WSZiA. Przyzwoitość to norma

Arch. uczelni
- Ze względu na wszechstronny rozwój gospodarki współczesne przedsiębiorstwa nie są w stanie konkurować już na dobra materialne. Z tego powodu przyzwoitość, a także lojalność, reputacja czy dobroczynność w biznesie stały się wartościami dodanymi - mówił prof. Zbigniew Malara z Politechniki Wrocławskiej.
- Ze względu na wszechstronny rozwój gospodarki współczesne przedsiębiorstwa nie są w stanie konkurować już na dobra materialne. Z tego powodu przyzwoitość, a także lojalność, reputacja czy dobroczynność w biznesie stały się wartościami dodanymi - mówił prof. Zbigniew Malara z Politechniki Wrocławskiej. Arch. uczelni
O społecznej odpowiedzialności biznesu i administracji rozmawiano podczas międzynarodowej konferencji zorganizowanej na uczelni.

W jednym miejscu udało nam się zgromadzić czołowych naukowców zajmujących się zjawiskiem społecznej odpowiedzialności biznesu z ośrodków akademickich w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach i Opolu, a także menagerów i przedstawicieli największych przedsiębiorstw, administracji i instytucji Opolszczyzny - mówi dr Tadeusz Pokusa, dziekan Wydziału Ekonomicznego WSZiA i jeden z organizatorów konferencji.

O praktycznej stronie tej odpowiedzialności opowiadali m.in. prezes zarządu Cementowni Opole, Andrzej Rybarczyk, dyrektor Zakładów Produkcyjnych Nutricia, Andrzej Drosik, Joanna Matryba z firmy Mondelez Polska oraz Sabina Nowosielska, prezes ZAKSA Kędzierzyn-Koźle.

- Współczesne przedsiębiorstwo musi być rozważne w swym działaniu, tradycyjne i innowacyjne i przede wszystkim odpowiedzialne, ale nie tylko za formalne i prawne aspekty swojego funkcjonowania, również za interesy społeczne.

Stąd już na etapie budowania strategii każda firma musi uwzględniać interesy społeczne, ochronę środowiska, relacje z klientami, zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie - mówi dr Pokusa.

- Zainteresowanie problematyką społecznej odpowiedzialności firm wynika z konieczności wracania do korzeni - mówi prof. dr hab. Zbigniew Malara z Politechniki Wrocławskiej. - Ze względu na wszechstronny rozwój gospodarki współczesne przedsiębiorstwa nie są w stanie konkurować już na dobra materialne.

Z tego powodu przyzwoitość, a także lojalność, reputacja czy dobroczynność w biznesie stały się wartościami dodanymi. Teraz klient pozostawiony jest przed wyborem podobnym do tego, jaki ma młoda dziewczyna decydująca się na męża. Kiedy kandydaci spełniają wszystkie kryteria, te intelektualne, materialne i estetyczne, trzeba brać pod uwagę "to coś", czyli przyzwoitość - mówi profesor.

Zdarza się też, że to zjawisko jest wyolbrzymiane, ubarwiane lub wręcz fałszowane.
- Nieuczciwe działania firm można bardzo szybko zweryfikować - mówi Joanna Ewa Matryba, przedstawiciela koncernu Mondelez International. - Społeczna odpowiedzialność biznesu jest wartością mierzalną, na przykład za pomocą międzynarodowego indeksu Dow Jones Sustainability Index. W indeksie znajduje się 2,5 tysiąca największych firm z całego świata, które uwzględniają w swojej polityce cele społeczne i ekologiczne - dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska