Opole. Rozpoczęto budowę nowego mostu kolejowego przez Odrę. Powstaje kolejny peron, remontowane są torowiska

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Budowa nowego mostu kolejowego nad Odrą w Opolu
Budowa nowego mostu kolejowego nad Odrą w Opolu Piotr Guzik
Przebudowa odcinka Opole Zachodnie – Opole Główne - Opole Groszowice wraz z budową nowego mostu nad Odrą zakończy się w 2023 roku.

Budowa przyczółków to pierwsze prace przy nowym moście kolejowym przez Odrę w Opolu. Przeprawa o długości 180 metrów będzie miała trzy metalowe kratownicowe przęsła i dwie żelbetowe podpory.

Obiekt umożliwi przejazd składów pasażerskich z prędkością do 160 km/h. Będą mogły kursować także ciężkie składy towarowe o nacisku do 221 kN na oś.

- Teren budowy został już zabezpieczony i przygotowany. Wykonano badania geotechniczne gruntu i wytyczono drogi technologiczne, ruszyły też pierwsze prace budowlane - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowy most powstaje w sąsiedztwie dotychczasowej, dwutorowej konstrukcji, a po zakończeniu prac poprowadzony zostanie na mim jeden tor.

- Na starym moście również będzie tylko jeden tor - mówi Mirosław Siemieniec.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim poza mostem nad Odrą obejmuje także modernizację trzech innych kolejowych przepraw: nad Młynówką, Kanałem Ulgi oraz nad Suchodołem. Ponadto zaplanowano prace na trzech wiaduktach: nad ul. Powstańców Śląskich, ul. Krapkowicką i ul. Prószkowską.

Z nowego peronu do stacji Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie, Fosowskie

Cały czas budowany jest też nowy peron 1a na stacji Opole Główne. Powstała już konstrukcja platformy o długości 150 metrów i wysokości 76 centymetrów. Po ułożeniu nawierzchni z płyt, zamontowana zostanie 75 metrów wiata, nawiązująca stylistyką do charakteru stacji.

- Z nowego peronu prowadzona będzie obsługa pociągów w kierunku stacji Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie i Fosowskie - informuje Mirosław Siemieniec.

Remontują torowiska

Robotnicy prowadzą również remont torowiska i całej infrastruktury kolejowej na odcinku Opole Groszowice – Opole Główne. W związku z tym ruch pociągów prowadzony jest po jednym torze. W ramach prac wykonawca zmodernizuje blisko 10 kilometrów torów i sieci trakcyjnej oraz wymieni 26 rozjazdów.

- Odnowione będą też przejazdy kolejowo-drogowych na Alei Przyjaźni i ul. Torowej - mówi Mirosław Siemieniec.

Przebudowa odcinka Opole Zachodnie – Opole Główne - Opole Groszowice wraz z budową nowego mostu nad Odrą zakończy się w 2023 roku.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn - Koźle – Opole Zachodnie”. Wartość całości projektu wynosi 815,7 mln zł. Prawie 400 mln złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

To jedna z najważniejszych na Śląsku tras kolejowych. W ciągu doby przejeżdża nią nawet 90 pociągów. Po przebudowie składy będą mogły osiągać na niej prędkością do 160 km/godz.

Na całym odcinku remontowane są wszystkie torowiska, mosty i wiadukty, sieć trakcyjna oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Robotnicy odnawiają także przejazdy kolejowo-drogowe oraz stacje.

Po zakończeniu wszystkich robót podróż na trasie Opole - Kędzierzyn-Koźle skróci się do nawet 25 minut.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Francja podwyższy wiek emerytalny. Protesty na miarę żółtych kamizelek

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Nie wiem kiedy wybudowano ten most przed wojną ale licząc tylko o 1939 roku to stoi już 82 lata.Ciekawe ile wytrzyma to nowa budowla 20-25 lat góra

J
Janusz ale nie polityki

Miasto powinno zbudować elektrownie wodna na piętrzeniu, nich że ta woda przelewającą się pracuje na nasz dobrobyt 24 h na dobę

G
Gość

Może taki most ?

https://www.nakolei.pl/zakonczono-kluczowy-etap-w-budowie-najwyzszego-mostu-kolejowego-na-swiecie/?fbclid=IwAR1nY95JGBZsvzu2aXWBuEBjsinoyvMkAMVSdyBpJ3sbaQhd7cIdFLHyQeQ

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie