Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w październiku podpisał dwa programy inwestycyjne dla rozbudowy A4 osobno na odcinku Katowice – Kraków (61 kilometrów) i Katowice – granica województwa opolskiego (60 km). W przypadku odcinka sąsiadującego z Opolszczyzną katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada ogłoszenie na początku 2024 roku przetargu na wykonanie tzw. studium ekonomiczno–środowiskowego tego zadania.
W grę wchodzi dobudowanie trzeciego pasa od granicy województw do węzła Gliwice Sośnica, na dalszych odcinkach w stronę Katowic trzeciego lub czwartego pasa. Do tego dochodzi wymiana zużytej nawierzchni na istniejących pasach. Program inwestycji przewiduje przebudowę 11 węzłów autostradowych, przebudowę 6 miejsc obsługi podróżnych i 150 obiektów inżynieryjnych. Rozebrane mają być też obiekty służące wcześniej do pobierana opłat za przejazd autostrady. GDDKiA zakłada, że w 2028 roku zakończy wszystkie prace przygotowawcze tej inwestycji, a potem ogłosi przetarg w systemie zaprojektuj i wybuduj. Ten odcinek ma być przebudowany do roku 2033. Obecnie średnio w ciągu doby tym odcinkiem autostrady przejeżdża ok. 60 tysięcy samochodów, a momentach szczytowych nawet 100 tysięcy.
Odcinek Katowice – Kraków do roku 2027 jest zarządzany przez firmę Stalexport, która w 1997 roku otrzymała państwową koncesję na zarządzanie autostrada. Rząd nie zamierza przedłużyć tej koncesji, ani wybrać innego koncesjonariusza. Zarządzanie odcinkiem A4 przejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dla podróżnych to o tyle dobra informacja, że prawdopodobnie ruch będzie się odbywał podobnie jak na innych odcinkach autostrad, a więc bezpłatnie dla kierowców aut osobowych.
Na tym odcinku przyjęty już program inwestycji podobnie przewiduje budowę 3 pasa w każdym kierunku jazdy, przebudowę węzłów autostradowych i obiektów inżynieryjnych, budowę nowych lub rozbudowę istniejących MOP-ów. Prace przygotowawcze również mają się zakończyć do 2028 roku. Na tym odcinku średnio w ciągu doby przejeżdża 41 do 75 tysięcy samochodów.
Budowa trzeciego pasa na A4 po została umieszczona w Rządowym Programie Rozbudowy Dróg Krajowych w grudniu ubiegłego roku. Program mówi, że trzeci pas pojawi się na wybranych odcinkach autostrady od węzła Krzyżowa na Dolnym Śląsku do Tarnowa. W sumie przewidziano na to 35,5 miliarda złotych.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?