Otoczą troską język mniejszości

Krzysztof Ogiolda
Krzysztof Ogiolda
Spotkanie z udziałem około 20 osób poprowadził Martin Cichon. Kolejne spotkanie takiego „okrągłego stołu” zaplanowano na 11 maja 2012.
Spotkanie z udziałem około 20 osób poprowadził Martin Cichon. Kolejne spotkanie takiego „okrągłego stołu” zaplanowano na 11 maja 2012.
Edukacja. Jak pomóc nauczycielom możliwie najlepiej i najskuteczniej uczyć niemieckiego jako języka mniejszości narodowej zastanawiali się w piątek po południu uczestnicy edukacyjnego "okrągłego stołu".

Drugie posiedzenie edukacyjnego "okrągłego stołu" zgromadziło w siedzibie VdG około 20 osób reprezntujących praktycznie wszystkie instytucje zajmujące się i zainteresowane nauczaniem języka niemieckiego - od m.in. Goethe Institutu i Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego po Program Niwki, Niemieckie Towarzystwo Oświatowe i uczelnie z Opola i z Nysy.

- Najważniejszą ideą tego forum jest stworzenie zintegrowanego systemu wspierania nauczania niemieckiego jako języka mniejszości - mówi Hubert Kołodziej, specjalista ds.szkolnictwa w VdG. - Przygotowujemy wspólną ofertę w zakresie doskonalenia i dokształcania nauczycieli. Chcemy skupić się m.in. na metodyce dwujęzyczności, jak najlepszym wykorzystaniu nowej podstawy programowej, nauczaniu wielopoziomowym uczniów przychodzących z różnych szkół z różnym poziomem przygotowania.

Podczas spotkania powołano składy czterech gremiów, których zadaniem będzie wspieranie nauczycieli. Gremium polityczne zajmie się przede wszystkim jak najlepszym wykorzystaniem dostępnych możliwości prawnych. Multiplikatorzy stworzą bazę danych nauczycieli mających kwalifikacje do nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości oraz będą ułatwiać kontakty z wszystkimi polskimi i niemieckimi instytucjami wspierającymi.

Gremium dokształcania nauczycieli będzie pomagało pedagogom w doskonaleniu umiejętności metodycznych.

- Do dokształcania nauczycieli niemieckiego jako języka mniejszości należą z pewnością elementy realioznawstwa - historii i kultury Śląska - mówi dr Małgorzata Wysdak, wykładowca Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych. - Są różne źródła tych informacji, do których nauczyciele mogą i powinni sięgać.

- Właśnie wiedza o historii, geografii kraju pochodzenia, czyli Republiki Federalnej, oraz o życiu codziennym jej mieszkańców stanowi o specyfice nauczania niemieckiego jako języka mniejszości - mówi dr Alina Dittmann, germanistka z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie. - W programach nauczania na poziomie szkół podstawowych i gimnazjów przewidziano na te treści po 30 godzin.

Dr Dittmann jest także członkiem gremium kształcenia nauczycieli. Jego zadaniem będzie m.in. monitorowanie tworzenia nowych kierunków studiów związanych z nauczaniem języka mniejszości.

- Taka oferta jest dostępna zarówno na germanistyce w Uniwersytecie Opolskim, jak i na naszej uczelni - dodaje pani doktor. - Przygotowaliśmy ją we współpracy z uniwersytetami w Kassel i Bambergu. Ale sama oferta to nie wszystko. Muszą jeszcze być chętni.

Podczas spotkania "okrągłego stołu" zaplanowano także przypadający na 21 lutego Dzień Języka Ojczystego. W programie przewiedziano m.in. warsztaty dla nauczycieli od przedszkoli po szkoły średnie, wykład o Europejskiej Karcie Języków oraz koncert. O szczegółach napiszemy za tydzień.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska