Obwodnica Niemodlina. Zamiast budowy wciąż wiele biurokracji

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Mieszkańcy skarżą się, że w centrum miasta jest niebezpiecznie i dochodzi do wypadków.
Mieszkańcy skarżą się, że w centrum miasta jest niebezpiecznie i dochodzi do wypadków. Mario
Jeszcze długa droga do powstania obwodnicy. 11 kilometrów i 500 metrów, taka jest długość planowanej obwodnicy Niemodlina. Droga zaczynać się ma w Sosnówce, ominąć miasto i wrócić w ciąg drogi krajowej nr 46 w okolicy Brzęczkowic.

Ta obwodnica jest nam bardzo potrzebna, każdy kto choć raz w życiu był w naszym mieście i próbował przejść przez główną drogę, wie o czym mówię - argumentuje Katarzyna Bieńkowska z Nie­modlina. - Ruch jest bardzo duży. Ciężarówka jedzie za ciężarówką. Wszyscy czujemy się niebezpiecznie. Apelujemy do generalnej dyrekcji dróg kra­­jo­wych, by nam ją wreszcie wybudowała.

To prawda. Droga krajowa nr 46 na odcinku Opole - Nie­modlin - Nysa, należy do najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych w regionie. Na dobę przez Niemodlin przejeżdżają nawet 14 tysięcy pojazdów. Samochody stwarzają zagrożenie dla pieszych, tamują ruch, smrodzą spalinami. Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że cały czas trzyma rękę na pulsie.

- W czerwcu uzyskaliśmy przedłużenie do października 2020 roku ważności tak zwanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - mówi Michał Wandrasz z GDDKiA w Opolu. - Oznacza to, że przed ubieganiem się o zgodę na realizacji inwestycji nie będziemy musieli na nowo analizować wariantów przebiegu tej trasy ponieważ decyzja środowiskowa dla wariantu południowego jest utrzymana w mocy. W sprawie dalszych etapów przygotowania inwestycji będziemy mogli powiedzieć coś więcej na przełomie roku, ponieważ zgodnie z harmonogramem wynikającym z Programu Budowy Dróg Krajowych ogłoszenie przetargu na realizację miałoby nastąpić w przyszłym roku.

Natomiast same rozpoczęcie prac budowlanych mogłoby ruszyć najwcześniej w 2019 roku, i to pod warunkiem, że znajdzie się finansowanie, a to jego brak jest jedyną przyczyną tego, że zapowiadana od wielu lat inwestycja nie może ruszyć z miejsca.

Również ze względów finansowych odchudzony został projekt budowlany obwodnicy Niemodlina. Pierwotnie droga była planowana jako dwujezdniowa (z dwoma pasami ruchu w każdą stronę). Zrezygnowano jednak z pierwotnej dokumentacji. W związku z tym droga będzie teraz jednojezdniowa, a na odcinku sześciu kilometrów będzie miała dodatkowy pas do wyprzedzania. Pierwotny projekt zakładał też budowę skrzyżowań bezkolizyjnych w Brzę­czkowicach, kolejnego z drogą wojewódzką 405 na Korfantów oraz w Sosnówce. Po zmianach powstaną tam ronda. Inwestor zrezygnował również z wybudowania przy obwodnicy parkingów.

Dzięki takiemu odchudzeniu według kosztorysu budowa obwodnicy Niemodlina pochłonie teraz ponad 200 milionów złotych, a nie 450, jak wcześniej zakładano.

Dla mieszkańców miasta budowa drogi to priorytet. W latach ubiegłych organizowali nawet blokady przebiegającej przez Niemodlin drogi krajowej nr 46 i w ten sposób chcieli wymóc na władzach przyśpieszenie decyzji o przekazaniu na ten cel funduszy. Na razie bezskutecznie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska