Wkopano pierwszą łopatę na budowie obwodnicy Olesna. To będzie najdłuższa i najdroższa obwodnica w regionie! [wideo, zdjęcia]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Uroczyste wkopanie łopaty na placu budowy obwodnicy Olesna.
Uroczyste wkopanie łopaty na placu budowy obwodnicy Olesna. fot. Mirosław Dragon
Politycy wkopali dzisiaj uroczyście łopaty na placu budowy obwodnicy Olesna, ale budowa toczy się już od dłuższego czasu. Tym 25-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S11 mamy pojechać już na koniec listopada 2022 roku.

- Jest to druga co do wielkości wydatków w historii województwa opolskiego inwestycja drogowa. Największą była opolska nitka autostrady A4, drugą co do wielkości jest właśnie obwodnica Olesna - podkreśla wojewoda opolski Sławomir Kłosowski.

Wszystko dlatego, że ta 25-kilometrowa dwupasmowa trasa obwodnicą Olesna jest niejako przy okazji. Przede wszystkim jest to fragment drogi ekspresowej S11.

- Ta budowa to jest olbrzymie wyzwanie inżynierskie. To jest prawie 25 kilometrów drogi ekspresowej, 24 mosty, 4 ronda, 900 metrów ekranów akustycznych - wymienia Rafał Pydych, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu.

Największe będą dwa wiadukty nad linią kolejową relacji Tarnowskie Góry - Kluczbork, jeden będzie 135-metrowy, a drugi 126-metrowy.

Powstanie też węzeł Olesno na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 wraz z dwoma rondami. To właśnie w tym miejscu będzie jedyny wjazd na obwodnicę w Oleśnie, na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 487 i drogi powiatowej Olesno-Radłów.

Symboliczne wbicia pierwsze łopaty zorganizowano dzisiaj w Kolonii Ciarka, gdzie rozpoczynać się będzie obwodnica Olesna. Łopaty wbijali m.in. wiceminister infrastruktury Rafał Weber, wojewoda opolski Sławomir Kłosowski, opolskie posłanki Violetta Porowska i Katarzyna Czochara (PiS), dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA Rafał Pydych, burmistrz Olesna Sylwester Lewicki i wykonawca obwodnicy Jerzy Mirgod, prezes firmy Mirbud.

Politycy wkopali dzisiaj uroczyście łopaty na placu budowy obwodnicy Olesna, ale budowa toczy się już od dłuższego czasu. Trasę wytyczono w kompleksie leśnym, więc najpierw wycięto 133 hektarów lasu. Teraz wykonywane są prace ziemne. Z lotu ptaka widać już korytarz przyszłej drogi ekspresowej S11.

Początek obwodnicy Olesna zlokalizowana będzie na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu Kolonii Ciarka jako tymczasowe rondo łączącego istniejącą DK11 z S11. 25-kilometrowa obwodnica kończyć się będzie na granicy województw opolskiego i śląskiego, za Łomnicą.

Obwodnica Olesna będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Docelowo łączyć się będzie z sąsiednimi odcinkami S11.

- Pracujemy nad wyznaczeniem przebiegu pozostałych odcinków, ponieważ chcemy zbudować drogę ekspresową S11 na całym odcinku - zapowiada wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Dla planowanego odcinka S11 od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna trwa procedura uzyskania decyzji środowiskowej. Natomiast dla fragmentu S11 od końca obwodnicy Olesna w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór opracowywane są możliwe warianty przebiegu.

Cała droga ekspresowa S11 będzie mieć 550 kilometrów. Połączy województwo zachodniopomorskie z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.

Budowa obwodnicy Olesna w sumie kosztować będzie 731 milionów złotych.

Wykonawcą drogi S11 na tym odcinku będzie konsorcjum firm Mirbud oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia.

Obwodnica Olesna wyprowadzi ruch tranzytowy nie tylko z miasta, ale ominie także Ciarkę, Stare Olesno, Wojciechów, Olesno, Świercze, Sowczyce oraz Łomnicę. Korytarz drogowy obwodnicy zostanie zbudowany m.in. w miejscu lasów: obok ośrodka wypoczynkowego Anpol w Starym Oleśnie, tuż obok stacji PKP Stare Olesno, obok śródleśnego uroczyska Siedem Źródeł i tuż za ostatnimi domami przy ul Gorzowskiej w Oleśnie oraz zabytkowym drewnianym kościołem św. Anny.

Budowa obwodnicy Olesna.
Budowa obwodnicy Olesna. fot. Nadleśnictwo Olesno

Mapa obwodnicy Olesna:

Zobacz na wizualizacji, jaki będzie przebieg obwodnicy Olesna

Obwodnica Olesna to inwestycja, która przez lata była kością niezgody

Przez lata kwestia obwodnicy Olesno była przedmiotem protestów społecznych. Miała zostać już zbudowana w latach 2008-2010. Chodzi o to, że według początkowych planów miała przebiegać na południe od miasta, przeciwko czemu protestowali burmistrz Sylwester Lewicki i wspierające go komitety. Ze względu na brak zgody inwestycję wykreślono na wiele lat z planów.

Inwestycja w Oleśnie wróciła w 2017 r., kiedy rząd przyjął aktualizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Lista kluczowych projektów została uzupełniona o dopełnienie ciągów drogowych. To umożliwiło budowę pięciu obwodnicy na Opolszczyźnie:

  1. obwodnicy Niemodlina,
  2. obwodnicy Kędzierzyna-Koźla,
  3. obwodnicy Myśliny (jest już gotowa),
  4. obwodnicy Praszki
  5. obwodnicy Olesna.

Na ten cel rząd przeznaczył 1,5 miliarda zł.

Dzięki rządowemu programowi budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 mają powstać kolejne obwodnice, również na Opolszczyźnie:

  • obwodnica Brzegu,
  • obwodnica Sidziny,
  • obwodnica Prudnika
  • obwodnica Lędzin.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska