eWUŚ to elektroniczny system, który umożliwia potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej, finansowanych przez państwo. Zawarte w nim informacje (m.in. na podstawie danych z ZUS i KRUS) są aktualizowane codziennie, więc placówka - na podstawie numeru PESEL - w kilka chwil była w stanie potwierdzić, czy pacjent jest ubezpieczony. Tak było do wtorku.
- Od środy eWUŚ nie działa, a my pracujemy po omacku - mówi lekarka z Opola. - Sprawdzenie, czy pacjent jest ubezpieczony to nasz obowiązek. Jeśli okaże się, że wystawiłam receptę z refundacją komuś, kto nie miał do niej prawa, mogę spodziewać się kontroli z NFZ i zapewne będę musiała zapłacić z własnej kieszeni.
Z uwagi na zagrożenie koronawirusowe większość chorych jest obsługiwana w trybie teleporad. Odkąd system nie działa, część placówek telefonicznie odbiera również oświadczenie pacjentów o ubezpieczeniu. - Te rozmowy nie są nagrywane, więc chory może oświadczyć wszystko, co mu się podoba. Jak później będę w stanie udowodnić NFZ-owi, że to nie był mój błąd, ale fałszywe oświadczenie pacjenta? - zastanawia się lekarka. - Każdego dnia obsługujemy kilkudziesięciu pacjentów i jeśli część z nich skłamie, to dla nas robią się spore koszty, które będziemy musieli ponieść nie ze swojej winy.
Niektóre placówki, by się nie narażać, proszę pacjentów, by pojawili się w przychodni i złożyli pisemne oświadczenie, że są ubezpieczeni. - Często kończy się to awanturą, bo ludzie widzą absurd sytuacji. Do lekarza przyjść nie mogą, bo istnieje ryzyko zakażenia koronawirusem, a ciąga ich się, żeby składali oświadczenia - mówi rejestratorka w jednej z opolskich przychodni.
NFZ informuje o "przejściowych problemach technicznych z wydajnością systemu eWUŚ". W piątek po południu Paweł Florek, zastępca dyrektora Biura Komunikacji Społecznej NFZ poinformował, że system eWUŚ już działa.
- Przywróciliśmy jego pełną dostępność - powiedział dyrektor Florek
Zaznaczył także, że jeśli nie ma możliwości potwierdzenia w systemie eWUŚ, czy pacjent ma prawo do świadczeń medycznych, dopuszczalne jest:
- złożenie przez pacjenta oświadczenia (pisemnie lub telefonicznie w przypadku teleporady)
- posłużenie się dokumentami, np. zaświadczeniem z zakładu pracy, legitymacją emeryta lub rencisty, aktualnym zgłoszeniem do ubezpieczenia zdrowotnego.
Oświadczenie złożone telefoniczne i potwierdzone w dokumentacji medycznej pacjenta jest wystarczające.
Informowaliśmy o tym jeszcze w kwietniu tego roku na stronie internetowej NFZ - podkreślił Florek.
Konferencja PiS przed szpitalem w Piotrkowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?