MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Haki holownicze. Czy auta elektryczne i hybrydowe nadają się do holowania przyczep?

Paweł Piątek
Rynek motoryzacyjny ewoluuje i kierowcy zadają sobie pytanie - czy auta elektryczne i hybrydowe nadają się do holowania przyczep? Eksperci marki Steinhof wyjaśniają wątpliwości w tym względzie.
Rynek motoryzacyjny ewoluuje i kierowcy zadają sobie pytanie - czy auta elektryczne i hybrydowe nadają się do holowania przyczep? Eksperci marki Steinhof wyjaśniają wątpliwości w tym względzie. materiały prasowe
Rynek motoryzacyjny ewoluuje i kierowcy zadają sobie pytanie - czy auta elektryczne i hybrydowe nadają się do holowania przyczep? Eksperci marki Steinhof wyjaśniają wątpliwości w tym względzie.

Spis treści

Strefy Czystego Transportu, dotacje i nowe preferencje kierowców zmieniają park maszyn na polskich ulicach. Aktualnie samochód hybrydowy i coraz częściej elektryczny przestają być motoryzacyjną egzotyką. Zmienia się rodzaj napędu, jednak przyzwyczajenia zostają. Czy z hybrydą na pokładzie lub napędem elektrycznym jest możliwe holowanie przyczepy i jakiej?

Hybrydy a holowanie - co powinniśmy wiedzieć?

Hybrydy zyskują na popularności, ale czy są przystosowane do holowania? Tradycyjnie uważano, że auta hybrydowe nie są idealne do ciągnięcia ciężkich przyczep. Jednak postęp technologiczny zmienił ten obraz. Obecnie na rynku dostępne są modele hybrydowe, które mogą ciągnąć znaczne ciężary. Przykłady obejmują:

  • Ford Kuga 2.5 Hybrid (190 KM) - do 1600 kg przyczepy hamowanej;
  • Honda CRV 2.0 i-MMD (184 KM) - do 750 kg przyczepy hamowanej;
  • Hyundai Ioniq 1.6 GDI (hybryda) - do 750 kg przyczepy hamowanej;
  • Toyota RAV4 (2.5) - do 1650 kg przyczepy hamowanej.

Dodajmy, że przyczepa hamowana to taka z własnym układem hamulcowym niepowiązanym z układem hamulcowym pojazdu. Układ ten ma charakter bezwładnościowy - podczas hamowania zaczep przyczepy napiera na kulę haka co powoduje, że mechanizm hamulcowy przyczepy w zależności od siły tego naporu, dohamowuje przyczepę. Im większa siła naporu na kulę haka, tym większa siła hamowania.
To bardzo prosty mechanizm, ale bardzo skutecznie zmniejsza prawdopodobieństwo utraty stabilności podczas hamowania i zapewnia wyższy komfort jazdy.

Oczywiście przed zakupem takiego samochodu dobrze jest skonsultować się z ekspertem, który potwierdzi dostępność haka holowniczego do konkretnego modelu. Wtedy unikniemy rozczarowania, gdy po kupieniu hybrydy okaże się, że jeszcze brakuje kuli haka holowniczego w katalogu.

W motoryzacji aktualizacja oferty modelowej przyspiesza, dlatego również producenci akcesoriów muszą dostosować się do tego trendu. W Steinhof systematycznie rozbudowujemy ofertę haków holowniczych dla pojazdów hybrydowych. W związku z tym przed zakupem samochodu z takim napędem dobrze jest zajrzeć do naszego zaktualizowanego katalogu, aby mieć pewność, że hak holowniczy do upatrzonej hybrydy jest dostępny - mówi Mariusz Fornal - kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof

Elektryki z hakiem - czy to możliwe?

Wśród pojazdów elektrycznych również pojawiają się modele zdolne do holowania. Mimo że starsze modele elektryczne często nie były przystosowane do takich zadań, nowoczesne konstrukcje radzą już sobie z tym przyzwoicie. Przykłady aut elektrycznych zdolnych do holowania to:

  • Audi e-Tron - do 1800 kg przyczepy hamowanej;
  • BMW iX3 - do 750 kg przyczepy hamowanej;
  • Tesla Model X - do 2268 kg przyczepy hamowanej;
  • Volvo XC40 Recharge Pure Electric - do 1500 kg przyczepy hamowanej.

Niezbędne jest zwrócenie uwagi na całkowitą masę zestawu pojazd + przyczepa. Przy holowaniu cięższych przyczep, zwłaszcza przez auta elektryczne, łatwo przekroczyć limit 3500 kg dopuszczalnej masy całkowitej (DMC). Wtedy może być potrzebna inna kategoria prawa jazdy. Warto też uwzględnić konieczność opłaty za przejazd niektórymi drogami w związku z większą masą pojazdów.

Technologia aut hybrydowych i elektrycznych stale się rozwija, co przekłada się na zwiększające się możliwości holowania przez te pojazdy. Warto dokładnie sprawdzać specyfikacje interesujących nas modeli, aby upewnić się, czy spełniają one nasze potrzeby w zakresie holowania. Holowanie przyczep przez auta hybrydowe i elektryczne nie jest już tematem tabu, a coraz częściej staje się praktyczną opcją dla wielu kierowców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska