Budowa centrum przesiadkowego Opole Wschodnie rozpoczęła się na początku 2019 roku. Wtedy oprócz wycinki drzew robotnicy zabrali się za przekładanie szeregu instalacji kolidujących z inwestycją.
Prace te przebiegały jednak znacznie dłużej od założeń. Pracownicy wykonawcy – firmy Banimex – natrafiali w ziemi na instalacje, których nie było w planach. Nie bez wpływu na tę kwestię pozostawały też prace prowadzone na zlecenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe na terenie stacji Opole Wschodnie.
Z powodu konieczności zrealizowania prac, które nie były przewidziane wcześniej w umowie, wykonawca oczekiwał od miasta zwiększenia nakładów na inwestycję – pierwotna umowa opiewała na 137 mln zł – oraz przesunięcia terminu realizacji. Ratusz dołożył do inwestycji 3 mln zł, ale kwestia ustalenia nowego terminu była przedmiotem długich rozmów.
Jak udało nam się ustalić, te mają się już ku końcowi. Nowym terminem ukończenia prac ma być czerwiec 2021 roku.
Adam Leszczyński, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg, przyznaje, że podpisanie aneksu planowane jest na przełom maja i czerwca. - Nastąpi po przesunięciu środków na ten cel w planie budżetu na przyszły rok - zapowiada.
Centrum przesiadkowe Opole Wschodnie. Kiedy betonowanie wiaduktu?
Niezależnie od tego, prace na miejscu postępują. Obecnie trwa układanie szalunków pod nowy wiadukt. Obecnie są już one nad samą ul. Oleską.
- W tym tygodniu szalunki powinny być zakończone. Następnie rozpocznie się układanie zbrojenia konstrukcji nośnej wiaduktu. To potrwa około miesiąca. Betonowanie rozpocznie się pod koniec czerwca lub na początku lipca - mówi Ireneusz Kłysz, inżynier kontraktu budowy centrum przesiadkowego Opole Wschodnie.
Z powodu tych prac piesi mogą się poruszać wyłącznie chodnikiem od strony wejścia na stację kolejową. Od tygodnia na wysokości skrzyżowania ul. Oleskiej z Kusocińskiego wyznaczone jest tymczasowe przejście dla pieszych.
Oprócz tego cały czas trwają prace na najeździe i zjeździe estakady. - Gotowe są już konstrukcje żelbetowe dla przejść pieszo-rowerowego w nasypach najazdu i zjazdu. W ich przypadku pozostaje już tylko kwestia robót wykończeniowych. Są one poniżej obecnego poziomu jezdni ulic Bohaterów Monte Cassino i Batalionów Chłopskich, ponieważ docelowo całe skrzyżowanie będzie obniżone. Wymusza to realizacja drugiego tunelu w nasypie kolejowym, na wysokości wylotu z ul. Katowickiej. Bez tego nie zmieścilibyśmy się pod torami - wskazuje Ireneusz Kłysz.
W tym miejscu gotowa jest już konstrukcja z rur ułożonych pod peronem stacji Opole Wschodnie. - Gdy zwiąże płyta startowa wykonana od strony ul. Rataja, rozpocznie się realizacja konstrukcji tunelu, który potem będzie wciskany w nasyp kolejowy. Będziemy to robić za pomocą siłowników, po kilka centymetrów, z przerwami na wybieranie urobku - opisuje inżynier kontraktu.
Centrum przesiadkowe Opole Wschodnie. Co jeszcze w realizacji?
Na terenie budowy centrum przesiadkowego Opole Wschodnie wykonano już ekrany akustyczne biegnące wzdłuż ul. Bohaterów Monte Cassino. Te wzdłuż przy budynkach Uniwersytetu Opolskiego oraz ul. Batalionów Chłopskich nadal czekają na wypełnienie. Niemalże gotowy jest parking na wysokości stadionu piłkarskiego. Wykonano też część chodników i baz pod ścieżki rowerowe.
Istotnym elementem inwestycji jest też budowa tunelu pod ulicą Oleską. Jak udało nam się ustalić, wkrótce rozpoczną się przygotowania do wykonania jego wykonania, co będzie się wiązało z dodatkowymi utrudnieniami w ruchu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?