Ta obwodnica jest nam bardzo potrzebna, każdy kto choć raz w życiu był w naszym mieście i próbował przejść przez główną drogę, wie o czym mówię - argumentuje Katarzyna Bieńkowska z Niemodlina. - Ruch jest bardzo duży. Ciężarówka jedzie za ciężarówką. Wszyscy czujemy się niebezpiecznie. Apelujemy do generalnej dyrekcji dróg krajowych, by nam ją wreszcie wybudowała.
To prawda. Droga krajowa nr 46 na odcinku Opole - Niemodlin - Nysa, należy do najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych w regionie. Na dobę przez Niemodlin przejeżdżają nawet 14 tysięcy pojazdów. Samochody stwarzają zagrożenie dla pieszych, tamują ruch, smrodzą spalinami. Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że cały czas trzyma rękę na pulsie.
- W czerwcu uzyskaliśmy przedłużenie do października 2020 roku ważności tak zwanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - mówi Michał Wandrasz z GDDKiA w Opolu. - Oznacza to, że przed ubieganiem się o zgodę na realizacji inwestycji nie będziemy musieli na nowo analizować wariantów przebiegu tej trasy ponieważ decyzja środowiskowa dla wariantu południowego jest utrzymana w mocy. W sprawie dalszych etapów przygotowania inwestycji będziemy mogli powiedzieć coś więcej na przełomie roku, ponieważ zgodnie z harmonogramem wynikającym z Programu Budowy Dróg Krajowych ogłoszenie przetargu na realizację miałoby nastąpić w przyszłym roku.
Natomiast same rozpoczęcie prac budowlanych mogłoby ruszyć najwcześniej w 2019 roku, i to pod warunkiem, że znajdzie się finansowanie, a to jego brak jest jedyną przyczyną tego, że zapowiadana od wielu lat inwestycja nie może ruszyć z miejsca.
Również ze względów finansowych odchudzony został projekt budowlany obwodnicy Niemodlina. Pierwotnie droga była planowana jako dwujezdniowa (z dwoma pasami ruchu w każdą stronę). Zrezygnowano jednak z pierwotnej dokumentacji. W związku z tym droga będzie teraz jednojezdniowa, a na odcinku sześciu kilometrów będzie miała dodatkowy pas do wyprzedzania. Pierwotny projekt zakładał też budowę skrzyżowań bezkolizyjnych w Brzęczkowicach, kolejnego z drogą wojewódzką 405 na Korfantów oraz w Sosnówce. Po zmianach powstaną tam ronda. Inwestor zrezygnował również z wybudowania przy obwodnicy parkingów.
Dzięki takiemu odchudzeniu według kosztorysu budowa obwodnicy Niemodlina pochłonie teraz ponad 200 milionów złotych, a nie 450, jak wcześniej zakładano.
Dla mieszkańców miasta budowa drogi to priorytet. W latach ubiegłych organizowali nawet blokady przebiegającej przez Niemodlin drogi krajowej nr 46 i w ten sposób chcieli wymóc na władzach przyśpieszenie decyzji o przekazaniu na ten cel funduszy. Na razie bezskutecznie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?