Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego ma być zbudowana do 2022 roku [wideo]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Spotkanie w sprawie planowanej obwodnicy w Praszce.
Spotkanie w sprawie planowanej obwodnicy w Praszce. Mirosław Dragon
Według planów dyrekcji dróg krajowych obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego ma być gotowa już za pięć lat. Opracowano trzy warianty trasy.

We wtorek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zorganizowała spotkanie w Praszce, w środę odbyło się spotkanie Gorzowie Śląskim, na których projektanci prezentowali trzy warianty trasy.

Wszystkie rozpoczynają się między Karłowem a Gorzowem Śląski, kończą się zaś w lesie za Kowalami. Planowana trasa jest zatem tak naprawdę obwodnicą trzech miejscowości: Gorzowa Śl., Praszki i Kowali.

Dwa warianty przebiegają na południe od Praszki, jeden po stronie północnej. Mają od 11,6 do 13,8 km długości.

Jak wyglądają 3 warianty obwodnicy

Wariant 2 jest najkrótszy, ma 11,6 km. Omija od północy zarówno Gorzów Śląski, jak i Praszkę. Przecina drogę wojewódzką nr 487 (zbudowane zostanie tam skrzyżowanie). Drogi powiatowe, gminne oraz rzeki ominie mostami i wiaduktami (będzie ich w sumie 8).

Ta wersja wyprowadzi ruch tranzytowy z tylko z drogi krajowa nr 45, która obecnie przebiega przez rynek w Praszce. Tiry nadal będą jednak jeździć przez cały Gorzów Śląski, a także ulicą Piłsudskiego i Warszawską w Praszce.

Wariant 4.3 ma 12,9 km. Omija od północy Gorzów Śląski, a od południa Praszkę. Przecina Szyszków i Rozterk. Trzeba zbudować 8 wiaduktów i mostów.

Ta wersja wyprowadzi ruch tranzytowy z dróg krajowych nr 45 i 42. Nadal przez miasta będą jednak jeździć ciężarówki, które jadą drogą wojewódzką nr 487 w kierunku Byczyny.

Obie te wersje są aktualizacją wariantów opracowanych już w latach 2008-09. Wtedy również planowano budowę obwodnicy Praszki, ale plany te przerwał kryzys gospodarczy.

Wariant autorski jest nową propozycją projektantów. Jest on najdłuższy, ma 13,7 km. Omija od południa zarówno Gorzów Śląski, jak i Praszkę. Przecina Szyszków, Skotnicę i Rozterk.

Ta wersja wyprowadzi ruch tranzytowy z wszystkich głównych dróg: krajowych nr 45 i 42 i wojewódzkiej nr 487. Jest jednak jeden mankament, obwodnica przechodzi przez teren, na którym planowana jest budowa zbiornika retencyjnego, który w zamyśle burmistrza Gorzowa Śląskiego ma być wielką atrakcją gminy.

Samochodów na drogach będzie coraz więcej

Drogowcy badali także natężenie ruchu. Aktualnie przez Gorzów Śląski (na ul. Byczyńskiej) przejeżdża 7-8 tysięcy samochodów na dobę, a przez rynek w Praszce 9200 samochodów.

Jeśli nie powstanie obwodnica, to w 2022 r. przez Gorzów Śląski według prognoz przejeżdżać będzie 9 tysięcy aut, a przez Praszkę 10 tysięcy. W 2042 r. będzie to ponad 12 tysięcy samochód na dobę w Gorzowie Śląskim i ponad 14 tysięcy w Praszce.

Budowa obwodnicy wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy, czyli przede wszystkim tiry, które teraz suną obok szkół w Gorzowie Śląskim i przez środek rynku w Praszce. W zależności od wariantu obwodnica zmniejszy ruch o 27-45 procent.

- Praszka czeka od 20-30 lat na obwodnicę i chciałoby się powiedzieć, że nich będzie jakakolwiek, byleby była - mówi Jarosław Tkaczyński, burmistrz Praszki. - Ale oczywiście chcielibyśmy taka obwodnicę, która odprowadzi nam jak najwięcej tego ruchu tranzytowego z miasta. Wariant 2 jest najtańszy, ale nie zbiera tego ruchu. Optymalny jest wariant 4.3 Wariant autorski jest podobny, ale koliduje z planowanym zbiornikiem retencyjnym.

Obwodnica tak, ale nie koło mojego domu

Podczas spotkania w Praszce już rozpoczęły się apele mieszkańców, którzy chcą odsunięcia obwodnicy jak najdalej od swoich domów.

- Cztery lata temu przeprowadziłam się do Szyszkowa, żeby mieszkać spokojnie, a teraz za oknem będę mieć trasę szybkiego ruchu - mówiła jedna z mieszkanek. - Najlepsza jest wariant nr 2, który biegnie z drugiej strony.

- Jestem w tej samej sytuacji, ale właśnie w wariancie nr 2. Wtedy ja będę miał obwodnicę koło domu! - zaprotestował jeden z obecnych na spotkaniu mężczyzn.

- Wszystkie te warianty zostały opracowane tak, że nie trzeba robić żadnych wyburzeń, ale nie da się poprowadzić obwodnicy tak, żeby ominąć każdy dom z daleka i schować trasę za lasem - komentował Marcin Bronkiewicz, naczelnik wydziału dokumentacji GDDKiA w Opolu. - Teraz przez dwa tygodnie czekamy na uwagi od mieszkańców. Głos społeczny jest jednym z kryteriów wyboru jednego z tych trzech wariantów do realizacji.

- Jedni mieszkańcy chcą obwodnicę z jednej, innej z drugiej strony, ale najważniejsze jest, aby był jeden głos społeczeństwa Praszki, że chcemy tej obwodnicy - podkreślał burmistrz Jarosław Tkaczyński. - Żeby nie było jak z obwodnicą Olesna, która była bardzo bliska realizacji, ale nie zbudowano jej, ponieważ nie było zgody społecznej.

Nie opracowano jeszcze kosztorysu, ale wiadomo, że budowa obwodnicy Praszki, która będzie mieć standard drogi głównej ruchu przyspieszonego, kosztować będzie 150-200 milionów zł.

Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego będzie jednopasmowa. Będzie to obwodnica dróg krajowych nr 45 i 42, które między Kluczborkiem a Praszką mają wspólny przebieg.

Opracowano już harmonogram tej inwestycji:

  • początek 2018 r. - ma być gotowa decyzja środowiskowa,
  • koniec 2018 r. - ogłoszenie przetargu,
  • druga połowa 2019 r. - podpisanie umowę z wykonawcą wyłonionym w przetargu,
  • 2020-2022 - budowa trasy,
  • koniec 2022 r. - oddanie obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego do użytku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska