Wszystko zacznie się już w piątek o godzinie 17:30 w Centralnym Muzeum Jeńców Wojennych w Opolu przy ul. Minorytów wystawą Tomasza Walczaka.
Aury śladów Tomasza Walczaka zabiorą nas w podróż po tajemniczych miejscach, które mają dla niego niezwykłe, fotograficzne znaczenie. Zdjęcia z tego cyklu zarejestrowane są na materiale Polaroid, który uwydatnia ich specyficzną magię. Przez fizyczną charakterystykę tego materiału, który powoli degraduje się, wpisują się w filozoficzną zadumę nad przemijaniem, nietrwałością i kruchością rzeczy, ludzi i świata.
Następnie o godzinie 18:00 w Miejskiej Bibliotece Publicznej otwarta zostanie pierwsza w historii festiwalu wystawa książek. Niniejszą wystawą rozpocznie się budowanie Kolekcji Polskich Książek Fotograficznych. Zamierzeniem jest stworzenie w Opolu centrum prezentującego aktualną sytuację na polskim rynku wydawniczym. Opolska kolekcja będzie otwarta na książki, za którymi stoją poważni wydawcy, jak i książki opublikowane w ramach coraz popularniejszego self-publishingu. Po wernisażu w bibliotece zaplanowano spotkanie z autorami wystaw: Adamem Tuchlińskim i Hubertem Humką.
W sobotę wszystko rozpocznie się w Galerii Sztuki Współczesnej o godzinie 16:00. Wystawa 11.41 Michała Łuczaka to dokument utrwalający świat, który powstał po wielkim trzęsieniu ziemi w Armenii. Łuczak fotografując miasto Spitak odkrywa na swoich zdjęciach kolejne warstwy znaczeń i traum, którymi wypełnione jest, szybko i byle jak odbudowane miasto. To fotografia o tragedii ludzkiej i tragedii pejzażu.
Następnie przeniesiemy się do Muzeum Śląska Opolskiego, gdzie o godzinie 17:00 wernisaż będzie mieć aż 6 wystaw!
Krzysztof Miller w swoim cyklu fotografii "Rok 1989" – da nam okazję do poznania bardzo ważnego czasu w historii Europy Środkowej, który w tamtym, tytułowym roku przyniósł tak wiele zmian. Miller jako początkujący wówczas fotoreporter zapisywał prawdę czasu, nie tylko o przemianach w Polsce – pierwszych spotkaniach, które doprowadziły do obrad Okrągłego Stołu i w konsekwencji pierwszych wolnych wyborów, ale również o przełomowych wydarzeniach, które miały miejsce w wielu krajach Europy Środkowej.
Krzysztof Gołuch często zwraca uwagę w swojej fotograficznej pracy na osoby niepełnosprawne. Jego zestaw – Hotel jest serią wysublimowanych plastycznie fotografii zrealizowanych w zakładzie aktywizującym osoby niepełnosprawne, gdzie ludzie ci, pod opieką kadry pomagają w prowadzeniu funkcjonującego hotelu. Prosta, zwykła praca zaciera różnice między ludźmi pokazując życie wypełnione sensem i spełnieniem zawodowym obleczone przez autora w piękno fotografii, w jej wrażliwość na światło i na plastyczność formy.
Adam Tuchliński – fotograf współpracujący z magazynami Forbs, Newsweek czy Playboy, zaprezentuje zestaw fotografii pt. I Love You All the Time. Jego portrety będą patrzeć na nas bez wsparcia literackiego tekstu, ale w związku z tym, że wobec wizerunku twarzy nie jest się pozbawionym emocji, bo ludzka twarz potrafi ją wywołać, czasem coś nam przypomnieć, możliwe, że wzruszyć – to nie pozostawią nas obojętnymi.
Alexander Michała Siarka to fotograficzny dokument o próbie wykucia nowego mitu narodowego Macedonii. Prezentowane fotografie skłaniają nas do refleksji na temat relacji władzy, krajobrazu i tożsamości narodowej. Szczególnie mocno wybrzmiewa pytanie o krajobraz – czy przynależy on jeszcze do swojego świata Przyrody czy już do Kultury będąc anektowany przez politykę.
O krajobrazach skażonych przez historię opowiada również, choć w zgoła inny sposób Hubert Humka. Pozornie neutralny czy wręcz idylliczny krajobraz na fotografiach staje się sceną strasznych, traumatycznych wydarzeń. Czy odciskają one na nim swój ślad? Co to zmienia w jego doświadczaniu i postrzeganiu? Death Landscapes to zapis niewzruszonego pejzażu. Fotografia pomaga odkryć w nim rysy, pęknięcia, a nawet fizyczne blizny. Humka prześledził różne wydarzenia, które je pozostawiły – i te zbiorowe, jak bitwa wojenna czy zamach terrorystyczny, czy tragedie dotykające pojedynczych osób – ofiar seryjnego mordercy.
Tytus Grodzicki zaprezentuje fotografie pt. Deglet Nour. Wysmakowane, czarno – białe fotogeniczne zdjęcia nie pokazują Algierii taką jaka jest znana turystom, lecz są zapisem przeżyć, wizualnych odkryć i wspomnień autora. Grodzicki podpatruje ludzi, ich codzienne zajęcia i obecność w afrykańskiej scenerii. Interesująca prawda codzienności nie tylko zaciera różnice kulturowe między ludźmi, ale jest wysmakowaną ucztą dla wzroku oglądającego.
Po wernisażach zaplanowano spotkanie z kuratorami wystawy Krzysztof Millera: Katarzyną Puchalską i Waldemarem Gorlewskim.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?