Fragment kolejowego mostu nadodrzańskiego stanął na... stacji w Opolu

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Pomnik techniki na stacji w Opolu. To fragment historycznego mostu kolejowego znad Odry.
Pomnik techniki na stacji w Opolu. To fragment historycznego mostu kolejowego znad Odry. Sławomir Draguła
Na stacji kolejowej w Opolu pomiędzy jej północną a południową częścią (od strony starego magazynu), na specjalnym betonowym cokole, zamontowano fragment kolejowego mostu, po którym przez prawie 100 lat pociągi przejeżdżały przez Odrę.

Pomnik techniki na stacji w Opolu

Ściślej mówiąc pomnikiem techniki jest przegub Gerbera, jeden z sześciu, które tworzyły rozebraną niedawno konstrukcję mostu z 1928 roku, którym pociągi jeździły pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim.

Jego twórcą jest Heinrich Gerber, niemiecki inżynier i konstruktor budowlany, który w 1866 roku wynalazł właśnie tzw. przegubową belkę ciągłą stosowaną przy budowie stalowych mostów. Obok pomnika zamontowana została tablica ze zdjęciami starych mostów przez Odrę w Opolu oraz informacjami o nich. Możemy się z niej m.in. dowiedzieć, że pierwsza przeprawa kolejowa została oddana do użytku w 1844 roku.

Mosty przez Odrę w Opolu. Historia

- Była to konstrukcja belkowa, dwunastoprzęsłowa. W 1866 roku przeprowadzono prace związane ze wzmocnieniem przeprawy, a w latach 1897 - 1898 przebudowano ją. M.in. wymieniono trzybelkowe przęsła nurtowe na kratownicę, usunięto z wody cześć filarów, dzięki czemu poprawiła się żeglowność rzeki w tym miejscu.

Widok mostu kolejowego przez Odrę w Opolu po przebudowie w latach 1897 - 1898.
Widok mostu kolejowego przez Odrę w Opolu po przebudowie w latach 1897 - 1898. Źródło: Die Bautechnik.

W latach 1927-1928 zbudowano nowy most (nitowany, kratownicowy, czteroprzęsłowy), na którym ułożone zostały dwa tory. Co ciekawe wyposażony był on w ruchomy pomost rewizyjny, umożliwiający wykonywanie przeglądów spodu konstrukcji. Most był jeden z najbardziej charakterystycznych obiektów komunikacyjnych Opola, bohaterem wielu pocztówek i zdjęć, zagrał też w filmie kryminalnym pt. „Wściekły" z 1979 roku w reżyserii Romana Załuskiego z główną rolą Bronisława Cieślaka, który wcielił się w rolę Bogdana Zawady, milicjanta pracującego nad sprawą seryjnego zabójcy.

Most kolejowy w Opolu. Kadr z filmu "Wściekły" z 1973 roku.
Most kolejowy w Opolu. Kadr z filmu "Wściekły" z 1973 roku. Kadr z filmu "Wściekły" z 1973 roku

Konstrukcja przetrwała do 2023 roku. Została rozebrana, bo nie była już w najlepszym stanie technicznym. W jej miejscu powstały dwa nowe trzyprzęsłowe mosty kolejowe. Na każdym z nich jest jeden tor.

Zamiast jednej przeprawy są teraz dwie

Rozbiórka starego mostu i budowa w tym miejscu dwóch nowych, była częścią większej inwestycji, którą był remont torów i całej infrastruktury kolejowej pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim. W ramach przebudowy opolskiego węzła kolejowego powstały też nowe mosty nad Młynówką, Suchodołem i Kanałem Ulgi oraz wiadukty nad ul. Prószkowską, Powstańców Śląskich i Krapkowicką.

Rok 2003. Budowa nowego mostu kolejowego przez Odrę w Opolu.
Rok 2003. Budowa nowego mostu kolejowego przez Odrę w Opolu. Robert Lodziński
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze atrakcje Krakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska