Wybudowanie obwodnicy południowej Opola jest kluczowe dla rozwoju miasta, poprawy jakości życia mieszkańców oraz efektywności komunikacyjnej.
Pomimo znaczących kosztów, inwestycja ta przyniesie wiele korzyści w zakresie przepustowości, bezpieczeństwa drogowego, ochrony środowiska, rozwoju gospodarczego i komfortu mieszkańców. Z tego powodu budowa tej obwodnicy jest priorytetem dla wszystkich polityków związanych z Opolem.
Obwodnica południowa Opola połączy Szczepanowice i Grudzice
Urząd miasta już od kilku lat posiada dokumentację techniczną sześciokilometrowego odcinka obwodnicy południowej wraz z budową nowego mostu przez Odrę.
Obwodnica mająca po dwa pasy ruchu w obu kierunkach miałaby rozpoczynać się na ul. Krapkowickiej przed zjazdem na wyspę Bolko i kończyć się na rondzie im. Szczakiela przy ul. Strzeleckiej i włączyć się dalej w obwodnicę północną Opola.
– Trasą średnicową od ul. Prószkowskiej do Struga puścilibyśmy ruch lekki, osobowy i komunikację autobusową, co znakomicie odciąży centrum miasta i skróci kursy autobusów na Zaodrze, a ruch tirów odbywałby się właśnie przez obwodnicę południową – mówi prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski.
Marcin Ociepa: trzeba w końcu domknąć ring oplatający Opole
W połowie maja na Politechnice Opolskiej podczas konferencji programowej Marcin Ociepa zwrócił uwagę, że kluczowe projekty rozwojowe wymagają synergii rządu i samorządu, bo bez pieniędzy ze szczebla państwowego nawet dużym samorządom, takim jak Opole, trudno będzie je zrealizować.
- Budowa nowych obwodnic i dróg są warunkiem koniecznym do rozwoju regionu. Jeśli chcemy, aby pojawiali się w regionie nowi inwestorzy, ale przede wszystkim, aby ci już istniejący mogli rozwijać swoją działalność, to potrzebujemy rozwiniętej sieci dróg – tłumaczył wiceminister MON Marcin Ociepa.
Wśród nowych obwodnic, które mają zostać wybudowane na Opolszczyźnie, Ociepa wymienił także obwodnicę południową Opola.
- W ten sposób zamkniemy ring oplatający całe miasto – podkreślił wiceminister MON.
Opole wykluczone z rządowego Programu 100 Obwodnic
Urząd miasta tłumaczy, że nie ma pieniędzy na wybudowanie obwodnicy południowej, ponieważ byłaby to największa, a zarazem najdroższa inwestycja w historii istnienia Opola.
- Wiceminister Ociepa niepotrzebnie czekał siedem lat, aż do tegorocznych wyborów, by ogłosić, że jest gotów pomoc w budowie obwodnicy południowej. Rząd, którego jest członkiem, stworzył program 100 Obwodnic i Mostów Dla Regionów, w związku z tym, już dawno można było załatwić budowę tej inwestycje. Jednak rząd PiS wykluczył Opole z tych programów – wyjaśnia Adam Leszczyński, rzecznik opolskiego ratusza.
- Prezydent Opola proponuje zatem, żeby pan minister nie czekał na wybory i już teraz porozmawiał z kolegami z rządu i partii, bo dokumentacja tej inwestycji jest już gotowa. Obwodnica południowa ma być drogą krajową, dlatego wystarczy, że rząd przyzna miastu dofinansowanie, a my rozpoczniemy budowę obwodnicy – dodaje Leszczyński.
Wsparcia GDDKiA w budowę obwodnicy nie będzie
Zarządcą dróg krajowych jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, jednak GDKKiA nie może finansować inwestycji, które znajdują się na terenie miast na prawach powiatu. A taka sytuacja ma miejsce właśnie w przypadku projektu budowy obwodnicy południowej.
- W granicach miast na prawach powiatu prezydent miasta pełni funkcję zarządcy wszystkich dróg publicznych, tj. dróg krajowych (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych), wojewódzkich, powiatowych i gminnych. A w myśl ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego - w granicach miast na prawach powiatu zadania w zakresie finansowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami publicznymi, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, finansowane są z budżetów tych miast - tłumaczy Agata Andruszewska, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu.
Następnie dodaje, że GDDKiA jako zarządca dróg krajowych na terenie województwa opolskiego, realizuje szereg zadań, co do których zabezpieczone zostały środki na ich finansowanie, zlokalizowanych na odcinkach sąsiadujących z granicami miasta Opola – w tym:
- rozbudowę DK45 wraz z budową obwodnicy m. Zawada,
- rozbudowę DK46 na odc. Niemodlin - Dąbrowa – Opole,
- budowę obwodnicy Lędzin w ciągu DK46.
Nawet miliard złotych kosztować będzie budowa obwodnicy południowej
Przypomnijmy, że na przestrzeni lat miasto prezentowało bardzo odmienne koszty realizacji obwodnicy południowej. W spocie z jesieni 2015 roku promującym konsultacje społeczne w sprawie nowej przeprawy przez Odrę wskazywano, że wariant obwodnicy pochłonie około 700 mln zł (mieszkańcy wybrali wtedy, że wolą powstanie trasy średnicowej).
W wakacje 2018 roku prezydent Arkadiusz Wiśniewski mówił o tym, że droga ta będzie kosztować 200-250 mln zł, a potem wiceprezydent Małgorzata Stelnicka szacowała, że będzie wydatek rzędu co najmniej 300 mln zł. Gdy jesienią 2018 roku informowaliśmy o zleceniu opracowania dokumentacji obwodnicy pomiędzy ulicami Krapkowicką i Popiełuszki, przedstawiciele miasta wskazywali, że pozwoli ona określić faktyczne koszty realizacji.
Dziś mówi się, że koszt budowy obwodnicy południowej Opola mógłby przekroczyć nawet miliard złotych.
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?