.

Jeżeli już to z Brzegu pociąg ie zmienia kierunku jazdy i mógłby bez problemu jechać do Głuchołaz, pewnie jakby to było dolnośląskie to pociąg jechałby z Wrocławia. I to nie jest żadna demagogia, bo z Wrocławia śmiga szynobus aż do Zgorzelca, z czeskim sąsiadem połączenie mają Szklarska, Kamienna i Kłodzko - a szynobusy mają długie trasy np. Legnica - Kłodzko , a nie takie coś Nysa- Brzeg, Nysa - Opole w porywach po 50 km.
Opolskie w odróżnieniu od sąsiadów wyhodowało monopol PR, komunikacyjnie leży i robi pod siebie, są wsie koło Grodkowa gdzie nie kursuje żaden autobus, komunikacja z sąsiednimi regionami jest fatalna - aby to sprawdzić proponuję udać się na PKS i spróbować się dostać do Strzelina, Ziębic, Kłodzka. Po prostu to jest taki kokon "dobrobytu" który coraz bardziej się izoluje od rzeczywistości. Teraz po likwidacji Otmuchowa to nawet nie ma jak buraków dowieźć do Strzelina, bo wszystkie tory zostały zdewastowane.
o
osobowy przyspieszony

O tyle bardziej pozyteczne byloby rowniez reaktywowanie linii Nowy Swietow - Glucholazy - Glucholazy Miasto - Glucholazy Zdroj i przedluzenie polaczen bezprzesiadkowych: Brzeg - Glucholazy Zdroj i Opole - Nysa - Glucholazy Zdroj.

Glucholazy to jedyne tej wielkosci miasto w Polsce, ktore posiada az TRZY dworce kolejowe i to w samym miescie i w czesci zdrojowej.

G
Gość

Pociągami Głuchołazy Nysa zawsze jeżdziło dużo podróżnych, ale ja opolski zakład przewozów regionaklnych opracowywał tak rozkład jazdy pociągów, że odstraszał podróżnych od korzystania z usług kolei to mamy taki efekt. połączyć połączenia Brzeg Nysa Głuchołazy z dostosowanie rozkłądu jazdy pod młodzież szkolną na początku i zobaczycie wtedy czy wasze śmieszne wyliczenia są dobre.
Pociąg zapełniony w 100% a w sprawozdaniu wykazano 20% sprzedaży biletów więc nierentowny tylko, że pozostali jechali na biletach miesięcznych ale tych już w sprawozdaniu nie wykazano, więc każdą linie można tak uwalić . Przywróćie na okres pół roku lub rok i wtedy róbcie wyliczenia i niestety Panioe Sebesta będzie Pan mile zaskoczony jaka jest frekfencja. Opolszczyzna to nie tylko poc. do Kluczborka i Kędzierzyna lub Wrocławia. Może rzeczywiście należy rozwalić Opolskie wtedy powiat Nyski i Brzeski dołączą do Dolnośląskiego i nagle pociągi powrócą , dość tej prywaty w Urzędzie Marszałkowskim

O
Olo

proszę pamiętać że w Polsce wszystko co społecznie potrzebne jest ekonomicznie nieuzasadnione! dlatego też linia Nysa Głuchołazy nigdy nie będzie przywrócona, chociaż przecież nic nie stoi na przeszkodzie aby autobusy szynowe z Opola jechały te kilkanaście kilometrów dalej ...i mieszkańcy Głuchołaz miasta dotkniętego dramatycznym bezrobociem mogli dojeżdżać do pracy a turyści mieli skomunikowanie z pociągami czeskimi. Ale przecież kto tam u góry dba o doły , nie ważne są społeczne potrzeby..bo to nieekonomiczne jest ..a jeszcze jakby było połączenie do Czech to nie daj Boże mieszkańcy Opolszczyzny by uciekli ...już przecież zlikwidowano połączenia do Częstochowy, Tarnowskich Gór, Kamieńca...należy jeszcze obciąć połączenia do Wrocławia i Gliwic wtedy może nikt nie ucieknie...

23

Dokladnie!!!
Ale tu nic sie nie zmieni, chyba ze obcy czesi lub niemcy nie wykupia tego dziadowskiego pkp

G
Gość

A może by tak pomyśleć o reaktywacji linii kolejowej z Nysy do Głuchołaz ?! Pociągi dojeżdzają (jeszcze) do Nowego Świętowa, a później jadą na Prudnik. Do Głuchołaz nie kursują Gdyby jeździły z Nysy, Opola czy Wrocławia mozna by bardzo łatwo i tanio dojechac do Ołomuńca, Brna i dalej ... Szkoda. Taka gęsta sieć linii kolejowych była po wojnie ... wszystko (prawie) zniszczone ...

Z
Zbyszek

Myślę że udział Pani Poseł Janiny Okrągłej przyczyni się do konkretnych ustalen ,zaangażowanie Pani Janiny zawsze przynosi pozytywne wyniki.

o
optymiazm kapiący

Temat wałkowany od lat.
Skończy się tym, że tory zostaną rozszabrowane przez złomiarzy.
Za to narodzi się nowa inicjatywa: PDR (pogranicznej drogi rowerowej).
Po stronie czeskiej będzie odpowiednio oznaczona, utwardzona i rozleklamowana do tego z wiatami od deszczu i innymi atrakcjami, po polskiej będą pomysły.... by Czesi przedłużyli ją do Centrum Głuchołaz.
No, chyba że Bruksela się dorzuci. Wtedy to co innego.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3