Rozbudowa fabryki podzespołów motoryzacyjnych w Praszce oraz prace badawcze nad nowymi produktami kosztować będą w sumie ponad 20 milionów zł. Niemal połowę tej kwoty pokryje dotacja z Unii Europejskiej, a dokładniej mówiąc cztery dotacje unijne.
Bo sama budowa nowej hali produkcyjnej to tylko jedna z czterech części inwestycji, natomiast trzy pozostałe projekty dotyczą opracowania w dziale badawczo-rozwojowym innowacyjnej półosi napędowej.
Półosie napędowe są bowiem flagowym produktem fabryki Neapco w Praszce. W fabryce w Praszce produkowane są półosie do czołowych marek samochodowych, m.in. BMW, Mercedesa, Forda i Volkswagena.
- Głównym celem naszych projektów badawczo-rozwojowych będzie opracowanie innowacyjnych półosi o zmniejszonej masie i zwiększonych osiągach, przeznaczonych m.in. do samochodów elektrycznych - zapowiada Krzysztof Włoch, szef działu B+R w Neapco w całej Europie. - Rozwijamy nasz dział badawczo-rozwojowy, przyjętych do pracy zostanie kolejnych 8 inżynierów.
Obecnie Neapco zatrudnia 940 pracowników i nie jest jednym z największych zakładów pracy na całej Opolszczyźnie.
Rozbudowę fabryki przy ul. Kaliskiej 72 rozpoczęto w lipcu. Inwestycja podzielona została na kilka etapów.
Pierwsza część rozbudowy zakładu jest już zresztą gotowa. To nowa zakładowa oczyszczalni ścieków, która kosztowała 1,2 miliona zł. Ścieki przemysłowe z Neapco oczyszczane są na terenie zakładu i dopiero potem trafiają do gminnej sieci kanalizacyjnej.
W marcu 2022 roku gotowa ma być malarnia proszkowa, najdroższa część rozbudowy fabryki podzespołów motoryzacyjnych Neapco, która pochłonie 11,2 mln zł. Malowanych tutaj będzie 7 milionów elementów półosi samochodowych rocznie.
Również w marcu przyszłego roku ma być też gotowa nowa hala magazynowo-produkcyjna. Jej koszt to 1,8 mln zł. Rozbudowa hal fabryki Neapco realizowana będzie modułowo. W pierwszym etapie 700 m2, w drugim 1400 m2, a docelowo nawet do 10 000 metrów kwadratowych.
W kwietniu 2022 r. oddane do użytku zostanie centrum badawczo-rozwojowe. Tutaj projektowane i testowane będą prototypy innowacyjnych produktów Neapco.
W tym roku Neapco podpisało nową umowę z niemieckim BMW.
W Praszce będzie produkowane 2,5 miliona półosi napędowych do niemieckich samochodów. To pięciokrotnie więcej niż teraz! Z półosiami napędowymi z Praszki jeździć będą niemal wszystkie modele BMW: X1, X2, X3, iX, 1er, 2er, i4, i8 oraz BMW mini.
- Praszka to moja ulubiona załoga - mówi Gerald E. Coster, dyrektor operacyjny Neapco. - To jedyna nasza fabryka, w której hale przemysłowe i teren, na których stoją, należą do Neapco, gdzie indziej są wynajmowane.
Holding Neapco ma swoje zakłady w USA, Meksyku, Chinach, Niemczech i w Polsce. Fabryka w Praszce należy do Neapco od 2010 r. W 2017 r. amerykański holding kupił tereny przy ul. Kaliskiej 72 w Praszce, na których mieszczą się hale produkcyjne i biurowiec. Wcześniej tylko dzierżawił ten nieruchomości.
4 projekty unijne Neapco:
- Budowa i wyposażenie hali działu R&D - całkowity koszt 5,795 mln zł, w tym 1,649 mln zł dotacji unijnej
- Półoś o obniżonej masie i zwiększonej wydajności wraz z doposażeniem działu B+R w Praszce - całkowity koszt 4,325 mln zł, w tym 3,17 mln zł dotacji unijnej
- Opracowanie innowacyjnej półosi napędowej do samochodów elektrycznych - całkowity koszt 8,046 mln zł, w tym 4,074 mln zł dotacji unijnej
- Opracowanie zoptymalizowanej półosi napędowej stosowanej w napędach na tylną oś lub w systemie 4x4 - całkowity koszt 1,193 mln zł, w tym 0,567 mln zł dotacji unijnej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?