Kluczbork dostał ponad 9 milionów zł na dokończenie...

    Kluczbork dostał ponad 9 milionów zł na dokończenie obwodnicy

    Zdjęcie autora materiału
    Mirosław Dragon

    Nowa Trybuna Opolska

    W poniedziałek burmistrz Jarosław Kielar, marszałek Andrzej Buła i wicemarszałek Stanisław Rakoczy podpisali umowę na dofinansowanie inwestycji. Ostatni, piąty etap budowy obwodnicy Kluczborka zostanie zrealizowany w latach 2018-20.
    Podpisanie umowy na dotację na dokończenie obwodnicy Kluczborka, od lewej: wicemarszałek Stanisław Rakoczy, marszałek Andrzej Buła i burmistrz Jarosław
    1/10
    przejdź do galerii

    Podpisanie umowy na dotację na dokończenie obwodnicy Kluczborka, od lewej: wicemarszałek Stanisław Rakoczy, marszałek Andrzej Buła i burmistrz Jarosław Kielar. ©Mirosław Dragon

    Ciekawostką jest, że wszyscy trzej: marszałek Buła, wicemarszałek Rakoczy i burmistrz Kielar będą budowaną obwodnicą kluczborską codziennie korzystać, ponieważ wszyscy trzej mieszkają w Kluczborku.

    - Pamiętam, jak 10 lat temu, kiedy byłem posłem, rozpoczęliśmy razem z burmistrzem Kielarem walkę o tę obwodnicę, do której wtedy chyba tylko my dwaj byliśmy przekonani - mówi Andrzej Buła. - Z tej obwodnicy skorzystają nie tylko mieszkańcy Kluczborka. To będzie najkrótsza droga z Opola do Warszawy, połączy autostradę A4 z drogą ekspresową S8.

    - Ja byłem starostą kluczborskim, kiedy rozpoczęto budowę tej obwodnicy - mówi Stanisław Rakoczy. - Podoba mi się gospodarne podejście do tej inwestycji. Obwodnica budowana jest na starym nasypie kolejowym, co znacznie obniża jej koszty.

    - Dla mnie osobiście oznaczać to będzie koniec stania przed zamkniętym przejazdem kolejowym! - dodaje Stanisław Rakoczy.

    Ostatni niespełna 1,5-kilometrowy etap budowanej obwodnicy kosztować będzie 18,5 mln zł. Z tego 9,25 mln to dotacja z Unii Europejskiej.

    - Koszt budowy całej niespełna 9-kilometrowej obwodnicy zamknie się w kwocie 51-54 mln zł. Nie ma chyba drugiego miasta powiatowego w Polsce, które samo i tak tanio zbudowało obwodnicę.

    Zobacz galerię

    - Oczywiście, ktoś może powiedzieć, że to mała, jednopasmowa obwodnica, ale dzięki temu zbudowaliśmy ją tak tanio - dodaje burmistrz Kluczborka.

    Nowa obwodnica Kluczborka biegnie po trasie starych linii kolejowych Kuniów –Smardy i Ligota Dolna –Gortatów. Łączna długość obwodnicy wynosić będzie 8,4 km.

    Głównym celem budowy trasy było zapewnienie dojazdu do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Kluczborku oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta.

    Jak powstawała obwodnica Kluczborka:

    I etap - od ul. Fabrycznej w Kluczborku do ul. Wołczyńskiej w Ligocie Dolnej
    Oddany do użytku: 2008 r.
    Długość odcinka: 1 km
    Koszt budowy: 3.050.708,34 zł (w całości z budżetu gminy)

    II etap - od DK45 w Kuniowie do ronda na ul. Fabrycznej oraz przebudowa skrzyżowania z drogą krajową nr 45
    Oddany do użytku: 2011 r.
    Długość odcinka: 4 km
    Koszt budowy: 13.406.183 zł, w tym 6.313.416,38 zł dotacji z Unii Europejskiej

    III etap – rondo na ul. Byczyńskiej w Kluczborku (rondo stanowi włączenie obwodnicy do drogi krajowej nr 42)
    Oddany do użytku: 2013 r.
    Koszt budowy: 3.966.979,00 zł (w całości z budżetu gminy)

    IV etap – od ronda na ul. Wołczyńskiej w Ligocie Dolnej do ronda na drodze powiatowej w Smardach Dolnych:
    1. część - budowa ronda w Ligocie Dolnej, który powstał w miejsce rozebranego wiaduktu kolejowego
    Oddany do użytku: 2014 r.
    Koszt budowy: 5.259.744,07 zł, z czego 2.500.000 zł stanowiło dofinansowanie z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

    2. część - od ronda na ul. Wołczyńskiej do ronda na drodze powiatowej w Smardach Dolnych
    Oddany do użytku: 2017 r.
    Długość odcinka: 2 km
    Koszt budowy: 6.762.962,85 zł, w tym 3.000.000 zł dotacji z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016 –2019

    Planowany ostatni, V etap budowy obwodnicy Kluczborka - od ronda w Smardach Dolnych do ronda na ul. Byczyńskiej w Kluczborku
    Planowany termin oddania do użytku: 2020 r.
    Długość odcinka: 1,4 km
    Szacowany koszt budowy: 18.503.130 zł, z czego 9.251.565 zł dotacji z Unii Europejskiej

    Zakres prac przy ostatnim etapie obwodnicy:
    • budowa jezdni o szerokości 6,5 m i obustronnymi poboczami gruntowymi szerokości 2x1,50m,
    • budowę włączeń do ronda na skrzyżowaniu z DK 42 przy ul. Byczyńskiej w Kluczborku,
    • budowa wiaduktu drogowego nad torami PKP,
    • budowa i przebudowa przepustów drogowych,
    • budowa dróg gospodarczych,
    • budowa zjazdów na pola,
    • budowa kanalizacji deszczowej,
    • budowa chodników i ciągu pieszo-rowerowego,
    • budowa oświetlenia,
    • przełożenie i zabezpieczenie istniejących sieci energetycznych,
    • budowa kanału technologicznego,
    • budowę rowów drogowych,
    • wycinka kolidujących drzew.

    Czytaj treści premium w Nowej Trybunie Opolskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Forum tylko dla zalogowanych.

    Załóż konto / Zaloguj się

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY