Gogolin. Zapomniane zaplecze kolei

Radosław Dimitrow
Radosław Dimitrow
Tak wygląda zabytkowa infrastruktura znajdująca się przy peronie III w Gogolinie.
Tak wygląda zabytkowa infrastruktura znajdująca się przy peronie III w Gogolinie. Radosław Dimitrow
W Gogolinie w pobliżu stacji kolejowej do dziś zachowała się wieża ciśnień i obrotnica z 1909 r.

Nieczynna infrastruktura znajdująca się przy trzecim peronie w Gogolinie, to gratka dla miłośników kolei. Stanęła ona w tym miejscu z początkiem XX w. Budynek wieży ciśnień służył w przeszłości do napełniania kotłów w parowozach. Woda podawana była z wieży poprzez system rur i wtłaczana pod odpowiednim ciśnieniem do zbiorników lokomotyw parowych. Budynek nie przypomina jednak wyglądem typowej wieży ciśnień o kształcie walca ze zbiornikiem na górze.

Zbudowany został w taki sposób, by wyglądał jak kamienica (został wyposażony nawet w okna). W środku nie ma jednak mieszkań - na I piętrze umieszczone zostały potężne zbiorniki z wodą. Ze wskaźnika umieszczonego na zewnętrznej elewacji wynika, że były one w stanie pomieścić 120 m sześc. wody. Patrząc na wieżę ciśnień, uwagę z zewnątrz przyciąga potężny komin. Dziś na jego szczycie znajduje się bocianie gniazdo, ale w czasach, gdy po torach kursowały parowozy, z komina na budynku unosił się dym - znajdująca się w środku kotłownia służyła w zimowych dniach do ogrzewania zbiorników z wodą, tak by nie zamarzły.

Przy zabytkowej wieży ciśnień do dziś zachowała się jeszcze obrotnica kolejowa. Służyła ona do zawracania drezyn i parowozów, ale nie tylko. Przestawienie obrotnicy o 90 stopni pozwalało skierować pojazd do jednego z hangarów, który znajdował się w pobliżu. Umożliwiało to garażowanie lub serwisowanie pojazdów, w sytuacji gdy była taka potrzeba. Obrotnica została wyprodukowana w odlewni żelaza pod Magdeburgiem należącej do Friedricha Schimpffa. Została zaprojektowana w taki sposób, by udało się zawracać nawet bardzo ciężkie pojazdy przy pomocy ludzkich rąk. Umożliwia to szereg przekładni i korba, którą należy wetknąć do elementu sterującego. Co ciekawe, mimo upływu lat obrotnica do dziś działa bez zarzutu - korba znajduje się w miejscowej nastawni kolejowej.

Tuż obok obrotnicy zobaczyć można ponadto także zabytkowy wagon.

Cała infrastruktura od kilkudziesięciu lat nie jest już wykorzystywana przez kolej i popadła w ruinę. W ostatnim czasie dach wieży ciśnień groził wręcz zawaleniem. W związku z tym wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego nakazał PKP doprowadzenie budynku do pierwotnego stanu - kolej musi m.in. wymienić dach i odnowić elewację. Prace remontowe już ruszyły.

Tekst powstał we współpracy z Piotrem Smykałą - znawcą lokalnej historii i autorem książek.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3