Mieszkańcy Olesna czekali na tę drogę prawie dwadzieścia lat. Spotkanie konsultacyjne w sprawie budowy drogi organizowano już w 2005 roku, trasa miała zostać zbudowana w latach 2008-2010. Inwestycja była już wtedy przygotowana, ale zablokowały ją protesty.
Chodziło o to, że planowano budowę nitki południowej, a protestujący (w tym burmistrz Olesna Sylwester Lewicki) domagali się budowy drogi ekspresowej na północ od Olesna.
Kilkanaście lat temu po protestach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przerwała prace nad obwodnicą Olesna, jednak na szczęście jest to fragment drogi ekspresowej S11. Trasy, którą od kilku lat rząd buduje na wielu odcinkach.
W 2017 roku wrócono także do obwodnicy Olesna. Zaprojektowano ją na nowo, tym razem w wersji północnej.
24 lipca 2023 r. S11 wydłużyła się o 25-kilometrowy nowy odcinek od Kolonii Ciarka pod Kluczborkiem, przez Stare Olesno, Olesno, aż do Łomnicy (na granicy województw opolskiego i śląskiego).
- Jest to pierwsza droga ekspresowa w województwie opolskim. Liczy 25 kilometrów, jest drogą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Na trasie są 24 obiekty inżynierskie, 4 ronda, do tego 3 przepusty ekologiczne i ponad 850 metrów ekranów akustycznych – wylicza Rafał Pydych, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu.
Tak wygląda nowo oddana obwodnica Olesna w ciągu drogi ekspresowej S11 kilometr po kilometrze.
Droga S11 ma być jak autostrada A4
25-kilometrowa obwodnica Olesna jest już otwarta dla ruchu, trwają też prace nad przygotowaniem budowy sąsiednich odcinków S11.
Droga ekspresowa S11 ma być dla północnej Opolszczyzny takie samo znaczenie, jak autostrada A4 dla środkowej i południowej części regionu.
Dzięki A4 wielkie strefy przemysłowe powstały nie tylko w Opolu, ale także w Skarbimierzu i w Ujeździe.
O przyciągnięciu nowych inwestorów marzy także Olesno, a także Kluczbork i Byczyna, gdzie powstanie kolejny odcinek S11.
Oleska gmina ma tereny inwestycyjne i strefę ekonomiczną tuż przy węźle Olesna, na którym wjeżdża się na S11. W strefie powstało już kilka zakładów, kolejne się budują. Są to jednak niewielkie lokalne firmy. Starania o budowę zakładu Neapco w Oleśnie kilka lat temu zakończyły się fiaskiem.
W Oleśnie najbardziej potrzeba średnich zakładów pracy, takich zatrudniających po 50-200 osób. Dobry dojazd dwupasmową drogą ekspresową może być magnesem dla inwestorów zewnętrznych.
Obwodnica Olesna, czyli 25-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S11
Początek obwodnicy Olesna zlokalizowany jest na tymczasowym rondzie w Kolonii Ciarka, czyli pod Kluczborkiem.
Koniec 25-kilometrowej obwodnicy zlokalizowany jest na tymczasowym rondzie za Łomnicą, na granicy województwa opolskiego i śląskiego.
Nowa droga ekspresowa S11 ma dwujezdniowy układ drogi ekspresowej, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nawierzchnię o nośności 11,5 t/oś.
Obwodnica omija Olesno od północnej strony. Ten fragment drogi ekspresowej S11 ma dokładnie 24,8 kilometra.
Całkowita wartość budowy obwodnicy Olesna (wraz z wykupem gruntów) to 802 miliony złotych. Z tego ponad 411 milionów zł pokryje dotacja z Unii Europejskiej.
W kolejnych latach obwodnica Olesna zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej S11:
- od obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna,
- od granicy województwa opolskiego i śląskiego (za Łomnicą) do autostrady A1.
Obwodnica Olesna w ciągu drogi ekspresowej S11.
Obwodnica Olesna z lotu ptaka: