Most nie ma już połączeń z brzegiem
Przedwojenny most kolejowy przez Odrę w Opolu nie ma już przyczółków. Robotnicy rozebrali jego fragmenty z obu stron brzegów do stojących w rzece dwóch filarów.
Teraz zaczną demontaż konstrukcji nad taflą Odry. Wielu mieszkańców zadaje jednak pytanie, dlaczego historyczna przeprawa znika z krajobrazu miasta.
- Szkoda, że nie udało się go wyremontować - mówi Tomasz Pasierbiński z Opola, którego spotkaliśmy na nadodrzańskim bulwarze. - To jeden z symboli naszego miasta. Jest charakterystyczny, można go oglądać na wielu zdjęciach i pocztówkach.
Prawie 100 lat historii
To prawda most wrósł w krajobraz Opola. Konstrukcja, która przetrwała do teraz została zbudowana w latach 1927-1928. Wcześniejsza posiadała aż 11 filarów i powstała w 1844 roku, gdy budowano górnośląską linię kolejową.
PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzję o jego rozbiórce po otrzymaniu ekspertyzy, z której wynika, ze jest on w złej kondycji technicznej.
Część mostu ocalą przed zapomnieniem
Część mostu zostanie jednak ocalona przed zapomnieniem. Najbardziej charakterystyczny jego element zostanie wyeksponowany bowiem przy dworcu PKP Opole Główne. W przyszłości będzie można podziwiać go pomiędzy budynkiem stacyjnym a pocztą.
To część większej inwestycji
Rozbiórka starego i budowa nowego mostu przez Odrę jest częścią większej inwestycji, którą jest remont torów i całej infrastruktury kolejowej pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim.
W ramach prac powstały nowe mosty nad Odrą, Młynówką i Suchodołem i Kanałem Ulgi. Powstały też nowe wiadukty nad ul. Prószkowską i Powstańców Śląskich, budowany jest nowy wiadukt nad ul. Krapkowicką.
Zakończenie robót na opolskim węźle kolejowym planowane jest do końca 2023 roku.
Setki milionów zainwestowano w kolej
Wcześniej wyremontowano stację na dworcu Opole Główne, zbudowano peron 1a i gruntownie zmodernizowano linię kolejową na odcinku Opole do Kędzierzyn-Koźlę.
Była to największa i najważniejsza inwestycja prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w województwie opolskim.
Na trasie wymieniono tory i ich podbudowę, nowa jest sieć trakcyjna i urządzenia bezpieczeństwa ruchu, przebudowano mosty i wiadukty oraz przejazdy drogowo-kolejowe. PKP PLK zmodernizowała też 10 stacji i przystanków
Dzięki inwestycji czas przejazdu między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem skrócił się o ok. 20 minut.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” kosztował ponad 800 mln złotych, z czego dofinansowanie przez Unię Europejską wynosi 620 mln złotych netto.

Szymon Hołownia ma duże ego, większe ma tylko Lech Wałęsa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?