Autobusy elektryczne w Opolu. Ponad 200 pytań do przetargu na zakup pojazdów. Co z dofinansowaniem projektu?

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Autobusy elektryczne w Opolu. Ponad 200 pytań do przetargu na zakup pojazdów. Co z dofinansowaniem projektu?
Autobusy elektryczne w Opolu. Ponad 200 pytań do przetargu na zakup pojazdów. Co z dofinansowaniem projektu? Archiwum
Termin otwarcia ofert w przetargu na zakup pięciu autobusów elektrycznych do taboru Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Opolu przesuwano już kilkukrotnie. Powodem jest ponad 200 pytań od potencjalnych oferentów. Ratusz przekonuje, że dofinansowanie projektu nie jest zagrożone.

Poszukiwania firmy, która dostarczy pięć autobusów elektrycznych dla MZK, a także wykona infrastrukturę niezbędną do ich obsługi oraz ładowania w zajezdni przewoźnika oraz na pętli przy ul. Prószkowskiej rozpoczęły się w wakacje minionego roku. Wtedy ogłoszono pierwszy przetarg na to zadanie. I wtedy również było sporo zapytań, wskutek których kilkukrotnie przesuwano termin otwarcia ofert przetargowych.

Ostatecznie nastąpiło to na początku listopada. Okazało się, że wpłynęła jedna oferta, od firmy Solaris. Opiewała na 19,8 mln zł, podczas gdy w budżecie miasta przewidziano na to zadanie 17,5 mln zł. Przez kilka tygodni w ratuszu analizowano, czy pieniędzy dołożyć, czy też konkurs unieważnić i ogłosić nowy.

Wygrała ta druga opcja. Drugi przetarg ogłoszono tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Termin otwarcia ofert planowany był na drugą połowę stycznia. Od tego czasu zmieniano go kilkukrotnie. Obecny to 22 lutego 2021 roku.

- Termin ten był przesuwany z uwagi na dużą liczbę pytań potencjalnych wykonawców. Do poniedziałku 8 lutego wpłynęło łącznie 227 pytań. Przy czym ostatnie 11 pytań właśnie w poniedziałek - informuje Katarzyna Oborska-Marciniak, rzecznik ratusza. - Miastu zależy na rozwiązaniu wszelkich wątpliwości wykonawców celem zapewnienia konkurencyjności w postępowaniu - dodaje.

Zakup autobusów elektrycznych uzyskał dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Plan zakładał, że projekt ten będzie zrealizowany do końca października 2021 roku. Tymczasem nie dość, że nie wiadomo jeszcze czy i ile firm zgłosi się do drugiego przetargu, to z dokumentów wynika, że firma, która podpisze z miastem umowę, będzie miała prawie rok na zrealizowanie jej zapisów.

- Już jesienią ubiegłego roku miasto Opole wystąpiło do CUPT o przedłużenie terminu realizacji umowy. Pozyskane dofinansowanie nie jest zatem zagrożone - przekonuje Katarzyna Oborska-Marciniak.

Wszystko wskazuje na to, że autobusy elektryczne pojawią się na ulicach Opola w 2022 roku. Przy czym nie będą kursować na wszystkich liniach, a tylko na jednej - nr 25. Na tej trasie autobusy MZK kursują na niej pomiędzy pętlami przy ulicach Pużaka i Prószkowskiej, poruszając się w rejonie dużych osiedli oraz przez ścisłe centrum Opola. Elektryfikacja takiej obleganej linii była jednym z warunków uzyskania dofinansowania z CUPT.

Wysokie ceny gazu. Gazprom szantażuje Europę.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Autobus elektryczny w Opolu jest na węgiel .

c
czarek

Redaktor mógł się bardziej postarać bo nie dowiedziałem się z artykułu jakie ma być dofinansowanie unijne tego projektu? Jest tylko mowa o wydatkach miasta. Czy to naprawdę tak ciężko napisać konkret?

Dodaj ogłoszenie