Doradca zawodowy wskaże dobrą drogę opolskim uczniom

Iwona Kłopocka-Marcjasz
Iwona Kłopocka-Marcjasz
Uczniowie Gzowskiego w markecie budowlanym odbywają coroczne warsztaty i szkolenia z zakresu wymagań pracodawców, przepisów bhp, możliwości form zatrudnienia i najnowszych dostępnych produktów w branży budowlanej.
Uczniowie Gzowskiego w markecie budowlanym odbywają coroczne warsztaty i szkolenia z zakresu wymagań pracodawców, przepisów bhp, możliwości form zatrudnienia i najnowszych dostępnych produktów w branży budowlanej. Gzowski
Rośnie rola doradztwa zawodowego. Oprócz fachu trzeba kształcić umiejętności społeczne. Szkolne ośrodki kariery i zakładane przez uczniów wirtualne firmy budują ich kompetencje.

Poszukiwanie pracy oraz podejmowanie decyzji zawodowych, wymaga od młodego człowieka stałego rozwijania określonych postaw i kształcenia coraz wyższych kompetencji. Ważną rolę w tym procesie odgrywa szkolny doradca zawodowy, czyli osoba, która udziela pomocy w formie grupowych szkoleń oraz indywidualnych porad zawodowych.

- Wydawałoby się, że uczeń szkoły zawodowej dokonawszy wyboru ścieżki kształcenia nie potrzebuje już porady zawodowej. Nic bardziej błędnego. W obliczu ciągłych przemian społecznych i gospodarczych, wymagającego i trudnego rynku pracy młodzież niejednokrotnie czuje się zagubiona, nie wie jak dalej pokierować swoją drogą zawodową - mówi Violetta Szczepkowska, dyrektor opolskiej Budowlanki.

W tej szkole zorganizowano m.in. spotkanie maturzystów z przedstawicielami Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości i Akademickiego Biura Karier UO i warsztaty z zakresu radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym prowadzone przez psychologa z SWPS we Wrocławiu.

Nie tylko fach w ręku

- Nieustannie przypominam swoim uczniom, że należy przede wszystkim doskonalić umiejętności o charakterze uniwersalnym, które są niezbędne we wszystkich branżach, ponieważ miejsce zatrudnienia, jak wskazuje dynamika rynku pracy, trzeba będzie wielokrotnie w życiu zmieniać - mówi Edyta Ciecierska szkolny doradca zawodowy Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Gzowskiego w Opolu. Do najważniejszych należą: umiejętność pracy w zespole, umiejętności komunikacyjne w tym nawiązywanie pozytywnych relacji z ludźmi, prowadzenie rozmów i negocjacji z klientami, radzenie sobie ze stresem, gotowość do stałego podnoszenia kompetencji i szeroko pojęta postawa kreatywna oraz oczywiście znajomość języków obcych.

Poza stałymi warsztatami z tego zakresu uczniowie biorą udział w ciekawych inicjatywach, między innymi w "Dniu przedsiębiorczości". Szkoła od dwóch lat współpracuje z firmą Leroy Merlin, gdzie uczniowie z technikum budowlanego odbywają szkolenia i warsztaty. Istotnym elementem doradztwa zawodowego jest też współpraca z uczelniami, zwłaszcza z Politechniką Opolską. W ramach projektu "Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy" uczniowie Gzowskiego zakładali wirtualną firmę, którą należało zarejestrować, napisać biznesplan, zatrudnić pracowników, odprowadzać podatki.
Z kolei uczniowie Zespołu Szkół Mechanicznych w ramach tego samego projektu wzięli udział w seminarium planowania kariery zorganizowanym przez RCRE w Opolu. Oprócz podstawowych zagadnień dotyczących rynku pracy, akcentowana była, niesłychanie istotna, rola samopoznania. Uczniowie dowiedzieli się jak określać cel zawodowe, swoje mocne i słabe strony oraz predyspozycje, które pomogą im znaleźć atrakcyjną i zadowalającą pracę. W tym roku uczniowie Gzowskiego biorą udział w tzw. design thinking, działaniu rozwijającym kreatywność uczestników we współpracy z konkretną firmą z branży budowlanej (stworzyli jej logo).

Tutoring rozwojowy

Partnerem serwisu "16 plus" jest prezydent Opola

W Zespole Szkół Zawodowych nr 4 rozwojowi kariery zawodowej sprzyja metoda tutoringu.

- Celem tutoringu rozwojowego jest pomoc uczniowi w odkrywaniu i rozwijaniu jego zdolności, wypracowaniu własnego stylu uczenia się i budowaniu osobistej ścieżki rozwojowej - mówi szkolna koordynatorka projektu Joanna Kwaśniewska- Poliwoda. - Nowatorstwo metody polega na długofalowej, systematycznej pracy tutora z uczniem, nakierowanej na rozwój podopiecznego, a realizowanej w indywidualnym kontakcie - dodaje Katarzyna Kosmala, inicjatorka innowacji. Uczniowie bardzo chętnie korzystają z pomocy tutorów.

- Dobrze jest mieć kogoś, kto wspiera i pomaga w potrzebie - mówi Patryk, uczeń klasy trzeciej w zawodzie kucharz.

Swoistym łącznikiem szkoły ze światem pracy są Szkolne Ośrodki Kariery, działające m.in. w ZSZ nr 4, Mechaniczniaku i Ekonomiku. Młodzi ludzie znajdą tu porady psychologiczne, zawodowe, sprawdzają swoje preferencje zawodowe. Interesującym pomysłem jest możliwość zdiagnozowania swojego potencjału zawodowego jeszcze przed rozpoczęciem nauki. Każdy uczeń gimnazjum planujący naukę w ZSZnr 4 może skorzystać z nieodpłatnych konsultacji. Wystarczy zadzwonić (77/4745359) i umówić się na indywidualne spotkanie.

W Ekonomiku działa Miniprzedsiębiorstwo, w którym każdy może spróbować swoich sił jako zaopatrzeniowiec, kierownik produkcji, księgowy, osoba odpowiedzialna za marketing czy finanse. Dla przyszłych logistyków od kilku lat prowadzone są zajęcia przygotowane przez żołnierzy 10 Opolskiej Brygady Logistycznej. Wielokrotnie uczniowie gościli też w brygadzie, gdzie mogli bezpośrednio przyjrzeć się pracy żołnierzy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska