Na drogach Opolszczyzny rośnie liczba wypadków z udziałem rowerzystów

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Tylko w tym roku na drogach regionu zginęło 15 rowerzystów, a 85 zostało rannych.
Tylko w tym roku na drogach regionu zginęło 15 rowerzystów, a 85 zostało rannych. Jarosław Jakubczak
Tylko w tym tygodniu doszło do trzech groźnych wypadków. Dwie osoby nie żyją, jedna jest ranna.

Wtorkowy wieczór w podoleskim Dalachowie. 61-letni rowerzysta, wyjeżdżając z drogi podporządkowanej, uderzył w tył autobusu, przewrócił się na jezdnię i uderzył w nią głową. Zmarł po przewiezieniu do szpitala. Miał prawie dwa promile alkoholu.

Środowe popołudnie w Straduni w powiecie krapkowickim. 74-letnia kobieta najprawdopodobniej przewróciła się, jadąc rowerem, a kiedy próbowała wstać, potrącona została przez ciężarówkę. Zginęła na miejscu.

- Chociaż sezon rowerowy jest już właściwie za nami, to wypadki z udziałem rowerzystów wciąż są zmorą naszych dróg - mówi podinspektor Maciej Milewski z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu.

W całym ubiegłym roku na drogach regionu zginęło 11 rowerzystów, a 87 zostało rannych. W tym śmierć poniosło już 15 cyklistów, a 85 zostało rannych. Tylko w listopadzie, a dopiero się rozpoczął, na drogach regionu zginęło dwoje rowerzystów, a jeden został ranny. Ten ostatni miał wiele szczęścia. W czwartkowy ranek wjechał na zamknięty przejazd kolejowy w Opolu i zderzył się z... pociągiem „Pendolino”. Z obrażeniami głowy trafił do szpitala.

- Jak widać, wszystkie te zdarzenia to wina rowerzystów - wskazuje Maciej Milewski. - Jesień i zima to dla nich trudny czas. Szybko zapadający zmrok i mgły ograniczają widoczność, a niestety część cyklistów, zwłaszcza tych starszych, po prostu nie włącza świateł.

Jak zauważa podinspektor Milewski, młodzi rowerzyści są bardziej świadomi.

- Zakładają kaski, odblaskowe elementy, używają świateł, znają też przepisy ruchu drogowego, z tym ostatnim u starszych jest spory problem - mówi Maciej Milewski. - Zwłaszcza kask to postawa. On naprawdę może uratować życie. Jazda z nim to nie żaden wstyd, wręcz przeciwnie - dowód roztropności i mądrości.

Policjanci przekonują też rowerzystów, by przy obecnej pogodzie nawet za dnia używali świateł, dzięki temu będą bardziej widoczni.

- Chciałbym ostrzec też przed jazdą na rowerze i słuchaniem muzyki przez słuchawki - dodaje Milewski. - To osłabia koncentrację, a poza tym nie słyszymy nadjeżdżających pojazdów.

W październiku w Opolu zginął 30-latek, który wjechał wprost pod szynobus relacji Opole - Kluczbork. Miał na uszach słuchawki.

Jak wynika z danych Komendy Głównej Policji, najczęstszą przyczyną wypadków z udziałem rowerzystów w całym kraju jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. W ubiegłym roku było ich 673. Nieprawidłowy manewr skręcania to przyczyna 248 wypadków, niedostosowanie prędkości do warunków jazdy - 141, a przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych - 134.

Policjanci przypominają, że na drogach, na których są ścieżki rowerowe, cykliści nie mogą poruszać się po jezdni.

Uwaga! Rowerzysta może jechać lewą stroną jezdni, jeśli ma pod opieką dziecko do 10. roku życia, a na drodze nie ma chodnika, pobocza czy ścieżki. W takim przypadku trzeba zachować szczególną ostrożność i nie utrudniać jazdy jadącym z przeciwka.

Dziecko do 7. roku życia może być przewożone rowerem, ale w specjalnym do tego celu foteliku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska