Nowa kładka pieszo-rowerowa nad Kanałem Ulgi w Opolu. Miasto dołoży do niej 10 mln zł

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Kładka pieszo-rowerowa nad Kanałem Ulgi - wizualizacja Materiały UM Opole
Sześć firm zgłosiło się do przetargu na budowę kładki pieszo-rowerowej nad Kanałem Ulgi w Opolu. Najtańsza oferta jest jednak wyższa o blisko 10 mln zł od kwoty, jaką zaplanowano w budżecie. Ratusz chce, by radni w kwietniu zatwierdzili dołożenie do inwestycji brakującej kwoty.

Kładka pieszo-rowerowa nad Kanałem Ulgi ma się pojawić na wysokości parkingu na Wyspie Bolko. Konstrukcja mająca 260 metrów długości i siedem metrów szerokości ma być pełni oświetlona.

Sam pomysł nie jest nowy. Ogłoszono go kilka lat temu. Plan zakładał, że inwestycja będzie zrealizowana do czerwca 2019 roku. Wiele wskazuje na to, w okolicy tego terminu roboty budowlane będą dopiero startować.

W dwóch dotychczasowych przetargach problemem okazywała się zbyt duża różnica pomiędzy tym, co założono w budżecie, a wysokością ofert. Miasto miało na ten cel około 13,5 mln zł, podczas gdy oferty opiewały na od 26 do 37 mln zł.

Trzecie poszukiwania wykonawcy kładki pieszorowerowej nad Kanałem Ulgi rozpoczęły się w połowie lutego. Pod koniec marca nastąpiło otwarcie ofert. Zgłosiło się sześć firm. Najtańszą propozycję przedstawił Mostostal Kielce - blisko 24 mln zł.

Ofertę o pół miliona złotych wyższą przedstawiła firma Eurovia Polska z Kobierzyc. Na blisko 29,5 mln zł swoje prace wyceniła firma Domax z Boronowa, a na prawie 30 mln zł Himmel & Papesch Opole. Blisko 32 mln zł warta jest oferta firmy Banimex z Będzina, zaś propozycję najdroższą - wynoszącą ponad 45,5 mln zł - przedstawiło konsorcjum firm Dromosttor z Lwówka Śląskiego i PBW Inżynieria z Wrocławia.

Czytaj także

W kasie miasta na budowę kładki przewidziano 14 mln zł. I tym razem władze miasta nie zdecydowały się na unieważnienie przetargu, tylko na dołożenie brakujących 10 mln zł, by dorównać do wysokości najtańszej oferty. Kwota ta ma być wpisana do Wieloletniej Prognozy Finansowej Opola na 2020 rok. Inicjatywa będzie przedstawiona radnym do zatwierdzenia na sesji w kwietniu.

Potem możliwe będzie podpisanie umowy. Termin realizacji budowy kładki pieszo-rowerowej nad Kanałem Ulgi to koniec września 2020 roku.

Przypomnijmy, że zadanie to jest współfinansowane z dotacji Unii Europejskiej i jest ujęte w jednym projekcie ze zrealizowaną już budową centrum przesiadkowego przy stacji Opole Grotowice oraz z planowanym centrum przesiadkowym przy stacji Opole Zachodnie. Ta druga inwestycja jest problematyczna o tyle, że Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił jej decyzję środowiskową oraz umorzył całe postępowanie środowiskowe.

Katarzyna Oborska-Marciniak, rzecznik ratusza, przekonuje, że starania o nową decyzję nie stoją na przeszkodzie w budowie kładki nad Kanałem Ulgi.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Estefan

Poza tym, jeszcze nie widziałem żeby w Opolu jakikolwiek remont dróg poprawił przepustowość i zmniejszył korki - patrz tak mocno wyczekiwana Niemodlińska, po remoncie zmieniło się jedynie to, że stoję w korku na świeżym asfalcie zamiast na starym, natomiast inwestycja taka jak ta otwiera nowe możliwości dla alternatywnego transportu jakim są rowery na które miasto powinno mocno stawiać jeśli mamy myśleć o zmniejszeniu korków i ograniczeniu ruchu pojazdów w centrum.

E
Estefan

Zdecydowanie jestem za budową tej przeprawy. Zgadzam się, że mogłaby być wykonana mniejszym kosztem z zachowaniem swojej funkcjonalności natomiast bardzo dobrze, że będą ja budować. Pozwoli to na skomunikowanie tej części Opola a także politechniki z centrum i wyspą Bolko. Cały ruch rowerowy z tych okolic przeniesie się z dala od głównych ulic i ruchu samochodowego. Pozwoli to również na szybki i bezkolizyjny dojazd do basenu przy PO i usprawni komunikację tej części miasta (swoją drogą mocno rozbudowującej się) z centrum i wyspą Bolko i parku 800 lecia. Obecnie dojazd na Bolko jest skracany niebezpiecznie przez most kolejowy lub należy dokładać ok. 1,5 km w każdą stronę aby dostać się do mostu prowadzącego z dzielnicy wójtowa wieś - może na rowerze to nie jest taki problem ale jak ktoś idzie np. z wózkiem z dzieckiem po wałach to zanim dotrze na Bolko to już musi wracać, teraz to się zmieni. Nie słuchać maruderów i działać, macie poparcie wielu mieszkańców a wszystkich nigdy się nie zadowoli.

O
Opool

Komu jest potrzebna ta kładka? Chyba tylko ratuszowi, dla rozgłosu...
Kto miałby nią chodzić ? Mieszkańcy Szczepanowic mogą dojechać mostem na Bolko, a rowerzyści spokojnie dojadą tak jak teraz, wałami .
A gdzie plany mostów dojazdowych do centrum miasta ? To jak widać jest nieważne. Minęły czasy "hamulcowego" ale na ratuszu nic się nie zmieniło. Panie prezydencie niech Pan buduje mosty przez Odrę, ale nie akurat ten !!!

G
Gość

Weźcie się w końcu za porządne remonty kapitalne dróg i chodników w tzw. mieście wojewódzkim. Część to wygląda jak po wojnie trzydziestoletniej.

N
Nowy

Komu ma służyć ta kładka pieszo rowerowa. Jestem mieszkańcem Szczepanowic. Jeżdżę do centrum rowerem. Będę miał trochę bliżej, ale za 24 000 000 zł można by zrobić bardziej potrzebne inwestycje.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3