Budowa centrum przesiadkowego Opole Główne rozpoczęła się w styczniu. Wtedy na terenie dworca PKS rozpoczęły się prace rozbiórkowe. Zburzono większość pawilonów handlowych (część pozostawiono jako zaplecze budowy), usunięto też wiaty przystankowe. Następnie skuto nawierzchnię płyty dworcowej.
Podczas tych prac na wysokości przystanku autobusowego przy ul. 1 Maja natrafiono na wejście do powojennej szczeliny przeciwlotniczej. Kilkudziesięciometrowy tunel w kształcie litery L kolidował z inwestycją, więc postanowiono go wyburzyć.
Ratusz zdecydował się na ogłoszenie przetargu na to zadanie tłumacząc, że wykonawca centrum przesiadkowego - firma Warbud - oczekiwał za te roboty dodatkowe zbyt wiele pieniędzy. Ostatecznie rozbiórką szczeliny zajęła się firma Hawi, która zrobiła to za około 270 tys. zł. Burzenie konstrukcji rozpoczęło się na początku lipca i zakończyło po kilku tygodniach. Dopiero wtedy można było ruszyć z dalszymi pracami.
- Obecnie na terenie budowy centrum przesiadkowego Opole Główne prowadzone są prace ziemne i przygotowanie podłoża pod fundamenty - mówi Adam Leszczyński, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg.
- Na miejscu trwają też prace związane ze zbrojeniem. Przywiezione zostały kosze zbrojeniowe. Przygotowujemy się do betonowania ław fundamentowych. Wszystkie prace przebiegają prawidłowo - przekonuje Adam Leszczyński.
Szczelina lotnicza pod płytą dworca PKS nie była jedyną niespodzianką na terenie inwestycji. Konieczne okazało się również wzmocnienie fundamentów pobliskich budynków. Rzecznik MZD informuje, że to zadanie dodatkowe również zostało już zrealizowane.
Niespodzianką było też ścienne malowidło autorstwa Władysława Początka, na które natrafiono pod boazerią wewnątrz dworcowej poczekalni. Z tego względu rozbiórka budynku opóźniła się o kilka tygodni, miasto badało bowiem różne warianty zachowania dzieła. Ostatecznie zdecydowano się na wykonanie dokładnej kalki, tak aby w przyszłości malowidło można było odtworzyć, najprawdopodobniej w budynku, który powstaje na płycie dawnego dworca PKS.
Budowa centrum przesiadkowego Opole Główne przewiduje powstanie tam parkingu wielopoziomowego na około 350 pojazdów. Na poziomie zerowym znajdować będzie się osiem stanowisk postojowych dla autobusów komunikacji pozamiejskiej i międzynarodowej. Koszt to około 65 mln zł. Termin ukończenia inwestycji to jesień 2022 roku.
Zmieniony będzie też układ komunikacyjny w tej części miasta. Ulica Kołłątaja będzie wydłużona i połączona z ul. Armii Krajowej. Oprócz tego ul. Kołłątaja i Reymonta mają się stać drogami dwukierunkowymi. Przy budynku centrum przesiadkowego mają się zatrzymywać prawie wszystkie linie komunikacji miejskiej.
Strefa Biznesu: Polska w tym wyścigu wygrywa z Niemcami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?