- Czas rozpocząć te inwestycje, bo nie tylko czekają na nie mieszkańcy, ale pomogą one również w rozwoju gospodarczym regionu - mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego.
Chodzi m.in. o obwodnice Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla czy Myśliny oraz remont linii kolejowej Opole - Kędzierzyn-Koźle. Radni sejmiku przygotowują w tej sprawie petycję do rządu. Jak wynika z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która ma realizować obwodnice, wszystkie inwestycje wpisane są do Krajowego Programu Budowy Dróg.
- Uzupełniamy dokumentację i czekamy na pieniądze - mówi Michał Wandrasz z opolskiego oddziału GDDKiA.
Obejścia Niemodlina i Kędzierzyna-Koźla przewidziane są do realizacji na lata 2017 - 2021.
Projekt tej pierwszej musi zostać jednak zoptymalizowany. Chodzi o to, by była tańsza w budowie. Pierwotna dokumentacja zakładała, że droga będzie z czterema pasami ruchu, dwoma w każdą stronę. Szacunkowy jej koszt to 450 mln zł.
Teraz część z niej ma zostać czteropasmowa, ale na części ma być po jednym pasie w każdą stronę, plus pas do wyprzedzania. W lipcu GDDKiA podpisała umowę z firmą, która ma przygotować sprawy związane z uaktualnieniem koncepcji.
Większy problem jest z Kędzierzynem-Koźlem. Biuro, które przygotowywało projekt drogi zbankrutowało. Sprawa jest w sądzie. W lipcu podpisano umowę z nową firmą.
Z kolei obwodnica Myśliny przewidziana jest do budowy na lata 2017 - 2018. Niestety w tym przypadku ważność straciło część zezwoleń potrzebnych do rozpoczęcia budowy.
- Na początku października podpiszemy umowę z firmą, która się tym zajmie - zapewnia Michał Wandrasz.
Zarząd województwa chce też lobbować za jak najszybszym remontem linii kolejowej E 30 Opole - Kędzierzyn-Koźle. To najważniejszy szlak kolejowy w regionie, a jest on w fatalnym stanie technicznym.
- Postulujemy jego jak najszybszy remont, a słyszymy, że strategiczna dla nas inwestycja spadła na listę rezerwową - mówi Szymon Ogłaza.
Koszt remontu torów to ponad 600 mln zł. - W ubiegłym miesiącu zakończyliśmy opracowanie studium wykonalności dla przyszłych prac, teraz szykujemy materiały niezbędne do ogłoszenia przetargu na realizację projektu i wykonanie robót - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe. - Prace te przewidujemy zrealizować do 2022 roku. Pieniądze mają pochodzić z Unii Europejskiej (z programu finansowego CEF Łącząc Europę).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?