Budowa obwodnicy piastowskiej Opola trwa od wiosny ubiegłego roku. Blisko czterokilometrowa trasa połączy obwodnicę północną z węzłem na ul. Niemodlińskiej.
Na tym etapie inwestycja powoli finiszuje. Najwięcej do zrobienia pozostało w rejonie dawnego skrzyżowania ulicy Zbożowej (w ciągu której przebiega obwodnica piastowska) z ul. 10. Sudeckiej Dywizji Zmechanizowanej. Powstał tam wiadukt przebiegający nad nową drogą. Na miejscu trwa jeszcze betonowanie ostatnich elementów konstrukcji. Całość ma być gotowa do końca października. Potem pozostaną jeszcze próby roboty wykończeniowe i próby obciążeniowe.
Na całym odcinku obwodnicy piastowskiej ułożone są już pierwsze warstwy asfaltu. Ostatnio układano masę wiążącą na estakadach nad rondem im. Rozwadowskiego w ciągu ul. Wrocławskiej. W tej części inwestycji prowadzone są jeszcze prace na najazdach i zjazdach z obwodnicy. Na koniec drogowcy zabiorą się za remont oraz korektę układu samego ronda.
Praktycznie gotowy jest wiadukt nad ul. Północną. Do wykonania pozostają jeszcze ekrany akustyczne. Dalej, w rejonie węzła łączącego obwodnicę piastowską z obwodnicą północną Opola, trwają przygotowania do ułożenia ostatniej warstwy ścieralnej. Wcześniej jednak drogowcy będą łączyć jezdnie powstały podczas budowy samego węzła z obwodnicą północną. Te prace będą skutkowały punktowym ruchem wahadłowym, który ma obowiązywać od poniedziałku.
Obwodnica piastowska Opola będzie się zwężać
Gdy prace się tam zakończą, od węzła w rejonie obwodnicy północnej aż do węzła na ul. Niemodlińskiej układana będzie ostatnia warstwa nawierzchni jezdni – warstwa ścieralna. Potem pozostanie jeszcze wykonanie oznakowania poziomego i pionowego oraz uruchomienie oświetlenia.
Obwodnica piastowska będzie drogą dwupasmową tylko w części, na odcinku od węzła na obwodnicy północnej do estakady nad rondem na ul. Wrocławskiej. Za nią, w kierunku węzła na ul. Niemodlińskiej, trasa ulegnie zwężeniu do drogi jednojezdniowej. Po przejechaniu pod wiaduktem w ciągu ul. 10. Sudeckiej Dywizji Zmechanizowanej jezdnia będzie poszerzona, ale po to, aby przenieść ruch na drugą nitkę.
- Takie było założenie od samego początku. Gdyby trasa była w pełni dwujezdniowa, to koszt inwestycji byłby znacznie wyższy – zaznacza Ireneusz Kłysz, inżynier kontraktu nadzorujący przebieg prac.
– Co nie oznacza, że droga nie będzie mogła być rozbudowana w przyszłości. Większość prac gruntowych pod powstanie dodatkowych pasów ruchu od okolic ronda na ul. Wrocławskiej aż do węzła na ul. Niemodlińskiej będzie wykonana w ramach tej inwestycji. Wiadukt na ul. 10. Sudeckiej Dywizji Zmechanizowanej jest przystosowany do tego, aby biegła pod nim dwupasmowa droga - podkreśla.
Przygotowania do kolejnego odcinka obwodnicy piastowskiej Opola
Termin ukończenia obwodnicy piastowskiej Opola to połowa grudnia 2019 roku. Na razie wszystkie prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, jednakże nie można wykluczyć, że pogoda popsuje szyki drogowcom.
Koszt budowy obwodnicy to 119 mln zł, z czego około 100 mln zł pochodzi z dotacji unijnej.
Przypomnijmy, że na początku września miasto otrzymało od wojewody zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla kolejnego odcinka obwodnicy, który biec będzie od węzła na ul. Niemodlińskiej aż do ronda, które ma powstać na ul. Krapkowickiej. Prace nad dokumentacją mają być zakończone w tym roku. Miasto poszukuje pieniędzy na powstanie liczącej 3,6 km trasy.