Odra ponownie żeglowna? Podpisano list intencyjny w sprawie przywrócenia żeglowności na Odrze

Redakcja
Trzy duże spółki skarbu państwa spotkały się 25 września w Kędzierzynie-Koźlu, aby listem intencyjnym zakończyć wstępne rozmowy w sprawie przywrócenia żeglowności na Odrze i wykorzystania jej do celów transportowych.
Trzy duże spółki skarbu państwa spotkały się 25 września w Kędzierzynie-Koźlu, aby listem intencyjnym zakończyć wstępne rozmowy w sprawie przywrócenia żeglowności na Odrze i wykorzystania jej do celów transportowych. KK
W siedzibie spółki Grupa Azoty Zakłady Azotowe Kędzierzyn S.A. podpisano list intencyjny pomiędzy ZAK a KGHM Polska Miedź S.A. oraz KGHM Metraco w sprawie Odrzańskiego Wodorowego Szlaku Transportowego.

Trzy duże spółki skarbu państwa spotkały się 25 września w Kędzierzynie-Koźlu, aby listem intencyjnym zakończyć wstępne rozmowy w sprawie przywrócenia żeglowności na Odrze i wykorzystania jej do celów transportowych, ale także związanych z wdrażaniem tzw. „zielonego transportu” opartego na wodorze.

- To porozumienie to kolejny kamień milowy projektu Odrzański Wodorowy Szlak Transportowy. Widzimy olbrzymi potencjał w rzece Odrze: transportowy, przewozowy, ale także na rzecz transformacji energetycznej. Grupa Azoty jest największym producentem wodoru w Polsce i ten potencjał należy również wykorzystać - wyjaśnił na wstępie prof. Bolesław Goranczewski członek zarządu GA ZAK S.A.

Jednym z ważniejszych kroków realizacji całego projektu będzie budowa multimodalnego węzła transportowego na Odrze w okolicach Głogowa, stąd zaangażowanie grupy kapitałowej KGHM, która była reprezentowana przez wiceprezesa Mateusza Wodejkę oraz wiceprezesów KGHM Metraco Przemysława Danielewskiego oraz Tomasza Cicirko.

Powody podpisania listu intencyjnego tłumaczył wiceprezes Wodejko :
- KGHM to spółka globalna działająca na czterech kontynentach, jednocześnie jesteśmy spółką głęboko lokalną działająca na terenie zagłębia miedziowego, które jest oparte o rzekę Odrę. Potrzebujemy szlaków transportowych, które będą wydajne i ekonomicznie zasadne, co gwarantuje transport rzeczny.

Spółki w kolejnych krokach porozumienia mają powołać wspólne zespoły badawcze i robocze przybliżające do realizacji powrotu transportu rzecznego na Odrze.

Wydarzeniu patronował obecny przy podpisaniu listu intencyjnego Marcin Ociepa wiceminister Obrony Narodowej i poseł na Sejm, który podkreślał, że jest już to kolejne spotkanie w temacie Odrzańskiego Wodorowego Szlaku Transportowego.

- Jesteśmy zdeterminowani by konsekwentnie budować potencjał Kędzierzyna-Koźla jako gospodarczej stolicy południowej Opolszczyzny. Potencjał ten musi być oparty o rzekę Odrę - mówił Ociepa i dodawał – obecność dużych spółek skarbu państwa oznacza, że ten projekt się „spina”, jest dobrze skalkulowany i możliwy do realizacji. Dobrze, że duże spółki ze strategicznym udziałem skarbu państwa wyznaczą drogę dla kolejnych mniejszych podmiotów biznesowych oraz naukowych. To jest społeczna odpowiedzialność biznesu, której potrzebujemy.

Odrzański Wodorowy Szlak Transportowy nie tylko zakłada przywrócenie transportu rzecznego na Odrze, ale także powiązanie go z wodorem, który uznawany jest za paliwo przyszłości. Takie połączenie stanowi kwintesencję „zielonych” strategii, czyli wdrażania ekologicznych rozwiązań w transporcie i przemyśle.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska