Najnowsza i najbezpieczniejsza

Michał Wandrasz
Renault laguna II jest pierwszym w historii autem, który w testach zderzeniowych zdobył pięciogwiazdkową ocenę.

European New Car Assessment Program (Euro NCAP) jest niezależnym konsorcjum skupiającym szereg organizacji rządowych i stowarzyszenia konsumenckie. Celem Euro NCAP jest systematyczne testowanie zachowań pojazdów w testach zderzeniowych i ich klasyfikacja pod względem bezpieczeństwa. Uzyskane wyniki oznaczane liczbą gwiazdek wahały się dotąd w granicach od 1 do 4 gwiazdek. Laguna stała się pierwszym pojazdem, który przekroczył te granice i przesunął skalę oceny z czterech do pięciu gwiazdek.
Gwiazdki przyznawane są na podstawie oceny obrażeń osób (zastępowanych oczywiście przez manekiny) siedzących z przodu podczas zderzenia czołowego z prędkością 64 km/godz., podczas zderzenia bocznego z odkształcalną przeszkodą przy prędkości 50 km/godz. oraz podczas zderzenia bocznego ze słupem przy prędkości 29 km/godz.
W zderzeniu czołowym laguna II uzyskała 15,1 punktu na 16 możliwych, w zderzeniu bocznym z odkształcalną przeszkodą 16 punktów na 16 możliwych, a w zderzeniu ze słupem 2 punkty na 2 możliwe.
Tak dobre wyniki laguna osiągnęła dzięki swej konstrukcji zawierającej 70 kilogramów stali o bardzo wysokiej sprężystości, umożliwiającej osiągnięcie 2,5 raza większej sztywności w stosunku do tradycyjnych gatunków stali. Podzespoły takie jak silnik, skrzynia biegów, akumulator, wspomaganie układu hamulcowego, obudowa filtra powietrza oraz szereg innych elementów osprzętu zaprojektowano i rozmieszczono w taki sposób, aby nie przeszkadzały w kontrolowanym odkształcaniu konstrukcji samochodu.
Przy zderzeniach bocznych ważną rolę odgrywa wzmocniony środkowy słupek, którego konstrukcja składa się teraz z trzech warstw blachy o łącznej grubości 4,3 mm. Tak uzyskana sztywność, dodatkowo zwiększona poprzecznym wzmocnieniem w dachu i podłogi, umożliwia lepsze rozproszenie energii i ograniczenie wgniatania do wnętrza kabiny. W elementy amortyzujące wyposażono również drzwi, co zapewnia lepszą ochronę strefy miednicy kierowcy i pasażerów.
Wszystkie wersje laguny II są fabrycznie wyposażane w boczne poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową, montowane w oparciach przednich siedzeń, oraz kurtynowe poduszki obejmujące strefę przednich i tylnych siedzeń chroniące głowę, a montowane w listwach naddrzwiowych. Łącznie w lagunie II proponowanych jest nie mniej niż 8 airbagów.
Sukces nowej laguny nie jest pierwszym osiągniętym w ostatnich latach przez samochody Renault. Od 1998 roku megane, zdobywając cztery gwiazdki w testach Euro NCAP, jest najbezpieczniejszym autem w swej klasie, podobnie jak espace, który czterema gwiazdkami może pochwalić się od 1999 roku. Clio zdobył cztery gwiazdki w ubiegłym roku, a scenic w testach tegorocznych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska