Kluczbork dostał ponad 9 milionów zł na dokończenie obwodnicy

Mirosław DragonZaktualizowano 
W poniedziałek burmistrz Jarosław Kielar, marszałek Andrzej Buła i wicemarszałek Stanisław Rakoczy podpisali umowę na dofinansowanie inwestycji. Ostatni, piąty etap budowy obwodnicy Kluczborka zostanie zrealizowany w latach 2018-20.

Ciekawostką jest, że wszyscy trzej: marszałek Buła, wicemarszałek Rakoczy i burmistrz Kielar będą budowaną obwodnicą kluczborską codziennie korzystać, ponieważ wszyscy trzej mieszkają w Kluczborku.

- Pamiętam, jak 10 lat temu, kiedy byłem posłem, rozpoczęliśmy razem z burmistrzem Kielarem walkę o tę obwodnicę, do której wtedy chyba tylko my dwaj byliśmy przekonani - mówi Andrzej Buła. - Z tej obwodnicy skorzystają nie tylko mieszkańcy Kluczborka. To będzie najkrótsza droga z Opola do Warszawy, połączy autostradę A4 z drogą ekspresową S8.

- Ja byłem starostą kluczborskim, kiedy rozpoczęto budowę tej obwodnicy - mówi Stanisław Rakoczy. - Podoba mi się gospodarne podejście do tej inwestycji. Obwodnica budowana jest na starym nasypie kolejowym, co znacznie obniża jej koszty.

- Dla mnie osobiście oznaczać to będzie koniec stania przed zamkniętym przejazdem kolejowym! - dodaje Stanisław Rakoczy.

Ostatni niespełna 1,5-kilometrowy etap budowanej obwodnicy kosztować będzie 18,5 mln zł. Z tego 9,25 mln to dotacja z Unii Europejskiej.

- Koszt budowy całej niespełna 9-kilometrowej obwodnicy zamknie się w kwocie 51-54 mln zł. Nie ma chyba drugiego miasta powiatowego w Polsce, które samo i tak tanio zbudowało obwodnicę.

- Oczywiście, ktoś może powiedzieć, że to mała, jednopasmowa obwodnica, ale dzięki temu zbudowaliśmy ją tak tanio - dodaje burmistrz Kluczborka.

Nowa obwodnica Kluczborka biegnie po trasie starych linii kolejowych Kuniów –Smardy i Ligota Dolna –Gortatów. Łączna długość obwodnicy wynosić będzie 8,4 km.

Głównym celem budowy trasy było zapewnienie dojazdu do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Kluczborku oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta.

Jak powstawała obwodnica Kluczborka:

I etap - od ul. Fabrycznej w Kluczborku do ul. Wołczyńskiej w Ligocie Dolnej
Oddany do użytku: 2008 r.
Długość odcinka: 1 km
Koszt budowy: 3.050.708,34 zł (w całości z budżetu gminy)

II etap - od DK45 w Kuniowie do ronda na ul. Fabrycznej oraz przebudowa skrzyżowania z drogą krajową nr 45
Oddany do użytku: 2011 r.
Długość odcinka: 4 km
Koszt budowy: 13.406.183 zł, w tym 6.313.416,38 zł dotacji z Unii Europejskiej

III etap – rondo na ul. Byczyńskiej w Kluczborku (rondo stanowi włączenie obwodnicy do drogi krajowej nr 42)
Oddany do użytku: 2013 r.
Koszt budowy: 3.966.979,00 zł (w całości z budżetu gminy)

IV etap – od ronda na ul. Wołczyńskiej w Ligocie Dolnej do ronda na drodze powiatowej w Smardach Dolnych:
1. część - budowa ronda w Ligocie Dolnej, który powstał w miejsce rozebranego wiaduktu kolejowego
Oddany do użytku: 2014 r.
Koszt budowy: 5.259.744,07 zł, z czego 2.500.000 zł stanowiło dofinansowanie z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

2. część - od ronda na ul. Wołczyńskiej do ronda na drodze powiatowej w Smardach Dolnych
Oddany do użytku: 2017 r.
Długość odcinka: 2 km
Koszt budowy: 6.762.962,85 zł, w tym 3.000.000 zł dotacji z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016 –2019

Planowany ostatni, V etap budowy obwodnicy Kluczborka - od ronda w Smardach Dolnych do ronda na ul. Byczyńskiej w Kluczborku
Planowany termin oddania do użytku: 2020 r.
Długość odcinka: 1,4 km
Szacowany koszt budowy: 18.503.130 zł, z czego 9.251.565 zł dotacji z Unii Europejskiej

Zakres prac przy ostatnim etapie obwodnicy:

  • budowa jezdni o szerokości 6,5 m i obustronnymi poboczami gruntowymi szerokości 2x1,50m,
  • budowę włączeń do ronda na skrzyżowaniu z DK 42 przy ul. Byczyńskiej w Kluczborku,
  • budowa wiaduktu drogowego nad torami PKP,
  • budowa i przebudowa przepustów drogowych,
  • budowa dróg gospodarczych,
  • budowa zjazdów na pola,
  • budowa kanalizacji deszczowej,
  • budowa chodników i ciągu pieszo-rowerowego,
  • budowa oświetlenia,
  • przełożenie i zabezpieczenie istniejących sieci energetycznych,
  • budowa kanału technologicznego,
  • budowę rowów drogowych,
  • wycinka kolidujących drzew.

Materiał oryginalny: Kluczbork dostał ponad 9 milionów zł na dokończenie obwodnicy - Nowa Trybuna Opolska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3