Politechnika Opolska liderem projektu za 40 mln dolarów

Anna Grudzka
Anna Grudzka
Na spotkaniu omawiano naukowe, społeczne i ekonomiczne aspekty projektu.
Na spotkaniu omawiano naukowe, społeczne i ekonomiczne aspekty projektu. Fot. Sławomir Mielnik [O]
I Międzynarodowe Sympozjum „One Belt, One Road” poświęcone nowemu Jedwabnemu Szlakowi odbyło się w czwartek na politechnice.

Wzięli w nim udział przedstawiciele m.in. polskich uczelni, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, ambasady Chin, a także władze Opolszczyzny i ekonomiści. Wart 40 mld projekt przyniesie Polsce bardzo dużo korzyści - przyczyni się nie tylko do zwiększenia eksportu i poprawy sieci transportowej, ale wzmocni współpracę polskich i chińskich uczelni, a także pociągnie za sobą rozwój gospodarki opartej na wiedzy.

Jednym z głównych organizatorów sympozjum był Politechnika Opolska, która jest liderem, jeśli chodzi o współpracę polskich uczelni z Chinami.

- Najpierw uruchomiliśmy Instytut Konfucjusza, a teraz na bazie tego projektu zostaliśmy poproszeni o bycie liderem w projekcie „One Belt, One Road”, stworzenia nowego Jedwabnego Szlaku, czyli drogi kolejowej łączącej Chiny z Europą. Chodzi o to, by skrócić drogę handlową, omijając morza i oceany, a jednocześnie stworzyć supernowoczesną sieć transportową - mówi prof. Marek Tukiendorf, rektor Politechniki Opolskiej.]
Projekt jest wielką szansą dla polskich uczelni, bo Chiny mają pozyskać partnerów w krajach, przez które szlak ma przechodzić.

- Ta konferencja ma charakter informacyjny. Mówimy, jak się dostać do tego projektu, m.in. przez współpracę w Politechnika Opolską i naszą siecią partnerskich uczelni - mówi rektor uczelni. Podsekretarz stanu w resorcie spraw zagranicznych Katarzyna Kacperczyk podkreślała, że projekt jest dla Polski wielką szansą ze względu na położenie geograficzne w sercu tego szlaku. - Dlatego trzeba zadbać o to, by te drogi przebiegały przez nasz kraj. To by ożywiło polsko-chińskie kontakty gospodarcze. Ten projekt daje szansę naszym firmom na uczestniczenie w dużych inwestycjach - dodała.

Eksperci uważają, że największym wyzwaniem będzie doprowadzenie do tego, aby kontenery przyjeżdżające z Chin nie wracały tam puste.

Lin Jian, chargé d’affaires ambasady Chińskiej Republiki Ludowej, nazwał ideę szlaku odpowiedzią Chin na kryzys ekonomiczny.

- Stworzenie połączeń infrastrukturalnych to nie tylko czysta korzyść gospodarcza, ale także rozwój nauki, technologii czystej energii czy rolnictwa. Zbudujemy mosty nie tylko w rzeczywistości, ale też w sercach ludzi - podkreślał.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska