Rusza budowa obwodnicy Olesna, czyli drogi S11. Zobacz na mapie i wizualizacjach, jak będzie wyglądać trasa

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Do końca lutego potrwa wycinka lasów, później ruszą prace budowlane. Prawie 25-kilometrowa obwodnica Olesna ma być oddana do ruchu już w listopadzie 2022 roku.

Budowana obwodnica Olesna to fragment drogi ekspresowej S11. Będzie to droga dwujezdniowa na obu pasach ruchu o długości 24,8 kilometra.

Sama budowa kosztować będzie aż 667,6 miliona zł. Wszystkie koszty związane z budową oleskiej obwodnicy pochłoną jeszcze więcej, bo całkowita wartość inwestycji wyniesie 731 milionów zł.

Na razie na placu budowy do końca lutego potrwa drugi etap wycinki lasów (obwodnica północna biegnie głównie lasami). Pierwszy etap wycinki był rok temu, drugi prowadzony jest właśnie teraz. Łącznie wycięte zostaną 133 hektary lasu.

Budowa obwodnicy Olesna na skutek protestów i odwołań ma kilkanaście lat opóźnienia, ale w tym roku sama budowa w końcu ruszy! Oleśnianie od lat czekają na objazd miasta jak na zbawienie, ponieważ aktualnie droga krajowa nr 11 przebiega obok czterech szkół, przedszkola i domu kultury.

18 grudnia 2020 r. wojewoda opolski Adrian Czubak wydał decyzję zezwalającą na budowę obwodnicy Olesna. To decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji (tzw. ZRiD).

Po zakończeniu wycinki lasów ruszy budowa. Już w listopadzie 2022 roku droga ekspresowa S11 na odcinku obwodnicy Olesna ma zostać oddana do użytku!

W ramach budowy objazdy Olesna na S11 powstaną 24 mosty oraz 4 ronda, a także węzeł Olesno na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487.

W Oleśnie na obwodnicę będzie można wjechać tylko w jednym miejscu, właśnie na węźle Olesno. Zlokalizowany on będzie za 500-letnim kościołem świętej Anny, na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 487 i drogi powiatowej Olesno-Radłów.

- Wśród zaprojektowanych obiektów mostowych największe z nich to dwa wiadukty nad linią kolejową o długości całkowitej odpowiednio około 135-metrowej oraz 126-metrowej, zlokalizowane w pobliżu miejscowości Wydzieracz – informuje wojewoda opolski Adrian Czubak.

- Planowana obwodnica Olesna stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i docelowo połączy Pomorze Środkowe z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym – podkreśla Rafał Pydych, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu.

Początek obwodnicy Olesna będzie zlokalizowany na drodze krajowej nr 11 w pobliżu Kolonii Ciarka w ramach tymczasowego ronda. Koniec trasy będzie na granicy województwa opolskiego i śląskiego, za Ciasną, łącząc się ze starą drogą krajową nr 11 przez tymczasowy łącznik oraz rondo.

Obwodnica Olesna przebiegać będzie zatem od Kolonii Ciarka (na granicy powiatów oleskiego i kluczborskiego), ominie Stare Olesno, Wojciechów, Olesno, Świercze, Sowczyce, Łomnicę aż na granicę województw opolskiego i śląskiego.

Korytarz drogowy obwodnicy zostanie zbudowany m.in. w miejscu lasów: obok ośrodka wypoczynkowego Anpol w Starym Oleśnie, tuż obok stacji PKP Stare Olesno, obok śródleśnego uroczyska Siedem Źródeł i tuż za ostatnimi domami przy ul Gorzowskiej w Oleśnie.

Będzie wykop i ekrany akustyczne, ale nie będzie łącznika z DW 901

Korytarz S11 na węźle Olesno będzie przebiegał w wykopie pod drogą wojewódzką nr 487, co zmniejszy poziom hałasu. Do tego w pięciu miejscach staną ekrany akustyczne: w Kolonii Ciarka, Starym Oleśnie, w rejonie ul. Gorzowskiej w Oleśnie, w Świerczu oraz w Łomnicy.

Obwodnica Olesna nie przewiduje jednak budowy łącznika do drogi wojewódzkiej nr 901, dlatego ruch tranzytowy na Górny Śląsk nadal pojedzie przez Olesno.

Wykonawcą drogi S11 na tym odcinku będzie konsorcjum firm Mirbud oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia. Firma już kilka miesięcy temu utworzyła w związku z ogromna inwestycją swoją filię w Oleśnie. Mirbud otworzył swoje biuro w budynku dawnej spółdzielni Oleśnianka.

Obwodnica Olesna w ciągu drogi S11 będzie drugą pod względem wielkości inwestycją drogową na Opolszczyźnie po budowie autostrady A4. Nawet budowa obwodnicy Opola nie była tak kosztowna.

Mapa obwodnicy Olesna:

Zobacz na wizualizacji, jaki będzie przebieg obwodnicy Olesna

Skąd wzięły się protesty przeciwko obwodnicy południowej

Przez lata kwestia obwodnicy Olesno była przedmiotem protestów społecznych. Chodzi o to, że według początkowych planów miała przebiegać na południe od miasta, przeciwko czemu protestowali burmistrz Sylwester Lewicki i wspierające go komitety. Ze względu na brak zgody inwestycję wykreślono na wiele lat z planów.

Inwestycja w Oleśnie wróciła w 2017 r., kiedy rząd przyjął aktualizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Lista kluczowych projektów została uzupełniona o dopełnienie ciągów drogowych. To umożliwiło budowę pięciu obwodnicy na Opolszczyźnie:

  1. obwodnicy Niemodlina,
  2. obwodnicy Kędzierzyna-Koźla,
  3. obwodnicy Myśliny (jest już gotowa),
  4. obwodnicy Praszki
  5. obwodnicy Olesna.

Na ten cel rząd przeznaczył 1,5 miliarda zł.

Dzięki rządowemu programowi budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 mają powstać kolejne obwodnice, również na Opolszczyźnie:

  • obwodnica Brzegu,
  • obwodnica Sidziny,
  • obwodnica Prudnika
  • obwodnica Lędzin.

Harmonogram budowy obwodnic na Opolszczyźnie

Obwodnica Niemodlina

  • Wartość inwestycji - 299 mln zł
  • Przewidywany termin zakończenia inwestycji - listopad 2021
  • Długość odcinka - 11,5 km

Obwodnica Olesna w ciągu S11

  • Wartość inwestycji - 731 mln zł
  • Przewidywany termin zakończenia inwestycji - listopad 2022
  • Długość odcinka: 24,8 km

Obwodnica Praszki w ciągu DK 45

  • Wartość inwestycji – 209 mln zł
  • Przewidywany termin zakończenia inwestycji - listopad 2022
  • Długość odcinka: 12,8 km

Czytaj także

Obwodnica Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40

  • Wartość inwestycji – 272,4 mln zł
  • Przewidywany termin zakończenia inwestycji - październik 2022
  • Długość odcinka: 14,6 km

Obwodnica Myśliny w ciągu DK 46

  • Jest już gotowa, oddana do użytkowania listopad 2019
  • Wartość inwestycji – 51,3 mln zł

Czytaj także

Kolejne obwodnice planowane w ramach programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030

Obwodnica Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39

  • Wartość inwestycji – 360 mln zł
  • Zakończenie inwestycji - listopad 2026
  • Długość odcinka - 8,2 km

Obwodnica Prudnika w ciągu drogi krajowej nr 41

  • Zakończenie inwestycji - wrzesień 2028
  • Długość odcinka - 3,3 km

Obwodnica Sidziny w ciągu drogi krajowej nr 46

  • Zakończenie inwestycji - wrzesień 2028
  • Długość odcinka - 8 km

Obwodnica Lędzin w ciągu drogi krajowej nr 46

  • Zakończenie inwestycji - wrzesień 2029
  • Długość odcinka - 3 km

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie