Żądają obwodnic i remontu torów

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Fot. Mariusz Kapala
Radni województwa opolskiego będą apelować do rządu, by jak najszybciej znalazły się pieniądze na ważne drogi i remont linii kolejowej.

- Czas rozpocząć te inwestycje, bo nie tylko czekają na nie mieszkańcy, ale pomogą one również w rozwoju gospodarczym regionu - mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego.

Chodzi m.in. o obwodnice Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla czy Myśliny oraz remont linii kolejowej Opole - Kędzierzyn-Koźle. Radni sejmiku przygotowują w tej sprawie petycję do rządu. Jak wynika z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która ma realizować obwodnice, wszystkie inwestycje wpisane są do Krajowego Programu Budowy Dróg.

- Uzupełniamy dokumentację i czekamy na pieniądze - mówi Michał Wandrasz z opolskiego oddziału GDDKiA.

Obejścia Niemodlina i Kędzierzyna-Koźla przewidziane są do realizacji na lata 2017 - 2021.

Projekt tej pierwszej musi zostać jednak zoptymalizowany. Chodzi o to, by była tańsza w budowie. Pierwotna dokumentacja zakładała, że droga będzie z czterema pasami ruchu, dwoma w każdą stronę. Szacunkowy jej koszt to 450 mln zł.

Teraz część z niej ma zostać czteropasmowa, ale na części ma być po jednym pasie w każdą stronę, plus pas do wyprzedzania. W lipcu GDDKiA podpisała umowę z firmą, która ma przygotować sprawy związane z uaktualnieniem koncepcji.

Większy problem jest z Kędzierzynem-Koźlem. Biuro, które przygotowywało projekt drogi zbankrutowało. Sprawa jest w sądzie. W lipcu podpisano umowę z nową firmą.
Z kolei obwodnica Myśliny przewidziana jest do budowy na lata 2017 - 2018. Niestety w tym przypadku ważność straciło część zezwoleń potrzebnych do rozpoczęcia budowy.

- Na początku października podpiszemy umowę z firmą, która się tym zajmie - zapewnia Michał Wandrasz.

Zarząd województwa chce też lobbować za jak najszybszym remontem linii kolejowej E 30 Opole - Kędzierzyn-Koźle. To najważniejszy szlak kolejowy w regionie, a jest on w fatalnym stanie technicznym.

- Postulujemy jego jak najszybszy remont, a słyszymy, że strategiczna dla nas inwestycja spadła na listę rezerwową - mówi Szymon Ogłaza.

Koszt remontu torów to ponad 600 mln zł. - W ubiegłym miesiącu zakończyliśmy opracowanie studium wykonalności dla przyszłych prac, teraz szykujemy materiały niezbędne do ogłoszenia przetargu na realizację projektu i wykonanie robót - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe. - Prace te przewidujemy zrealizować do 2022 roku. Pieniądze mają pochodzić z Unii Europejskiej (z programu finansowego CEF Łącząc Europę).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska