Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego ma być zbudowana do 2022 roku [wideo]

Mirosław DragonZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (11 zdjęć)
Według planów dyrekcji dróg krajowych obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego ma być gotowa już za pięć lat. Opracowano trzy warianty trasy.

We wtorek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zorganizowała spotkanie w Praszce, w środę odbyło się spotkanie Gorzowie Śląskim, na których projektanci prezentowali trzy warianty trasy.

Wszystkie rozpoczynają się między Karłowem a Gorzowem Śląski, kończą się zaś w lesie za Kowalami. Planowana trasa jest zatem tak naprawdę obwodnicą trzech miejscowości: Gorzowa Śl., Praszki i Kowali.

Dwa warianty przebiegają na południe od Praszki, jeden po stronie północnej. Mają od 11,6 do 13,8 km długości.

Jak wyglądają 3 warianty obwodnicy

Wariant 2 jest najkrótszy, ma 11,6 km. Omija od północy zarówno Gorzów Śląski, jak i Praszkę. Przecina drogę wojewódzką nr 487 (zbudowane zostanie tam skrzyżowanie). Drogi powiatowe, gminne oraz rzeki ominie mostami i wiaduktami (będzie ich w sumie 8).

Ta wersja wyprowadzi ruch tranzytowy z tylko z drogi krajowa nr 45, która obecnie przebiega przez rynek w Praszce. Tiry nadal będą jednak jeździć przez cały Gorzów Śląski, a także ulicą Piłsudskiego i Warszawską w Praszce.

Wariant 4.3 ma 12,9 km. Omija od północy Gorzów Śląski, a od południa Praszkę. Przecina Szyszków i Rozterk. Trzeba zbudować 8 wiaduktów i mostów.

Ta wersja wyprowadzi ruch tranzytowy z dróg krajowych nr 45 i 42. Nadal przez miasta będą jednak jeździć ciężarówki, które jadą drogą wojewódzką nr 487 w kierunku Byczyny.

Obie te wersje są aktualizacją wariantów opracowanych już w latach 2008-09. Wtedy również planowano budowę obwodnicy Praszki, ale plany te przerwał kryzys gospodarczy.

Wariant autorski jest nową propozycją projektantów. Jest on najdłuższy, ma 13,7 km. Omija od południa zarówno Gorzów Śląski, jak i Praszkę. Przecina Szyszków, Skotnicę i Rozterk.

Ta wersja wyprowadzi ruch tranzytowy z wszystkich głównych dróg: krajowych nr 45 i 42 i wojewódzkiej nr 487. Jest jednak jeden mankament, obwodnica przechodzi przez teren, na którym planowana jest budowa zbiornika retencyjnego, który w zamyśle burmistrza Gorzowa Śląskiego ma być wielką atrakcją gminy.

Samochodów na drogach będzie coraz więcej

Drogowcy badali także natężenie ruchu. Aktualnie przez Gorzów Śląski (na ul. Byczyńskiej) przejeżdża 7-8 tysięcy samochodów na dobę, a przez rynek w Praszce 9200 samochodów.

Jeśli nie powstanie obwodnica, to w 2022 r. przez Gorzów Śląski według prognoz przejeżdżać będzie 9 tysięcy aut, a przez Praszkę 10 tysięcy. W 2042 r. będzie to ponad 12 tysięcy samochód na dobę w Gorzowie Śląskim i ponad 14 tysięcy w Praszce.

Budowa obwodnicy wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy, czyli przede wszystkim tiry, które teraz suną obok szkół w Gorzowie Śląskim i przez środek rynku w Praszce. W zależności od wariantu obwodnica zmniejszy ruch o 27-45 procent.

- Praszka czeka od 20-30 lat na obwodnicę i chciałoby się powiedzieć, że nich będzie jakakolwiek, byleby była - mówi Jarosław Tkaczyński, burmistrz Praszki. - Ale oczywiście chcielibyśmy taka obwodnicę, która odprowadzi nam jak najwięcej tego ruchu tranzytowego z miasta. Wariant 2 jest najtańszy, ale nie zbiera tego ruchu. Optymalny jest wariant 4.3 Wariant autorski jest podobny, ale koliduje z planowanym zbiornikiem retencyjnym.

Obwodnica tak, ale nie koło mojego domu

Podczas spotkania w Praszce już rozpoczęły się apele mieszkańców, którzy chcą odsunięcia obwodnicy jak najdalej od swoich domów.

- Cztery lata temu przeprowadziłam się do Szyszkowa, żeby mieszkać spokojnie, a teraz za oknem będę mieć trasę szybkiego ruchu - mówiła jedna z mieszkanek. - Najlepsza jest wariant nr 2, który biegnie z drugiej strony.

- Jestem w tej samej sytuacji, ale właśnie w wariancie nr 2. Wtedy ja będę miał obwodnicę koło domu! - zaprotestował jeden z obecnych na spotkaniu mężczyzn.

- Wszystkie te warianty zostały opracowane tak, że nie trzeba robić żadnych wyburzeń, ale nie da się poprowadzić obwodnicy tak, żeby ominąć każdy dom z daleka i schować trasę za lasem - komentował Marcin Bronkiewicz, naczelnik wydziału dokumentacji GDDKiA w Opolu. - Teraz przez dwa tygodnie czekamy na uwagi od mieszkańców. Głos społeczny jest jednym z kryteriów wyboru jednego z tych trzech wariantów do realizacji.

- Jedni mieszkańcy chcą obwodnicę z jednej, innej z drugiej strony, ale najważniejsze jest, aby był jeden głos społeczeństwa Praszki, że chcemy tej obwodnicy - podkreślał burmistrz Jarosław Tkaczyński. - Żeby nie było jak z obwodnicą Olesna, która była bardzo bliska realizacji, ale nie zbudowano jej, ponieważ nie było zgody społecznej.

Nie opracowano jeszcze kosztorysu, ale wiadomo, że budowa obwodnicy Praszki, która będzie mieć standard drogi głównej ruchu przyspieszonego, kosztować będzie 150-200 milionów zł.

Obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego będzie jednopasmowa. Będzie to obwodnica dróg krajowych nr 45 i 42, które między Kluczborkiem a Praszką mają wspólny przebieg.

Opracowano już harmonogram tej inwestycji:

  • początek 2018 r. - ma być gotowa decyzja środowiskowa,
  • koniec 2018 r. - ogłoszenie przetargu,
  • druga połowa 2019 r. - podpisanie umowę z wykonawcą wyłonionym w przetargu,
  • 2020-2022 - budowa trasy,
  • koniec 2022 r. - oddanie obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego do użytku.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 20

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gorzowianka mieszkanka

witam  i się zastanawiam   po co tyle chaosu w sprawie obwodnicy a tu czytam w kulisach i trybunie opolskiej że nie będzie bo  brak pieniędzy  na drogi opolskie to jakieś nie normalne 

m
mieszkanka

witam czy ktoś wie którędy  będzie przepływać nasza obwodnica gorzowa tak oczekiwana od dawna bo się słyszy wiele plotek  na ten temat bo słyszałam że są protesty  ale ona musi  być dla spokoju  i bezpieczenstwa koło szkół

 

G
Gość
W dniu 19.01.2017 o 14:16, jA napisał:

Jedna wileka ŚCIEMA!!!!

Wcale nie, tyle że w 2222 roku. To jak w Radio Erewań.

u
uczesany ołowiem
oczywiście, że przez Szyszków. Wariant pólnocny to żadna obwodnica. Nie odciąza ruchu w Praszce i Gorzowie kierunku Olesna, nie obejmuje drogi 42 w Praszce, ruchu w kierunku Dalachowa, itp. To wariant dla pozorów, że niby coś jeszcze można wybierac. Wariant południowy jest już przesądzony.to ciekawe co piszesz czyli konsultacje to ściema a można wiedzieć skąd ta pewność czyżby nowy wariant był na waść na zamówienie
p
przeznaczenie

Nigdy nie było wariantu przez Szyszkow z wielu powodów min ochrona środowiska a burmistrz Gorzowa nie lubi z gęby robić holewy jak ustalono zbiornik wodny i społeczeństwo na to przystało to nie zrobi go o 1/4 mniejszego.gddkia ma w poważaniu drogę z Olesna,to głównie lokalny transport i nikt się nie będzie się na obwodnicę zapuszczac żeby za roboty do domu dojechać a co z transportem na byczyne tu idzie transport ciężki a przy polodniowej problem zostaje nierozwiazany

k
katowicki projektant
W dniu 22.01.2017 o 16:12, basta napisał:

Wariant przechodzący przez tereny Szyszko wa jest najgorszą z opcji zarówno w praszce jak i Gorzowie w tamtym kierunku wydano najwięcej pozwoleń na budowę pod zabudowę jednorodzinną i powstało najwięcej domów bo nikt nie przypuszczał że przez tereny zalew owe w Gorzowie można puść drogę od razu widać że projekt robiony był zza biurka katowickich projektantów,którzy nie przyjrzeli się uwarunkowaniom albo dogodzić komuś komu nie po drodze obwodnica pewna od 20 lat trzeba się przyjrzeć koło kogo domu miałaby ona przebiegać nie dla wariantu przez szyszkow! !!!!!!!!

 

oczywiście, że przez Szyszków. Wariant pólnocny to żadna obwodnica. Nie odciąza ruchu w Praszce i Gorzowie kierunku Olesna, nie obejmuje drogi 42 w Praszce, ruchu w kierunku Dalachowa, itp. To wariant dla pozorów, że niby  coś jeszcze można wybierac. Wariant południowy jest już przesądzony.

c
cypisek

Plany przebiegu trasy bez koniecznych wyburzeń. Super, nie ma wyburzeń, nie ma odszkodowań, a trasa puszczona ludziom pod oknami, no ale za to już się odszkodowań nie płaci więc spoko. Zostanie kasa, będzie się czym na koniec podzielić.

 
b
basta

Wariant przechodzący przez tereny Szyszko wa jest najgorszą z opcji zarówno w praszce jak i Gorzowie w tamtym kierunku wydano najwięcej pozwoleń na budowę pod zabudowę jednorodzinną i powstało najwięcej domów bo nikt nie przypuszczał że przez tereny zalew owe w Gorzowie można puść drogę od razu widać że projekt robiony był zza biurka katowickich projektantów,którzy nie przyjrzeli się uwarunkowaniom albo dogodzić komuś komu nie po drodze obwodnica pewna od 20 lat trzeba się przyjrzeć koło kogo domu miałaby ona przebiegać nie dla wariantu przez szyszkow! !!!!!!!!

z
zygmunt

Super wkońcu jest pieniądz na obwodnicę wariant południowy jak najbardziej obwodnica odćiąży wkoncu Gorżów Śląski i Praszkę  te tiry jadące przez miasto i ćiągle niszczą drogę,hałas i wypadki.Wiadomo niema róży bez ognia te dwa domy do wyburzenia ale napewno nie stracą na tym a wersja zbiornika w Gorzowie i tak by nie wypaliła niema szans jestem za budową 

g
gorzowianka mieszkanka

witam w sprawie obwodnicy  ja rozumiem że zbiornik też by się przydał  ale tak przy zbiorniku zostanie trasa co jeżdżą tiry  od strony olesna  a można trasę troche zmienić pomyśleć aby nie była blisko zbiornika a zabierała ruch samochodowy od strony olesna i kluczborka troche przesunąć w prawo czy w lewo i wszystko będzie  dobrze  bo jak powstanie od strony strugi szczotki to tylko zabierze ruch od kluczborka  a tiry nadal będą  koło szkoły pędziły  to nic wiele nie zmieni  proszę teraz  zobaczyć jaki ruch jest na oleskiej a będzie jeszcze większy bo aut przybywa  strach tędy iść pieszo bo tylko po rowie się chodzi od aut ucieka też się ludzie martwią że będzie szum i hałas ale musimy zrozumieć że gdzieś musi powstać aby było bezpieczniej w mieście a z resztą wszystko jedno z której strony byle powstała   ja tylko wyraziłam swoje zdanie

 

B
Barra

Co do zbiornika retencyjnego jaki ma powstać to radzę sprawdzić w geodezji w UM PRASZKA ile osób z urzędu i jaki mają tam swoje działki ja osobiście wiem o 4 urzędnikach co wykupili praktycznie za bezcen i pod nich robiona jest praktycznie ta inwestycja bo cena działek podskoczy o 3000 do 5000% i to się nazywa biznessss , warto sprawdzić kto tam w tym rejonie ma działki a zobaczycie wielką machinę współzależności

g
gość
W dniu 19.01.2017 o 21:09, gorzowianka mieszkanka napisał:

witam ja popieram aby powstała obwodnica gorzowa śląskiego od strony południowej chociaż droższy i trudniejszy bo przez łąki  ale zbierze ruch samochodowy od strony olesna i kluczborka   a puzniej postawić znak zakazu wjazdu dużych aut przez miasto

Ja osobiście popieram wariant południowy jest jak najbardziej uzasadniony tak jak to pani opisuje , natomiast nasz pan Burmistrz optuje za wariantem północnym , ponieważ wariant południowy przechodzi w połowie  planowanego przez Niego zbiornika retencyjnego . Moje prywatne  zdanie o tym 100 ha zbiorniku to tylko marzenie - dobrze że za marzenia nie karzą.

A
ANNA

kto pisze o kolei niech dobrze pomyśli  a kto będzie nią jezdził będzie wozić wiatr to już przeszłość  aby powstała ścieżka rowerowa to będzie super aby mogło się spokojnie pojezdzić rowerem lub iść na spacer i nie myśleć  że auto cię potrąci to dobrze pomyśl zanim napiszesz o pociągu który godzinę jechał z olesna do gorzowa może tego nie pamiętasz  tylko z opowiadania coś usłyszałeś ja mam70 lat to tamta lata dobrze pamiętam jak było a jak jest teraz  TRZEBA IŚĆ DO PRZODU  I SIĘ ROZWIJAĆ WEDŁUG ŚWIATA  A NIE COFAĆ DO TYŁU BO DOJDZIEMY DO AFRYKI

A
ANNA

kto pisze o kolei niech dobrze pomyśli  a kto będzie nią jezdził będzie wozić wiatr to już przeszłość  aby powstała ścieżka rowerowa to będzie super aby mogło się spokojnie pojezdzić rowerem lub iść na spacer i nie myśleć  że auto cię potrąci to dobrze pomyśl zanim napiszesz o pociągu który godzinę jechał z olesna do gorzowa może tego nie pamiętasz  tylko z opowiadania coś usłyszałeś ja mam70 lat to tamta lata dobrze pamiętam jak było a jak jest teraz  TRZEBA IŚĆ DO PRZODU  I SIĘ ROZWIJAĆ WEDŁUG ŚWIATA  A NIE COFAĆ DO TYŁU BO DOJDZIEMY DO AFRYKI

g
gorzowianka mieszkanka

witam ja popieram aby powstała obwodnica gorzowa śląskiego od strony południowej chociaż droższy i trudniejszy bo przez łąki  ale zbierze ruch samochodowy od strony olesna i kluczborka   a puzniej postawić znak zakazu wjazdu dużych aut przez miasto

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3