Reńska Wieś. Po co nam ta obwodnica

Daniel Polak
W październiku 2011 roku mieszkańcy wsi zablokowali na kilka godzin główną ulicę w proteście przeciwko ciężarówkom. Ta akcja nie przyniosła jednak takich efektów, jakich się spodziewali.
W październiku 2011 roku mieszkańcy wsi zablokowali na kilka godzin główną ulicę w proteście przeciwko ciężarówkom. Ta akcja nie przyniosła jednak takich efektów, jakich się spodziewali. Daniel Polak
Były protesty, blokady drogi, wreszcie zapewnienia urzędników, że wyprowadzą ruch tirów z Reńskiej Wsi. Pomimo postawienia znaków tranzytowych kierowcy ciężarówek wciąż się tam pchają.

Chodzi o południową obwodnicę Kędzierzyna-Koźla, która pełni też funkcję objazdu Reńskiej Wsi. Mieszkańcy tej miejscowości wierzyli, że po oddaniu jej do użytku w 2010 roku ciężarówki przestaną wreszcie jeździć pod ich domami.

- Przez nadmierny ruch tirów pękają budynki - skarżyli się. Najpierw pisali pisma do Urzędu Marszałkowskiego w Opolu i Zarządu Dróg Wojewódzkich, wreszcie wyszli na ulicę, by na kilka godzin zablokować drogę wojewódzką nr 418, którą kierowcy ciężarówek skracają sobie drogę. Dopiero to wywołało reakcję urzędników, którzy jesienią zeszłego roku postawili znaki informujące przewoźników, że drogą tranzytową jest właśnie nowa obwodnica. Dziś już wiadomo, że większość kierowców nie stosuje się do tych zaleceń. - Wciąż jeździ tędy bardzo duża liczba tirów - skarży się Hubert Kubina z Reńskiej Wsi. 67 mieszkańców podpisało się po apelem o ponowne zajęcie się sprawą przez urzędników.

Zainteresowaliśmy nią wojewódzką Komisję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która działa przy Urzędzie Marszałkowskim w Opolu. - To pierwszy sygnał o tym problemie, po tym, jak wprowadzono tam nowe oznakowanie. Niemniej nie bagatelizujemy informacji od mieszkańców i jeszcze raz poruszymy tą sprawę na posiedzeniu komisji. Omówimy ją także z policjantami z ruchu drogowego - zapewnia przewodniczący komisji Remigiusz Widera.

Komisja prawdopodobnie zleci też badania częstotliwości ruchu, które dadzą odpowiedź na pytanie, ile faktycznie ciężarówek jeździ przez wieś i czy jest to uciążliwe dla mieszkańców. Problem jednak w tym, że obecnie nie można kategorycznie zakazać kierowcom tirów wjazdu do wsi, a jedynie zachęcać ich do korzystania z alternatywnej obwodnicy. - Trasa przez wieś jest drogą wojewódzką, której zadaniem jest rozprowadzanie ruchu, w tym także ciężarówek - podkreśla Widera.

Komisja zwróciła się jeszcze w zeszłym roku do władz gminy Reńska Wieś o przejęcie tej trasy i nadania jej kategorii drogi gminnej. Wówczas można byłoby w skuteczny sposób ograniczyć ruch ciężkich pojazdów. Tyle, że na takie rozwiązanie nie zgadzają się przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoje biznesy w Reńskiej Wsi i muszą korzystać z ciężkiego transportu.

Mieszkańcy w piśmie, jakie przysłali do naszej redakcji, domagają się także remontu drogi nr 418, tłumacząc, że została ona zniszczona przez tiry. - Mamy w planach taki remont. Ale decyzja w tej sprawie zapadnie dopiero po inwentaryzacji wszystkich naszych dróg w województwie po zimie. Dopiero wówczas zapadną decyzje w tej sprawie - mówi Arkadiusz Branicki, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu.

Obwodnica południowa Kędzierzyna-Koźla kosztowała 120 milionów złotych. Lokalni samorządowcy upominali się o nią przez kilkanaście lat. - A teraz okazuje się, że nie spełnia ona swojej roli, tak jak powinna - mówią mieszkańcy Reńskiej Wsi. Podobne uwagi zwracają też mieszkańcy Koźla, którzy również twierdzą, że wielu kierowców ciężarówek nie korzysta z obwodnicy, tylko jedzie przez miasto. - Trzeba ustawić dodatkowe znaki. Albo zacząć pobierać myto od przewoźników - mówią koźlanie.

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mieszkaniec Reńskiej Wsi

Buraki co wielce piszą że im nie przeszkadza to zapraszam chętnie sie zamienie na domy jak ma gdzieś w bradziej spokojnej ulicy. A jak tego nigdy nie doiświadczyłeś to się nie udzielaj bo głupoty piszesz.

r
ricki

już mi się żygać chce od tych płaczków z renskiej wsi. jak mu pęka to niech pokaże albo się zamknie

z
zeniu

nie pan Kubina się wyprowadzi jak mu za głośno. Innym to nie przeszkadza tylko jemu

C
Comrade

To jest obwodnica K-Koźla! A nie Reńskiej Wsi.
Przez Reńską Wieś nadal jeździ tyle samo TIRów ile przed budową, nic się nie zmieniło, bo tak wygląda układ dróg, który nie został zmieniony.
Pewnie jakiś radny mydlił oczy mieskzańcom, że obwodnica jest dla nich. Nigdy dla nich nie była i nie będzie, chyba, że droga przez Reńską nie będzie miała wylotu na Dk 45.

Mieszkańcy złóżcie wniosek o likwidacje wlotu dw 418 od Reńskiej Wsi, przy skrzyżowaniu z DK 45 i 38. Wtedy TIRów nie będzie!

r
rodzice

zajrzyj na FACEBOOK
i polub profil
Inicjatywa odwołania Rady Miasta Kędzierzyna-Koźla

E
Egon
Po pierwsze: autor artykułu nazywając ciężarówki "tirami" używa języka potocznego, ponieważ TIR określa transport międzynarodowy zaplombowanych na granicy samochodów ciężarowych. To nie wypada, aby w gazecie wojewódzkiej popełniać błąd za błędem.

Nazywanie dużych zestawów ciężarowych (ciągnik siodłowy + naczepa) tirami jest zgodne ze Słownikiem Języka Polskiego
O
Olaf

Po pierwsze: autor artykułu nazywając ciężarówki "tirami" używa języka potocznego, ponieważ TIR określa transport międzynarodowy zaplombowanych na granicy samochodów ciężarowych. To nie wypada, aby w gazecie wojewódzkiej popełniać błąd za błędem. Po drugie: mieszkańcy Reńskiej Wsi z włodarzami na czele wymusili na włodarzach gminy KK, aby obwodnica wyglądała tak jak wygląda. Obawiali się skutków powodzi itd. Co im wtedy przeszkadzało partycypować w kosztach i wybudować obwodnicę spełniającą kryteria ich interesujące? Po trzecie: nikt nie bierze pod uwagę, że budynki usytuowane przy drodze mają po kilkadziesiąt lat. Ich stan techniczny to nie tylko kw estia natężenia ruchu drogowego w tej wsi. Po czwarte: temat odgrzewany, wałkowany od 2 lat w lokalnych mediach. Artykuł niczego nie wnosi.

m
misiek

Przez wszystkie lata nic nie pekalo a teraz im peka.

M
MirekChemikKK

Ty za to jesteś wielko miastowy pajacu kozielski

K
Kozielski

bo ta obwodnica jest dla Koźla a nie dla was wieśniaki.

Dodaj ogłoszenie